مأموریت جدید سپاه در آب‌های دوردست

دریادار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد موشک‌های کروز 2 هزار کیلومتری روی شناورهای رزمی این نیرو نصب شده است.

این جدیدترین گام سپاه برای مقابله با اهداف دوردست در دریا و حضور مقتدرتر در آب‌های خارج از خلیج‌فارس است؛ برنامه‌ای که طی سال‌های اخیر در دستور کار جدی این نیرو قرار گرفته است.

اواخر دهه 80 خورشیدی، بنا بر تفکیک ماموریت میان ۲ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امنیت خلیج‌فارس تا تنگه هرمز برعهده نیروی دریایی سپاه گذاشته شد و حضور در آب‌های دوردست و بین‌المللی به دلیل اینکه نیروی دریایی ارتش به شناورهای بزرگ مجهز است، به این نیرو واگذار شد اما در برنامه جدید نیروهای مسلح، نیروی دریایی سپاه مامور به حضور در آب‌های دورتر در اقیانوس هند تا تنگه باب‌المندب و خلیج عدن نیز شده است.

سپاه پاسداران در طول سال‌های گذشته بخوبی توانست امنیت خلیج‌فارس را حفظ کند و در این راه همه شناورهای خارجی بویژه شناورهای نظامی آمریکا برای تردد در این منطقه خود را موظف به پاسخگویی به پاسداران امنیت خلیج‌فارس می‌دانند.

اما این نیرو برای حضور در ماموریت جدید خود نیازمند یکسری الزامات بیشتر بود که از جمله آنها به‌کارگیری شناورهای بزرگ‌تر و تجهیزات به‌روزتر و دوربردتر است.

عملیاتی شدن شناورهای اقیانوس‌پیمای این نیرو نظیر شناورهای شهید رودکی و شهید مهدوی یا شناورهای دیگری نظیر شهید سیاوشی و شهید سلیمانی دست نیروی دریایی سپاه را تا حد زیادی برای حضور در آب‌های اقیانوس هند بازتر کرد و حالا با نصب موشک‌های کروز 2 هزار کیلومتری، شعاع عملیاتی این شناورها نیز چندین برابر قبل خواهد شد.

برای درک بزرگی این موضوع کافی است بدانیم دوربردترین موشک‌های کروز نصب شده روی ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش، موشک‌های 1000 کیلومتری «ابومهدی» است و حالا با موشک‌های 2 هزار کیلومتری سپاه، این شعاع عملیاتی ۲ برابر می‌شود که عمق بیشتری از آب‌های اقیانوسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در کنار این موضوع، نصب موشک‌های پدافندی عمودپرتاب روی شناورهای سپاه که از شناور مدرن شهید سلیمانی آغاز شد و اکنون روی بسیاری از قایق‌های تندرو ندسا نیز قرار دارد، امنیت این شناورها برای دفاع از خود در پهنه دریاها را چند برابر کرده است.

مأموریت جدید سپاه در آب‌های دوردست

در واقع یکی از الزامات حضور در آب‌های دوردست، خوداتکایی شناورها بویژه در دفاع از خود است که این امر لزوم تجهیز شناورها به سامانه‌های جدید موشکی را چند برابر می‌کند.

حضور سپاه در آب‌های بین‌المللی البته پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است.

در نخستین سال‌های حضور نیروی دریایی ارتش در منطقه خلیج عدن و تنگه باب‌المندب و دریای سرخ در اواخر دهه ۸۰، نیروی دریایی سپاه نیز یک شناور و چند نیروی تکاور خود را برای حضور در این منطقه اعزام کرد.

وظیفه اصلی این یگان‌ها، مقابله با دزدان دریایی و حفظ خطوط مواصلاتی تجاری کشور در این مناطق بود که در آن مقطع با خطرات روزافزون دزدان دریایی مواجه شده بود.

این حضور البته یک وجهه دیگر هم دارد و آن هم دور کردن ماهیت تهدید از مرزهای دریایی ایران است.

نیروی دریایی آمریکا ناوگان پنجم خود را در آب‌های جنوب ایران - در کشور بحرین - مستقر کرده اما در سال‌های گذشته به دلیل آمادگی نیروهای دریایی کشورمان مجبور به کاهش میزان حضور خود شده است.

از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی نیز در قالب همکاری با برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بنای حضور در این منطقه را داشت که البته این مساله با واکنش صریح ایران و هشدار به کشورهای همکار با این رژیم روبه‌رو شد.

جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها حضور صهیونیست‌ها بلکه حضور هر ارتش فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس و شمال اقیانوس هند را برهم‌زننده امنیت این مناطق دانسته و ضمن ابراز همکاری و تعامل با کشورهای همسایه، نسبت به هرگونه حضور بیگانگان بویژه رژیم اشغالگر قدس هشدار داده است.

در سال‌های اخیر، در مقاطعی شاهد برخوردهایی میان ایران و برخی از این کشورها بودیم و گاهی نیز اخباری مبنی بر انفجار در شناورهای متعلق به رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسد.

همه اینها نشان می‌دهد ایران برای دفاع از منافع خود در دریا روز به روز آماده‌تر شده و در این میان شناورهای موشک‌انداز و البته هواپیماهای انتحاری جدید ۲ بازوی اصلی را تشکیل می‌دهند.

رزمایش‌های اخیر ایران و تمرین سناریوهای درگیری دریایی با استفاده از موشک و پهپاد انتحاری مورد توجه بسیاری از کارشناسان این حوزه قرار گرفته است؛ تمریناتی که نه فقط محدوده خلیج‌فارس، بلکه گستره بیشتری از آب‌های بین‌المللی را هم دربر می‌گیرد، چه آنکه یکی از این تمرینات دقیقا با هدف مقابله با شناورهای رژیم صهیونیستی در یکی از پایگاه‌های دریایی آنها انجام شد.

مهدی بختیاری