واکنش رسانه های عربی به  سفر رئیسی به آمریکای لاتین

سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به کشورهای آمریکای لاتین که از ونزوئلا آغاز و نیکاراگوئه و کوبا را دربر می‌گیرد مورد توجه رسانه‌های عربی قرار گرفته است.

سایت شبکه المیادین در گزارشی نوشت: رئیسی سفر خود را به کشورهای آمریکای لاتین با هدف تقویت روابط ایران با کشورهای دوست و همپیمان آغاز می‌کند. نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا از رئیسی در کاخ میرافلورس استقبال به عمل آورد.

ایران و ونزوئلا ۲ کشور بزرگ تولید کننده نفت و عضو اوپک هستند که همین مسأله باعث شده توجهات جهانی به این ۲ کشور در سایه بحران انرژی برآمده از جنگ اوکراین، جلب شود.

روزنامه الشرق الاوسط در این خصوص نوشت: سفر رئیسی به کشورهای آمریکای لاتین با هدف تقویت روابط سیاسی و اقتصادی ایران با این کشورها صورت می‌گیرد. ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، هر سه از سوی آمریکا تحریم شده اند. دولت رئیسی پیشتر، تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین را محور اصلی سیاست‌های خارجه ایران معرفی کرده بود.

سایت شبکه المنار نیز در این خصوص نوشت: سفر رئیس جمهور ایران به ونزوئلا بنا به دعوت رسمی مادورو و با هدف گسترش روابط دوجانبه صورت می‌گیرد. رئیسی علاوه بر دیدار با مقامات این کشور، با فعالان اقتصادی و تاجران ایرانی و ونزوئلایی نیز دیدار خواهد کرد. یک هیأت متشکل از مسئولان وزارت‌های دفاع، خارجه، نفت، ارشاد اسلامی و بهداشت رئیسی را همراهی می‌کنند.

واکنش رسانه های عربی به  سفر رئیسی به آمریکای لاتین

سایت شبکه الجزیره گزارش داد: ایران یکی از همپیمانان اصلی مادورو به شمار می‌رود. این کشور در سال ۲۰۲۰، یک و نیم میلیون بشکه سوخت و کمک‌های غذایی به ونزوئلا در سایه بحران اقتصادی خطرناک این کشور، ارسال کرد. آمریکا به همین دلیل، ایران را به نقض تحریم‌ها متهم کرده است.

روزنامه النهار لبنان نیز در این خصوص نوشت: رئیس جمهور ایران در جریان سفر به ونزوئلا تاکید کرد که دو کشور به دنبال افزایش تبادلات تجاری خود از سه میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار هستند. مقامات دو کشور توافقنامه‌هایی در خصوص همکاری‌های پتروشیمی و پروژه‌های مشترک نفتی امضا کردند.

سایت العهد نیز نوشت: ابراهیم رئیسی تاکید کرد که موضع ایران و کشورهای آمریکای لاتین، ایستادگی در برابر هژمونی آمریکا است و روابط تهران با کشورهای مستقل آمریکای لاتین، روابطی راهبردی است.

خبرگزاری رسمی کویت نیز با اشاره به این سفر از امضای توافقنامه‌های همکاری میان ایران و ونزوئلا خبر داد.

سایت شبکه تلویزیونی الجدید گزارش داد: رئیسی در جریان دیدار با نیکولاس مادورو، تاکید کرد که منافع و دشمنان هر دو کشور مشترک هستند. ایران یکی از همپیمانان اصلی مادورو به شمار می‌رود. هر ۲ این کشورها که عضو اوپک هستند از سوی آمریکا تحریم شده اند. نیکاراگوئه و کوبا که مقاصد بعدی سفر رئیسی به شمار می‌روند، ۲ همپیمان دیگر ایران برای مقابله با آمریکا به شمار می‌روند.

سایت رادیو بیروت نیز با اشاره به این سفر نوشت: رئیس جمهور ایران قرار است در جریان سفر خود به ونزوئلا چندین توافقنامه همکاری با کاراکاس امضا کند.

در همین خصوص خبرگزاری سبأ یمن نوشت: کاراکاس نخستین مقصد این تور آمریکای لاتین رئیس جمهور ایران، به شمار می‌رود و قرار است رئیسی مذاکراتی در خصوص تقویت روابط دوجانبه داشته باشد.