وزیر ورزش: به وعده‌های خود درباره سند آمایش عمل کردیم

سید حمید سجاری وزیر ورزش و جوانان امروز دوشنبه (29 خرداد) که برای پاسخ به سوال  روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس حضور یافته بود ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد (ع) گفت: در رابطه با سند ملی آمایش سرزمین که مد نظر سوال کننده محترم است باید عرض کنم طبق تکالیفی که در برنامه ششم برای وزارت ورزش تعیین شده بود تهیه سند آمایش بر دوش این وزارتخانه گذاشته شده بود بنده هم در ایام رای اعتماد عرض کرده بودم که بر این موضوع متمرکز خواهیم شد.

وی افزود: به آنچه که قول داده بودیم عمل کردیم در راستای تهیه سند آمایش ۴ هدف داشتیم: توزیع عادلانه منابع اعتباری در پیش بینی پروژه های عمرانی ورزش، تصمیم سازی در برنامه اجرایی توسعه زیر ساخت های ورزشی براساس پراکندگی ظرفیت های استعدادهای ورزشی متناسب با پهنه بندی جغرافیایی، ترسیم توزیع فراوانی اماکن ورزشی با مالکیت دولت و بخش خصوصی که هم اکنون در این زمیه سامانه ای طراحی شده است (می توانید وارد این سامانه شوید و وضعیت هر پروژه ای که علاقه مند هستید را دنبال کنید) و در نهایت ترسیم سیمای مرحله آتی توسعه یافتگی در ورزش کشور.

سجادی با بیان اینکه در این زمینه دو رویکرد را دنبال کرده ایم گفت: رویکرد اول پایه ریزی مبتنی بر نظام آمار ثبتی در جمع آوری داده و استقرار پایگاه های داده یکپارچه در محورهای موضوعی سرمایه انسانی ورزش و اماکن ورزشی.

وی افزود: در تهیه این سند آمایش 6 مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم که الان در اجرای مرحله ششم یعنی اقدامات پیش رو هستیم. 5 مرحله آن اتفاق افتاده است و مرحله ششم در حال اجراست. به عنوان مثال برخی از نتایج سند آمایش را عرض می کنم تعداد اماکن دولتی ثبت شده به تفکیک ماهیت مکان در سامانه جامع مبین؛ در این سامانه برخی از اماکن ورزشی ثبت شده است، 71 مجتمع ورزشی، ۹۲۵ مجموعه ورزشی داریم، ورزشکده‌هامون (ورزشگاه) به عدد ۱۱۶۸۸ رسیده است، 7559 فضای سرپوشیده و ۴۰۳۹ فضای روباز داریم، 90 مورد نیز توامان دارای فضای سربسته و روباز است. در مجموع تعداد مجموعه و مکان ورزشی داریم ۱۲۶۸۴ است، این آخرین آمار دقیقی است که تاکنون چنین آماری نبوده است که به دلیل تهیه این سامانه میسر شده است.

وزیر ورزش تصریح کرد: استان فارس که سوال کننده محترم از آنجا به مجلس راه یافته اند با داشتن 1199 مکان ورزشی دولتی ثبت شده دارای بیشترین تعداد مکان ورزشی دولتی ثبت شده است و استان قم کمترین مکان ورزشی ثبت شده را دارد، ۱۸ درصد از اماکن ثبت شده در روستاهاست.

سجادی تصریح کرد: ۲۲۴ استادیوم ورزشی داریم، ۳۹۲ استخر، ۱۷۸ پیست ورزشی داریم، ۱۳۴۲ خانه ورزش روستایی داریم، 3650 مورد زمین ورزشی داریم (گزارشی در هیات دولت تقدیم به اعضا شد، که در آن عنوان شد نیاز مبرم به توسعه زمین چمن و فوتبال داریم که معاون اول رئیس جمهور مصوب کردند وزارت ورزش طرحی را ارائه کند برای توسعه زمینهای چمن ورزشی که در نهایت قول داده شد تا هزار زمین چمن فوتبال به فضاهای ورزشی کشور اضافه کنیم)، علاوه بر موارد ذکر شده 204 زورخانه نیز داریم.

وزیر ورزش: به وعده‌های خود درباره سند آمایش عمل کردیم

وزیر ورزش افزود: آماری که عرض کردم و استان فارس را با قم مقایسه کردم اماکن ثبت شده وزارت ورزش و جوانان است مثلا دراستان اصفهان شرکتهای صنعتی نیز فعال اند و آماری که عرض کردم در مورد اماکن ورزشی وزارت ورزش وجوانان بود.

وی در مورد فیلمی که نماینده سوال کننده به آن اشاره کرد گفت: هر وزیری می تواند آروزی بهترین ها را کند عرض کردم روزی برسد فلان سالن شیراز شرایط بهتری داشته باشد و هنوزم این آرزو را دارم.

وزیر ورزش تصریح کرد: طبق اسناد موجود هنوز برخی از قسمت‌های سالن 5 هزار نفره سرپوشیده ورزشی که در تابستان 1400 آماده و تحویل شد (زمان دولت قبل) دچار مشکل است، چرا کسی در آن زمان چیزی نگفت؟ در حالی که همین دیروز اسناد ترک تشریفاتش امضا شد تا تحویل سازمان همیاری شهرداری شیراز شود.