بازتاب سفر «بن فرحان» به تهران در رسانه‌های سعودی

 سفر «فیصل بن فرحان » وزیر خارجه عربستان به ایران نخستین سفر یک مقام ارشد سعودی به کشورمان بعد از توافق تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط محسوب می‌شود. آنگونه که منابع عربی گزارش دادند  فیصل بن فرحان در سفر به تهران حامل پیام «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان است که این پیام به توسعه مناسبات دوطرفه مربوط می‌شود.

 رسانه‌های سعودی خبر وزیر خارجه این کشور به ایران را در تیتر اصلی اخبار خود قرار داده و به طور کامل در حال پوشش خبری این سفر هستند. در همین زمینه روزنامه عکاظ سعودی با تیتر «عربستان-ایران- روابطی برای توسعه و صلح» به استقبال رسمی «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از فیصل بن فرحان اشاره کرده و نوشت: برای اولین بار بعد از چند سال روز شنبه شاهزاده «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی با استقبال رسمی حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود وارد تهران شد.

جمهوری اسلامی ایران , عربستان سعودی ,

این رسانه سعودی افزود: این سفر بیش از 3 ماه بعد از توافق تهران و ریاض در 10 مارس با میانجیگری چین انجام می‌شود که بر اساس آن روابط دیپلماتیک ایران و عربستان از سر گرفته می‌شود و سفارت‌های دو کشور ظرف حداکثر دوماه بازگشایی می‌شوند.

عکاظ همچنین به اظهارات «علی‌رضا عنایتی» دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اشاره و اعلام کرد: آقای علی‌رضا عنایتی، دستیار وزیر خارجه ایران پیش از این گفته بود که سفر وزیر خارجه عربستان به تهران یکی دیگر از سیاست‌های موفق ایران مبتنی بر حسن همجواری است. این مقام ایرانی روابط تهران و ریاض را ائتلافی برای صلح و توسعه توصیف کرد. 

پیام دعوت ملک سلمان برای رئیسی

روزنامه الریاض نیز از دیگر رسانه‌های سعودی بود که به پوشش گسترده خبر سفر وزیر خارجه عربستان به ایران پرداخته و تیتر «روابط عربستان و ایران تاثیر مثبتی بر دو کشور خواهد داشت» را انتخاب کرد.

جمهوری اسلامی ایران , عربستان سعودی ,

در گزارش این رسانه سعودی آمده است که شاهزاده فیصل بن فرحان هنگام ورود به تهران، سلام و قدردانی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور را خدمت سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران رساند. در این پیام پادشاه و ولیعهد سعودی برای دولت و ملت ایران آرزوی پیشرفت و شکوفایی کرده‌اند. همچنین جناب آقای رئیسی نیز مراتب تقدیر و تشکر خود را به پادشاه و ولیعهد سعودی رسانده و برای دولت و ملت عربستان سعودی شکوفایی و رفاه روزافزون آرزو کرد.

این رسانه سعودی تاکید کرد که شاهزاده فیصل بن فرحان و مقامات ایرانی در ابتدا توسعه روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادند. تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از جمله دیگر موضوعات مورد بررسی میان دو طرف بود. شاهزاده بن فرحان در نشست مطبوعاتی مشترکی که با همتای ایرانی خود داشت تاکید کرد که گفتگوها در چارچوب توافق رسمی امضا شده میان دو طرف در تاریخ 10 مارس 2023 در پکن ادامه دارد و اقدامات لازم برای ازسرگیری کار نمایندگی دیپلماتیک و کنسولی در دو کشور انجام شده است.

الریاضهمچنین به روابط مثبت ایران و عربستان و نیز بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت این کشور در تهران اشاره و تاکید کرد که همکاری دوجانبه میان تهران و ریاض در جهت توسعه اقتصادی و روابط فرهنگی و ... ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران , عربستان سعودی ,

روزنامه الشرق الاوسط نیز درحالی که امروز تیتر اصلی اخبار خود را به سفر بن فرحان به ایران اختصاص داده است نوشت: شاهزاده فیصل بن فرحان، در ابتدای ورود به تهران کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با جناب «حسین امیر عبداللهیان» همتای ایرانی خود داشت که در آن وزیر خارجه سعودی به پیام ملک سلمان بن عبدالعزیز برای رئیس جمهوری ایران اشاره کرد. این پیام شامل دعوت خادم حرمین شریفین (ملک سلمان) از جناب آقای سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران برای سفر به عربستان است.

این روزنامه سعودی در ادامه نوشت: شاهزاده فیصل بن فرحان تاکید کرد که سفر وی به تهران هم‌زمان با نزدیک شدن موسم حج انجام شده و عربستان با آغوش باز از حجاج ایرانی استقبال می‌کند. 

الشرق الاوسط همچنین مانند دیگر رسانه‌های سعودی به توسعه روابط دوجانبه ایران و عربستان در زمینه‌های مختلف و نیز بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت عربستان در تهران اشاره کرد که از محورهای اصلی سفر بن فرحان است.

جمهوری اسلامی ایران , عربستان سعودی ,

روزنامه الوطن عربستان نیز با انتشار جزئیات سفر فیصل بن فرحان به تهران گزارش داد که طبق مذاکرات انجام شده میان شاهزاده فیصل بن فرحان با همتای ایرانی خود، سفارت عربستان در تهران بعد از عید قربان بازگشایی می‌شود.