هر روز سفره مردم کوچک‌تر می‌شود / دولت در تصمیماتش به معیشت مردم توجه کند

غلامرضا شریعتی ، نماینده مردم بهشهر و نکاء در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز به گرانی‌ها در سبدکالا و معیشتی مردم اشاره کرد و گفت: اتفاقی که اکنون برای قیمت کالاهای اساسی یا حتی خودرو و ارز افتاده است مربوط به تصمیمات امروز یا دیروز نیست. بلکه به تصمیمات اشتباه قبلی و مسائل زیرساختی مربوط است.

وی افزود: تا زمانی که تکیه بودجه به خام فروشی نفت باشد و ما این نقطه ضعف را به دشمنان بدهیم که می‌توانند با تحریم، جلوی فروش نفت و منبع اصلی تامین ارز ما را بگیرند، هر از گاهی با یک موج گرانی روبرو می‌شویم که علتش کسری بودجه یا ناترازی درآمد و هزینه‌هاست.

شریعتی ادامه داد: در همین راستا دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ تصمیم به حذف ارز ترجیحی گرفت تا رانتی که به واسطه آن ایجاد شده بود را از بین ببرد و گران فروشی را مدیریت کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی نیاز به درمان و مراقبت دارد، اظهار داشت: برای حذف یک راهی که در ساختار اقتصادی جای خودش را پیدا کرده و ساز و کاری ایجاد کرده است، باید راهکار جایگزین مشخص و فوری اجرایی شود.

او عنوان می‌کند: کالابرگ الکترونیک نیز یکی از راهکارهای جایگزین بود که مجلس آن را تبدیل به قانون کرد تا اثرات منفی حذف ارز ترجیحی کمتر شود و تاحدودی جلوی موج گرانی را بگیرد.

نماینده مردم بهشهر گفت: اما متاسفانه بعد از حذف ارز ترجیحی این اقدام صورت نپذیرفت و با تبعات بسیاری روبرو بودیم. تبعاتی که منجر به کمبود کالا، احتکار، رکود و افزایش قیمت شد.

غلامرضا شریعتی

شریعتی افزود: اکنون مهم‌ترین دغدغه دولت باید برداشتن بار و مشکل از دوش مردم باشد. حقوق و درآمدها کفاف مخارج را نمی‌دهد و قیمت‌ها با افزایش دلار بالا می‌روند و با ریزش آن پایین نمی‌آیند. سفره مردم بسیار کوچک و زندگی سخت شده است.

این نمایمده مجلس درانتها مطرح کرد: بنابراین دولت در هر تصمیمی که می‌گیرد ابتدا باید مردم و سپس جوانب دیگر را بسنجد تا شعار سال که مهار تورم و افزایش تولید است محقق شود.