توصیه علم الهدی بر برخورد با افکار ضد دین در دانشگاهها

 نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: باید تلاش کنیم طوری با افکار ضد دین در محیط دانشگاه مقابله کنیم که منجر به ایجاد یک تحول در اندیشه جامعه دانشگاهی شود.

حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی امروز ۱۹ تیرماه در هفتاد و چهارمین گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، با تاکید بر اهمیت نقش مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: ناآرامی‌‎های اخیر و حرکت‌های ضد انقلابی و ضد اسلامی که صورت گرفت، ظاهر تلخی داشت، اما هشداری بود برای ما که با بسیج کامل‌تری به عرصه بیاییم و پیش از اینکه انحرافات افراد ملعبه دشمن شود، آن‌ را درمان کنیم. اگر از الآن به فکر این کار نباشیم، این دست از تحرکات به صورت یک جریان تسلبی درمی‌آید و یک لشکر عظیم و نیرومندی در جامعه ما علیه اسلام و انقلاب شکل خواهد گرفت.

وی افزود: بخش عظیمی از افرادی که ناآرامی‌های سال گذشته را هدایت می‌کردند، با توهماتی پا به این میدان گذاشته بودند و بخش اندکی نیز فکر می‌کردند از این طریق می‌توانند به یک موقعیت و جایگاه خاصی دست یابند، یعنی در حقیقت در اصل این ناآرامی‌ها، هیچ ریشه فکری و اعتقادی وجود نداشت. این اتفاقات یک اعلام خطر برای ما بود که اگر در بحث هدایت فرهنگی دانشگاه‌ها کوتاهی صورت گیرد و از القائات اساتید نااهل و لائیک پیشگیری انجام نشود، حرکات بعدی دشمن به آسانی قابل خنثی‌سازی نخواهد بود و یک جریان قوی شیطانی بر ضد اسلام و نظام به وجود خواهد آمد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک جریان عبرت‌آموز و تجربه‌آموز برای تمام جهانیان بود، عنوان کرد: اگر قرار شود مردمی با ایمان و اعتقاد خود دست به حرکتی بزنند، هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد. از ۶۰ سال پیش استکبار در حال مبارزه با نهضت امام و انقلاب است، اما ما نه تنها هرگز به عقب بازنگشتیم، بلکه به یک قدرت در منطقه و دنیا تبدیل شده‌ایم که برای استکبار قابل تحمل نیستیم.

توصیه علم الهدی بر برخورد با افکار ضد دین در دانشگاهها

علم‌الهدی ادامه داد: امروز هم اگر جریانات مخالف انقلاب با یک دستمایه قوی اعتقادی و اندیشه‌ای به میدان بیاید، می‌توانیم جلوی آن‌ها را بگیریم. لذا از اکنون باید تلاش کنیم طوری با افکار ضد دین در محیط دانشگاه مقابله کنیم که منجر به ایجاد یک تحول در اندیشه جامعه دانشگاهی شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه محل تربیت فرهنگی دانشجو نیست، اضافه کرد: کسانی هم که به دنبال تربیت دانشجو بودند، شکست خوردند، زیرا افراد هنگامی وارد دانشگاه می‌شوند که دیگر از سن تربیت‌شان گذشته است. همچنین با فعالیت‌های سیاسی نیز نمی‌توان مبانی فرهنگی دانشجویان را ترمیم کرد.

علم‌الهدی با تاکید بر لزوم مراقبت از اساتید، گفت: اگر استادی سر کلاس وارد مباحث غیر درسی شد، باید نظارت شود. اگر چنین کاری توسط مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها صورت گیرد، از خطر ایجاد انحراف در دانشجویان جلوگیری می‌شود. متاسفانه گاهی می‌بینیم چنین نظارتی بر روی اساتید وجود ندارد. در این خصوص می‌توان از ظرفیت دانشجویان توانمندی که پایه‌های اعتقادی قوی دارند نیز برای بحث با این اساتید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون روی هم رفته جریان فرهنگ در دانشگاه‌ها توانسته به پیشرفت‌های بسیاری دست یابد، اظهار کرد: بسیاری از متخصصین رشته‌های مختلف و نخبگان شرکت‌های دانش‌بنیان، از افراد متدین و انقلابی هستند. با اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر اقتصادی یک سرمایه و درامد هنگفتی دارند و یک نیروی مولد قوی هستند، اما متخصصین این شرکت‌ها هیچ کدام به فکر پول نیستند و دغدغه خدمت و توسعه دانش را دارند. شاید حتی یک درصد نخبگان شرکت‌های دانش‌بنیان هم غیر معتقد به دین و انقلاب نباشند. این‌ها نشان‌دهنده موفقیت‌ دانشگاه‌ها در عرصه فرهنگی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امروز حجاب یکی از مسائل مطرح در دانشگاه‌هاست، عنوان کرد: با این وجود اگر شما به دانشگاه فردوسی مشهد بروید، می‌بیند تعداد دانشجویان و اساتید چادری، چند برابر خانم‌های غیر چادری است. بنابراین ارزش‌های ما رو به توسعه است و باید به جایگاه‌های بسیار بالاتری هم صعود کنیم.