تاثیر پویایی در دیپلماسی بر بازارهای داخلی

جعفر راستی ، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد افت قیمت خودرو گفت: جو روانی حاکم بر بازار همواره تعیین کننده نوسانات و نحوه رفتار معامله‌گران بوده است.

از آنجا که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، خرید و فروش نیز متاثر از رفتار با یک کالای سرمایه‌ای است.

وی افزود: یک یکسال گذشته تولید خودرو به یک میلیون در سال رسید اما باز هم نتوانست عطش و تمایل تقاضا را برطرف کند و همچنان از تقاضا عقب بود.

راستی گفت: هرچند به واسطه کاهش ارزش پول ملی و سرمایه‌ای شدن خودرو، تقاضا برای خرید این کالا به شکل کاذب افزایش یافته بود اما نحوه تصمیم‌گیری‌ها نیز به این التهابات دامن زد.

نماینده مردم شبستر در مجلس تاکید کرد: در سال جدید نیز در ابتدا شاهد افزایش سرسام آور قیمت خودرو بودیم اما به تدریج به نظر می‌رسید به واسطه یکسری فعل و انفعالات در حوزه دیپلماسی و گشایش‌های اقتصادی، بازارهای مختلف در کشورمان واکنش نشان دادند و نوعی ترمز آن‌ها کشیده شد‌.

او اظهارداشت: خودرو نیز به دلیل متاثر بودن از دلار، تحریم‌ها و جو روانی و رفتار سوداگران در شبکه‌های مجازی از این قاعده مستثنی نبود.

جعفر راستی

راستی ضمن اشاره به تصویب لایحه واردات خودرو در مجلس افزود: همچنین ازطرف دیگر شاهد تصویب دو فوریت لایحه واردات خودروی کارکرده بودیم که دولت به مجلس آورد و به‌نظر می‌رسد به زودی تصویب خواهد شد. این لایحه و زمزمه واردات این نوع خودرو نیز بر فضای بازار تاثیر گذاشت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با این اوصاف وزارت صنعت و معدن هنوز وزیر ندارد و دولت باید هرچه سریع‌تر سکان‌دار این وزارتخانه مهم را که بخش اعظمی از اقتصاد به آن مربوط است، تعیین کند.

راستی در انتها گفت: فردی که قرار است بر کرسی وزارت صمت تکیه کند باید تفکری پیشران و کنترلگر و مبارزه‌گر داشته باش. باید بتواند درمقابل مافیای حوزه‌های مختلف صنعت بایستد تا از ظرفیت‌های موجود کمال استفاده را ببرد.