آخرین اخبار تفحص از خودروسازی‌ها

 علی‌اکبر کریمی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی درباره آخرین وضعیت تفحص از خودروسازی‌ها، گفت:کار بررسی تحقیق و تفحص به اتمام رسیده و گزارش هیئت جهت بررسی به کمیسیون صنایع و معادن ارائه و در کیمسیون بررسی شد اما برخی اعضا نقطه‌نظراتی داشتند که قرار شد این موضوعات ارزیابی شود.
 وی افزود: پس از آن اصلاحات انجام و گزارش نهایی تحقیق و تفحص برای بررسی مجدد تقدیم هیئت رئیسه کمیسیون صنایع شده است و در دستورکار کمیسیون قرار دارد.

رئیس هیئت تفحص از خودرو‌سازی‌ها ادامه داد: به زودی گزارش هیئت تحقیق و تفحص در کمسیون واکاوی شده و جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهد شد.

کریمی در باره زمان مطرح شدن گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها در کمیسیون و سپس جلسه علنی، گفت: زمان مطرح شدن این گزارش بستگی به تراکم کار کمیسیون صنایع و بعد هم جلسات علنی دارد اما در آینده‌ای نزدیک این موضوع در مجلس تعیین تکلیف می‌شود.

وی با بیان اینکه در جریان تهیه این گزارش هیئت تفحص بازدید‌هایی از شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو داشتند و گزارش‌هایی را نیز از دستگاه‌ها نظارتی اخذ کردیم، گفت: تلاش می‌کنیم تا در قالب فعالیت‌های هیئت تحقیق و تفحص اهم مشکلات و مسائل این صنعت را شناسایی و مشکلات را برطرف کنیم.

نماینده اراک در مجلس بیان کرد: امیدواریم با پیشبینی راهکارهای مناسب و رفع مشکلات بتوانیم این صنعت را که صنعت مهمی است و میزان قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی کشور و اشتغال صنعتی را شکل می‌دهد ارتقا دهیم و وجود کانون‌های فساد در این صنعت که سبب عدم کارایی واقعی این صنعت می‌شود و سواستفاده‌ها را شناسایی و بتوانیم با رفع موانع صنعت پویا در تولید خودرو کشور داشته باشیم.

آخرین اخبار تفحص از خودروسازی‌ها

محورهای 15 گانه تفحص از خودروسازی‌ها به شرح ذیل است:

1-  بررسی وضعیت گذشته و فعلی صنعت خودرو ،تعداد شرکت‌های تولیدکننده، ظرفیت و تیراژ تولید،2- وضعیت ترکیب سهامداران، ساختار مدیریت، مالی و مالکیت سهام در صنایع خودروساز، ایجاد انحصار و مشکلات قانونی، 3- میزان سهم و نقش دولت در مالکیت و مدیریت صنایع خودروسازی، 4- بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع خودرویی طی سال‌های گذشته 5- بررسی کیفیت تولید خودرو و علت‌ پایین بودن کیفیت محصولات، 6- بررسی علل عدم استفاده حداکثری از ظرفیت علمی، تخصصی و فنی در طراحی و ساخت انواع خودرو در صنعت خودروسازی کشور و ارزبری گسترده این صنعت، 7- بررسی مشکلات صنایع قطعه ساز، 8- نحوه قیمت‌گذاری خودرو (محاسبه قیمت تمام شده و قیمت عرضه در بازار) و تعدد مراجع دخیل در قیمت‌گذاری، 9- بررسی تقاضای واقعی انواع خودرو و مقایسه با میزان عرضه انواع خودرو  و رانت موجود در بازار، 10- بررسی نحوه پیش فروش و فروش فوری به متقاضیان و مشکلات مربوط به قرعه کشی بین متقاضیان، 11- بررسی آخرین وضعیت صادرات و کارخانه های خودروسازی، 12- بررسی مقررات و سیاست های موجود در زمینه واردات خودرو و تاثیر آنها در بازار، 13- برنامه راهبردی و بلندمدت صنعت خودرو در ایران، 14- بررسی اقدامات انجام شده درخصوص طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی، 15- وضعیت منابع انسانی در صنایع و نحوه عزل و نصب مدیران.

لازم به ذکر است که اعضای هیئت رئیسه  تفحص از خودرو سازی‌ها در تاریخ (30 دی سال 99) انتخاب شدند که با انتخاب اعضا علی اکبر کریمی به عنوان رئیس، روح‌الله ایزدخواه

به عنوان نایب رئیس اول، محسن علیزاده به عنوان نایب رئیس دوم و مجتبی یوسفی به عنوان دبیر هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان انتخاب شدند.

حجت‌الله فیروزی، مهدی عسگری، روح الله ایزدخواه، علی اکبر کریمی، علیرضا سلیمی، روح الله عباسپور، علی جدی، بهزاد رحیمی، سیدناصر موسوی لارگانی، فرهاد طهماسبی، محسن علیزاده، سیدکاظم دلخوش، سیدعلی موسوی، مجتبی یوسفی و معصومه پاشایی اعضای کمیته 15 نفره تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی هستند.