قاره آفریقا در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

تاماکولو واتارا سفیر ساحل عاج در تهران روز سه‌شنبه (۶ تیر) با ابوالفضل عمویی گوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

عمویی در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و سازنده کشورمان با ساحل عاج گفت: قاره آفریقا در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و توسعه روابط در حوزه‌های سیاسی- اقتصادی و تجاری با قاره آفریقا، به ویژه کشور مهم ساحل عاج، برای ما حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: همکاری‌های تجاری و اقتصادی یکی از موضوعات اولویت دار دوکشور است که باید بطور جدی، مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: رفت و آمد‌های سیاسی و گسترش سطح مراودات میان دو کشور، نقش بسزایی در ارتقاء روابط دو و چندجانبه بین‌المللی و ترسیم نقشه راه درجهت تعمیق و گسترش همکاری‌های فیمابین دارد.

عمویی با تأکید بر نقش مجالس دو کشور در تقویت مناسبات و همکاری‌های مورد علاقه طرفین، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران و ساحل عاج از ظرفیت‌های بالقوه فراوانی برخوردارند که می‌توان از آن، به عنوان بستری برای افزایش همه جانبه همکاری‌ها، بهره برد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در ادامه این دیدار، ارتقاء روابط اقتصادی و تجاری کشورمان با ساحل عاج را در مسیر پیشبرد مناسبات دوجانبه و حمایت از دولت و ملت دوکشور عنوان کرد.

قاره آفریقا در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

وی در این راستا ابراز امیدواری کرد: دومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ساحل عاج در آینده‌ای نزدیک برگزار گردد.

واتارا سفیر ساحل عاج در تهران نیز در این دیدار با اشاره به علاقه‌مندی کشورش به گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: بستر‌های لازم برای ارتقاء سطح همکاری‌های فیمابین فراهم است و امیدواریم این مناسبات در همه زمینه‌ها بیش از پیش، توسعه یابد.

وی با بیان اینکه ساحل عاج و هفت کشور دیگر در غرب آفریقا به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی کشور‌های غرب این قاره، جمعیتی حدود ۸۰ میلیون نفر را دارا هستند، افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با صادرات کالا‌های خود به غرب آفریقا، بازار مهمی برای فعالیت تولیدکنندگان و تجار ایرانی باشد.

واتارا در این راستا، خواستار برگزاری دومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ساحل عاج و جمهوری اسلامی ایران شد و آن را گام مهمی در جهت افزایش حجم روابط تجاری و اقتصادی میان دوکشور برشمرد.