وزیر جدید کشاورزی باید نیازهای اقتصاد کشاورزی را مدنظر قرار دهد

پرویز اوسطی ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز ضمن اشاره به لزوم انتصاب وزیر برای وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در هفته‌ای که گذشت رییس‌جمهور طی نامه‌ای به رئیس مجلس، محمدعلی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

وی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی بیان کرد: به نظر می‌رسد سوابق آموزشی، علمی، پژوهشی، مدیریتی و برنامه‌های فوری و اولویت‌دار وزیر پیشنهادی نیز ارائه شده و کامل است. اما باید بررسی شود تا میزان اجرایی بودن آن‌ها و تطابقشان با نیازهای فعلی مشخص گردد.

اوسطی خاطرنشان کرد: گزینه دولت برای وزارت جهاد کشاورزی تجربیاتی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی دارد و در رده‌های بالای این وزارتخانه از جمله معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و بعنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مشغول فعالیت بوده است.

وی افزود: صنعت کشاورزی یکی از بخش‌های مهمی ‌است که تمام کشورها غالبا با تمرکز بر آن سعی دارند قدرت غذایی خود را حفظ کنند.

اوسطی گفت: حفظ قدرت غذایی کشور و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی بود که به گفته کارشناسان در صورت محقق شدن چنین برنامه‌ای قطعا صنعت کشاورزی کشور از وضعیت نابسامان فعلی خارج شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ابرازکرد: با این وجود بخش کشاورزی با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه است و هر فردی تصدی‌گری این وزارت‌خانه را به عهده بگیرد قطعا با مسائل مختلفی مواجه خواهد شد.

وزیر جدید کشاورزی باید نیازهای اقتصاد کشاورزی را مدنظر قرار دهد

او اظهار داشت: به نظر می‌رسد برای برون رفت از این وضعیت باید از مشاوره و توان مالی و فکری بخش‌خصوصی، تشکل‌ها و تعاونی‌های این بخش به بهترین نحو بهره ببرد.

اوسطی ضمن بیان یک نمونه‌ از راهکارهای موثر برای پویا کردن اقتصاد کشاورزی کشور خاطرنشان کرد: در گام اول لازم است طرح شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی صادراتی به عنوان یکی از ابزارهای موثر و کارآمد، اجرا شود.

این نماینده مجلس درانتها اظهار داشت: از سوی دیگر به نظر من با توجه به اهمیت مقوله رایزنی و چانه‌زنی در سطح بین‌الملل، حضور فعال ایران در اجلاس‌های معتبر بین‌المللی مربوط به تدوین ضوابط و استانداردهای محصولات مهم صادراتی مرتبط با کشور ضرورتی انکارناپذیر است.