سفر «فیصل بن فرحان» تیر خلاصی به سیاست‌های آمریکا در منطقه بود

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل منطقه و سیاست خارجی با اشاره به سفر « فیصل بن فرحان » وزیر امور خارجه عربستان ، بیان کرد: این سفر اهمیت بسیاری داشت و از ماه‌ها قبل که دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن مطرح شد عملیاتی شدن توافق ایران و عربستان را نیز کلید زد و در زمینه بازگشایی سفارت ایران در عربستان  در ایران هم مباحثی مطرح شد. در این دیدار در زمنیه میاحث جهان اسلام نظیر مساله فلسطین ،سودان ، یمن و بحرین و روابط ایران و اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس مطرح شد که همه اینها نشان می‌دهد سیاست ایران در زمینه همکاری های منطقه ای وارد فاز جدیدی شده که می‌تواند تحولات جدید را به همراه بیاورد.

 

کنعانی مقدم ادامه داد: همچنین با توجه به مخالفت های آمریکا با سفر وزیر خارجه عربستان می‌توان گفت که این سفر تیر خلاصی به سیاست های منطقه ای آمریکا بود . الان هم بحث روابط با کشورهایی نظیر مصر، بحرین، لیبی  و همچنین کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس مطرح  و گفت و گوهای مقدماتی انجام شده است و ظاهرا در سفری که رئیس جمهور در ایام حج به عربستان خواهد داشت نشست های عملیاتی شدن این موضوعات را نیز شاهد خواهیم بود.

سفر «فیصل بن فرحان» تیر خلاصی به سیاست‌های آمریکا در منطقه بود

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حاشیه سازی‌ها درباره این سفر بیان کرد: مخالفان این روابط به خوبی می‌دانند عربستانی که به عنوان حیاط خلوت و گاو شیرده آمریکا در منطقه شناخته شده بود امروز در حال تبدیل شدن به یک هم پیمان استراتژیک برای ایران شده است و این زنگ خطری برای سیاست‌های آمریکا و حتی برخی از کشورهای اروپایی است که با طناب آمریکا خود را وارد ماجراجویی با ایران کردند که البته ثمری هم برای آنها در بر نداشت.