گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان و لاوروف

در پی تحولات اخیر در روسیه، حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز (شنبه) سوم تیر ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات مربوط به وضعیت ایجاد شده در مناطقی از روسیه از جمله موارد مورد گفت‌وگو در این مکالمه تلفنی بود.

شامگاه جمعه دوم تیر ماه فرمانده گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. یوگنی پریگوژین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر انجام شد و قربانیان زیادی به همراه داشت.» نیروهای مسلح روسیه و دیگر نهادهای دولتی در این کشور ادعای پریگوژین را رد کرده و اعلام کردند علیه او اعلام جرم شده است.پس از آن هم کمیته ملی مبارزه با تروریسم روسیه اعلام کرده که به منظور جلوگیری از اقدامات تروریستی احتمالی در پایتخت روسیه، رژیم عملیات ضدتروریستی در شهر مسکو و منطقه مسکو اعلام شده است.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن حمایت از حاکمیت قانون در همه کشورها از جمله کشور همسایه و دوست روسیه و انتقاد از هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورها، شرایط داخلی روسیه را یک موضوع کاملا داخلی برشمرد و ابراز اطمینان کرد که روسیه از این مرحله عبور خواهد کرد.

پیش از این نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه وضعیت کنونی در روسیه را موضوعی داخلی خواند و بر حمایت ایران از حاکمیت قانون در روسیه تأکید کرد.

گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان و لاوروف

سرگئی لاوروف نیز با اشاره به اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، بر اعمال کامل حاکمیت قانون بر تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد و گفت: روسیه به سرعت از این وضعیت عبور می‌کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین ضمن ارزیابی روابط سطح بالای دو کشور، بر پیگیری توافقات دوجانبه تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین»رئیس‌جمهور روسیه هم طی سخنانی امروز اعلام کرد: «آن‌چه امروز با آن روبرو هستیم خیانت داخلی است. آن‌ها از پشت به ما خنجر زدند و این مستحق مجازات است. روسیه به شدت برای آینده خود مبارزه می‌کند و این مستلزم رها شدن از هر آن‌چیزی است که ما را تضعیف می‌کند. ما به اتحاد تمام نیروهایمان نیاز داریم. ما پاسخ سختی به این شورش مسلحانه می‌دهیم.رژیم ضد تروریستی را در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام کردیم و اقداماتی برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام خواهد شد».

این تحولات واکنش‌های دیگر کشورها را نیز به همراه داشت.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا آنچه در روسیه در حال رخ دادن است را یک موضوع داخلی می‌داند و اوضاع را تحت نظر دارد». «توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد هم گفت که این کشور از نزدیک تحولات و اوضاع خطرناک در روسیه را دنبال می‌کند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم گفت که با وزرای خارجه گروه هفت و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت جاری در روسیه گفت‌وگو کرده است.

برخی از مقامات دیگر کشورها از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز با ولادیمیر پوتین تلفنی گفت‌وگو کردند.رئیس‌جمهور روسیه همچنین در تماس تلفنی، رهبران کشورهای قزاقستان، بلاروس و ازبکستان را در جریان جدیدترین تحولات روسیه قرار داد.

امیرعبداللهیان و لاوروف ۱۲ خرداد سالجاری در حاشیه نشست دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.