اتصال ریلی ایران و عربستان

روزنامه الجریده کویت دیروز پنجشنبه به نقل از جورج مالبرونو، یک روزنامه نگار ارشد روزنامه فرانسوی لوفیگار از تصمیم عربستان برای اتصال ریلی کشورش با ایران خبر داد.

به نوشته الجریده، مالبرونو به نقل از یک مقام سعودی شرکت کننده در همایش سرمایه گذاری فرانسه و عربستان سعودی که در حاشیه سفر اخیر محمد بن سلمان، ولی‌‎عهد سعودی به پاریس برگزار شده بود، گفت که ریاض در حال بررسی اتصال راه آهن کشورش با ایران با گذر از خاک کویت و استان بصره در خاک عراق است.

این روزنامه کویتی افزود که مالبرونو، خبرنگار فرانسوی در نوامبر گذشته سفری به کویت داشته و با مقاماتی کویتی و جمعی از اصحاب رسانه و پژوهشگران کویتی دیدار داشته است.

الجریده همچنین آورده است که یکشنبه گذشته، دولت کویت حکم موافقتنامه این کشور با عربستان سعودی در مورد پروژه اتصال ریلی بین دو کشور برای حمل و نقل کالا و مسافر را صادر کرد.

FCEF6355-C02D-4875-B8D5-8975A2CD3B72

در بخش دیگری از این خبر آمده است که دیلاوار سید، نماینده ویژه امور تجارت و بازرگانی وزارت خارجه آمریکا که هفته گذشته به همراه هیاتی از اتاق بازرگانی عراق شامل نمایندگان ۴۷ شرکت به عراق سفر کرده بود در نشست خبری بر ضرورت تضمین شفافیت در مورد پروژه جاده توسعه که دولت عراق اخیرا آن را اعلام کرده تاکید کرد.

وی افزود: این که می بینیم دولت عراق بودجه و منابعی را برای سرمایه گذاری در آینده خود در نظر گرفته دلگرم کننده است و با این فرصت، شرکت‌های ما می‌توانند در صورت در دسترس بودن پیشنهادها برای پروژه‌ها رقابت کنند. ما از دوستان خود در رهبری عراق می‌خواهیم که از شفافیت درباره تمام این فرآیند اطمینان خاطر ایجاد کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان رقابت بین عربستان و چین بر سر پروژه جاده توسعه وجود دارد، گفت: چنین چیزی بعید نیست، زیرا آمریکا با رقبای خود در سراسر جهان رقابت می‌کند و گاهی اوقات با بهترین دوستان خود رقابت می‌کند.

السید مدعی شد: ما معتقدیم که بخش خصوصی ما بهترین خدمات را نسبت به سایرین در جهان ارائه می‌دهد. این همان کاری است که ما در عراق نیز مانند هر جای دیگر انجام خواهیم داد.

عراق به تازگی پروژه جاده توسعه را با هدف تبدیل آن گذرگاه کالا و تجارت بین خلیج فارس و اروپا کلید زده است.

در حال حاضر کار برای بازسازی بندر فاو در جنوب عراق در مجاورت کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال انجام است که ایستگاه اصلی دریافت کالا قبل از حمل و نقل زمینی خواهد بود.

این پروژه همچنین با هدف ایجاد ۱۵ ایستگاه قطار برای کالا و مسافر در طول خط، از بصره در جنوب، عبور از بغداد و رسیدن به مرز با ترکیه، در نظر گرفته شده است.