بی‌بی‌سی؛ بنگاه کودک‌آزاری سلطنتی

بار دیگر منجلاب پشت‌پرده‌های تاریک و تار رسانه دولتی بریتانیا در ملأ‌عام بالا ‌زده و اوج انزجار انگلیسی‌ها و ملل دیگر را سبب شده است. شکار شدن شکارچی در عالم رسانه سندرمی است که حالا دیگر با اطمینان می‌شود آن را به نام بی‌بی‌سی ثبت کرد. برای چندین و چندمین بار طی سال‌های گذشته بنگاه سلطنتی خبرپراکنی بریتانیا که زمانی ید طولایی در سوژه کردن دیگران داشت، خود تبدیل به سوژه یک رسوایی عمومی بزرگ شده است. 

دولت  محافظه‌کار انگلیس در بیانیه‌ای پرعتاب، از شبکه بی‌بی‌سی خواستار تحقیقات فوری  درباره ارتکاب جرم سوءاستفاده جنسی یک مجری سرشناس این شبکه شده  است. این مجری که فعلا نامش محفوظ نگاه داشته شده، متهم است  به یک دختر نوجوان زیر سن قانونی برای عکس‌های برهنه و غیر اخلاقی 35 هزار پوند (45 هزار دلار) پرداخت کرده است.

این رسوایی بزرگ که افکار عمومی انگلیسی‌ها را بار دیگر به یاد جنایت‌های کودک‌آزارانه جیمی سویل، مجری مشهور بی‌بی‌سی انداخته، باعث شد لوسی فریزر، وزیر فرهنگ دولت ریشی سوناک، یکشنبه گذشته با تیم دیوی، رئیس بنگاه بی‌بی‌سی درباره اتهامات مربوط صحبت کند.

او بعد از تماس بعد از ظهر آن روز با دیوی درباره اتهامات مزبور توئیت کرد: «دیوی به من اطمینان داد بی‌بی‌سی به سرعت و با حساسیت در حال تحقیق است».

وزارت دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا (DCMS) نیز همان روز در بیانیه‌ای آورد: «به عنوان یک پخش‌کننده عمومی که بودجه عمومی را دریافت می‌کند، مقامات ارشد به بی‌بی‌سی تاکید کرده‌اند این اتهامات باید فوری و با حساسیت بررسی شود».

با همه اینها اما سابقه تیره و تاری که افکار عمومی از دالان‌های هولناک بنگاه خبرپراکنی سلطنتی در زمینه سوءاستفاده جنسی بویژه از افراد کم‌سن و سال دارد، باعث شده مالیات‌دهندگان جزیره درباره نام و هویت مجری مورد اشاره وزیر فرهنگ حساسیت فوق‌العاده‌ای به خرج دهند. 

بیش از یک دهه از آغاز سلسله رسوایی‌های تاریخی مجریان قدیمی، مشهور و بانفوذ این شبکه بویژه جیمی سویل، استوارت هال و رولف هریس می‌گذرد. آنها همگی در حین برنامه‌سازی و کار در استودیوها و دفاتر بی‌بی‌سی، کودکان را به شنیع‌ترین و فجیع‌ترین شکل آزار جنسی می‌دادند.

فاجعه‌بارتر آنکه مدیریت وقت بی‌بی‌سی تحت نظارت هیات امنای منتخب دربار باکینگهام، تا مدت‌ها جلوی تحقیقات اسکاتلندیارد درباره جنایات بی‌حد و مرز سویل را گرفت که شامل دست کم 450 قربانی کم‌سن و سال طی 5 دهه فعالیت در این رسانه سراسری دولتی بریتانیا بود. تازه پس از مرگ «شیطان بی‌بی‌سی» در سال 2011 بود که این شبکه مجبور شد تحت فشارها جنایات این دوست نزدیک چارلز سوم- پادشاه فعلی و ولیعهد وقت ملکه الیزابت- را به رسمیت بشناسد. این رسوایی مثل بمب در جهان رسانه صدا کرد و آبروی بی‌بی‌سی را برد. با این حال تحقیقات پلیس انگلیس و شبکه سلطنتی به گونه‌ای محدود و کنترل‌شده پیش رفت تا  گریبان چارلز و پدرش شاهزاده فیلیپ – شوهر ملکه سابق- را نگیرد که عالی‌ترین افراد دربار باکینگهام در ارتباط  با حلقه مخوف و بزرگ کودک‌آزاری سویل شامل اشراف‌زادگان، قدرتمداران و سیاستمداران آنگلوساکسون بودند.

البته هال و هریس، دیگر مجریان سرشناس بی‌بی‌سی، هر دو محکومیت خود به دلیل حمله به قصد تجاوز جنسی را سپری کردند. با چنین سابقه سیاهی و با توجه به حساسیت شدید افکار عمومی نسبت به خبر رسوایی جدید یک شخصیت رسانه‌ای بنگاه سلطنتی بریتانیا، طی روزهای گذشته چهره‌های مشهور بی‌بی‌سی برای انکار نقش خود در این غائله مسابقه گذاشته‌اند. 

جرمی واین (مجری برنامه ظهرگاهی رادیو بی‌بی‌سی)، رایلان کلارک (ستاره شوی ایکس فکتور)، گری لینه‌کر (اسطوره فوتبال و مجری ورزشی)  و نیکی کمپبل (مجری اسکاتلندی برنامه‌های پرمخاطب تلویزیونی مثل واچداگ) در این چند روز همگی به طور علنی اعلام کرده‌اند مجری متجاوز مزبور نیستند.

روزنامه سان که در پوشش حاشیه‌های اینچنینی سابقه‌ای طولانی داشته و در عین حال متعلق به کارتل رسانه‌ای روپرت مرداک - شامل شبکه‌های تلویزیونی اسکای، رقیب بی‌بی‌سی در جزیره است، جمعه گذشته گزارشی مبسوط از رسوایی جدید بی‌بی‌سی منتشر کرد. در این گزارش مادر دختر نوجوان قربانی مجری بی‌بی‌سی مدعی شده این فرد سال 2020 زمانی که دخترش 17 ساله بود، شروع به تبادل پیام با او کرد. سپس طی 3 سال پس از آن، آقای مجری بیش از 35000 پوند در ازای اجرای تصویری غیراخلاقی برای این نوجوان ارسال کرده است.

بر اساس این گزارش تکان‌دهنده، دختر نوجوان به خاطر اعتیاد به کوکائین نیاز مبرم به پول داشته و مجری بی‌بی‌سی از این وضع سوءاستفاده کرده است. به گفته مادر قربانی، شواهدی از تماس‌های ویدئویی مجری و دخترش به دست آورده که  در آن ستاره تلویزیون دولتی انگلیس با لباس زیر جلوی دخترش ظاهر شده بود. او گفت: «من عاشق تماشای او در تلویزیون بودم، بنابراین با دیدن عکسی از او که با لباس زیر روی مبل خانه‌اش نشسته بود شوکه شدم. فورا او را شناختم».

 به گزارش سان، این مادر ماه مه گذشته شکوائیه خود را به شبکه بی‌بی‌سی ارائه کرد اما مجری مزبور تازه هفته گذشته برکنار شد.

بنگاه خبرپراکنی سلطنتی در ابتدا سعی کرد بی‌سر و صدا پاسخ شاکی را بدهد اما در نهایت با علنی شدن ماجرا، شنبه گذشته بیانیه‌ای عمومی  صادر کرد که در آن آمده است: «ما با هر گونه اتهامی بسیار جدی برخورد می‌کنیم و فرآیندهایی را برای مقابله فعالانه با آنها در دست داریم».

این بیانیه نه چندان مسؤولانه باعث خشم نمایندگان وست‌مینیستر (پارلمان انگلیس) شد. راشل ریوز، نخست‌وزیر دولت سایه اپوزیسیون(حزب کارگر) اعلام کرد این بنگاه رسانه‌ای دولتی باید خانه‌تکانی کند و به وضوح بیشتر بر خطاهایی که در داخل آن رخ می‌دهد نظارت کند. با این حال هنوز مشخص نیست آیا بی‌بی‌سی این بار نیز همانند پرونده تاریخی جیمی سویل حاضر به همکاری با پلیس برای تحقیقات درباره رسوایی فعلی شده است یا خیر؟

* اسد نرفت اما بی‌بی‌سی رفت

دولت جمهوری عربی سوریه، نمایندگی شبکه خبری سلطنتی انگلیس را به اتهام ارائه گزارش‌های مغرضانه و گمراه‌کننده درباره وضعیت این کشور اخراج کرد.

بدین ترتیب خبرنگاران بی‌بی‌سی با لغو مجوز فعالیت‌شان دیگر نمی‌توانند به طور قانونی در سوریه کار کنند. وزارت اطلاعات سوریه در بیانیه‌ای که ابتدای هفته صادر کرد آورده به ‌رغم هشدارهای مکرر مقامات دمشق، بی‌بی‌سی به ‌عمد، هر از گاهی، اطلاعات ذهنی و نادرست ارائه کرده و در عین حال مبنای برخی گزارش‌های خود را بر اساس اظهارات و شهادت‌های احزاب تروریستی و ضد سوری قرار داده است.

بر اساس این بیانیه «بی‌بی‌سی نتوانسته استانداردهای حرفه‌ای را رعایت کند و در عوض بر ارائه گزارش‌های سیاسی و گمراه‌کننده اصرار دارد».

بی‌بی‌سی؛ بنگاه کودک‌آزاری سلطنتی

در همین رابطه یک کاربر ایرانی توئیتر به نام نیره نوری با دستمایه قرار دادن این خبر با کنایه به دشمنان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از جمله خود شبکه بی‌بی‌سی نوشت: «اسد نرفت اما BBC  رفت».

سوریه تنها کشور مهم آسیایی نیست که از غرض‌ورزی‌های بی‌بی‌سی به ستوه آمده است. نمایندگی این شبکه سلطنتی بریتانیا در ایران تعطیل شده و اخیرا در هندوستان در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.