رئیسی: دست همه دولت‌های آفریقا را به گرمی می‌فشاریم

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی » صبح روز چهارشنبه پس از مذاکرات هیات های ایران کنیا در محل کاخ ریاست جمهوری کنیا و امضای پنج سند همکاری بین دو کشور در نشست خبری مشترک با «ویلیام روتو» رئیس جمهور کنیا، اظهار داشت: دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم و معتقدیم این روابط می‌تواند بین دو ملت اسران و کنیا روزبه‌روز توسعه پیدا کند. 

رئیس جمهور اضافه کرد: قاره آفریقا، قاره ظرفیت‌هاست. نگاه ایران به آفریقا، نگاه کشورهای دارای ظرفیت، استعداد، منابع طبیعی و معدنی است. ما هم دارای ظرفیت‌های بسیاری هستیم. تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند به ارتقای دو کشور کمک کند. 

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبری، ایران توانسته است در مقابل تحریم‌ها و تهدیدها ایستادگی کرده و در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری و اقتصادی ‌پیشرفت کند. 

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: ما امروز در حوزه مواد پتروشیمی، کشاورزی، علم و فناوری، دارای تجربیاتی هستیم که از حوزه‌های مهم همکاری بین ما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. ‌همچنین در حوزه شیلات هم می‌توان همکاری خوبی با کنیا داشته باشیم. 

رئیسی با بیان اینکه معتقدیم همکاری‌های ما خاص دو کشور نخواهد بود، تصریح کرد: همچنان که ایران اسلامی با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه همکاری دارد، کنیا هم با کشورهای شرق آفریقا ارتباط دارد و ارتباط دو کشور زمینه این همکاری‌ها را نیز فراهم خواهد کرد. 

رئیس جمهور ادامه داد: این سفر که نقطه عطفی در روابط ما است، می‌تواند بازار خوبی برای محصولات ایران در کنیا و شرق آفریقا ایجاد کند. در تبادلات و گفتوگوهایی که با رئیس جمهور کنیا داشتیم، روسای جمهور دو کشور باید زمینه را برای گسترش روابط دوکشور فراهم کند. 

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: موضع‌ مشترک ما در زمینه مبارزه با مواد مخدر، حوزه‌ای است که ما می‌توانیم در همکاری داشته باشیم. هیچ مانعی بر سر توسعه روابط نمی‌بینیم. این امر می‌تواند به گسترش و توسعه روابط کمک کند

وی ضمن قدردانی از استقبال دولت و مردم کنیا، اظهار کرد: به زودی می توانیم رئیس جمهور کنیا را در تهران میزبانی کنیم و امیدوارم شاهد توسعه روزافزون روابط با کنیا باشیم و امیدواریم رابط به سطح قابل قبولی توسعه یابد.

وی در سخنانی با قدردانی از میزبانی دولت و مردم کنیا، ابراز امیدواری کرد که شاهد توسعه بیش از پیش روابط تهران و نایروبی باشیم.

رییس جمهور کنیا:‌ کنیا با آغوش باز تجار و سرمایه گذاران ایرانی را می‌پذیرد

«ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا  نیز در این نشست خبری در سخنانی با اشاره به بخشی از توافقات ایران و کنیا اظهار داشت: توافق شده است که ایران کارخانه مونتاژ خودرو در کنیا راه اندازی کند و خودروهای ایرانی را که اسامی سواحیلی نیز بر آنها گذاشته شده را در کنیا تولید کند.

وی افزود: امروز پنج یادداشت همکاری در زمینه ارتباطات و اطلاعات، شیلات، بهداشت، دام‌پروری و سرمایه گذاری بین ایران و کنیا امضا شد.

رئیس جمهور کنیا با تاکید بر اینکه آغوش این کشور برای سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی باز است، افزود: کنیا فضای مناسبی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

روتو با ابراز امیدواری از همکاری با ایران در زمینه ایجاد کارخانه مونتاژ خودرو در این کشور اظهار داشت: اطمینان دارم که این پروژه‌ها متوقف نخواهند بود.

رییس جمهور کنیا سفر آیت الله رییسی به نایروبی را بسیار مثمرثمر و فرصت فوق‌العاده‌ای برای کشورش دانست که سبب تقویت پیوندهای دوستی و همبستگی میان دو کشور و دو ملت ایران و کنیا می شود.