جزئیات نشست خبری رئیسی در زیمبابوه/ آماده اشتراک‌ تجارب خود با دوستان‌ِمان در آفریقا هستیم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور زیمبابوه که ظهر امروز به وقت تهران برگزار شد، گفت: ما با آقای رئیس جمهور زیمبابوه در حاشیه نشست سالانه روسای جمهور در سازمان ملل یک دیدار انجام دادیم که نشست خوب و موفقیت آمیزی بود. در این نشست، قرار شد روابط دوجانبه را توسعه دهیم.

رئیس‌جمهور افزود: یکی از موضوعات که در دیدار قبلی مطرح و برای آن تصمیم‌گیری شد، برگزاری کمیسیون مشترک بین دو کشور بود. این کمیسیون با اتخاذ تصمیماتی برگزار شد و این تصمیمات در حال پیگیری است.

عزم و اراده ایران و زیمبابوه برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف

رئیسی گفت: حضورم در هراره که به دعوت آقای رئیس جمهور محترم انجام شد، همراه با استقبال گرم وی و مردم عزیز این منطقه بود. اینجا باید از استقبال پرشور مردم عزیز زیمبابوه و استقبال گرم آقای رئیس جمهور کشور دوست تشکر کنم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیام حضور ما در زیمبابوه،‌ عزم و اراده دو کشور برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف است،‌ تصریح کرد:‌دو کشور برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی و تجاری و علم و فناوری اراده جدی دارند.

وی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران آماده است با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که امروز وجود دارد، همکاری‌های لازم را با کشور دوست زیمبابوه داشته باشد.

پیشرفت همه‌جانبه ملت ایران با وجود تحریم‌ها و تهدیدات مختلف

رئیسی بیان کرد:‌ ملت ما به برکت انقلاب اسلامی، خون شهیدان و راهنمایی‌ها و هدایت‌های رهبری انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) علی رغم همه تحریم‌ها و تهدیدات، توانستند پیشرفت‌های بسیار خوبی در همه حوزه‌ها داشته باشند.

وی افزود:‌ شاید برای دشمن باور کردنی نبود که ایران اسلامی با همه محدودیت‌ها و تحریم‌های ایجاد شده توسط او، این میزان پیشرفت داشته باشد. اما، رهبری به ما آموخته‌اند که می‌توان با اتکال به خداوند و با اعتماد به نفس و توانایی‌های یک ملت، راه پیشرفت را طی کرد و به قله رسید.

عزم ایران برای تعامل با همه کشورهای جهان

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت بزرگ ایران با اتکال به خداوند متعال و اعتماد به داشته‌ها و ظرفیت‌هایی بسیاری که خداوند به این ملت عنایت کرده، نیروی انسانی و جوانان پرشور و مصمم مهم‌ترین آن‌هاست، تأکید کرد: ملت  ایران با این دارایی‌ها توانسته در مقابل جنگ ۸ ساله و توطئه‌ها‌ و فتنه‌های بسیار ایستادگی کند و به جای تسلیم شدن در برابر دشمنان، آن‌ها را به عقب نشینی وادار کند.

رئیسی افزود:‌ ما بنای تعامل با همه کشورها را داریم. اما، این موضوع به چند کشور غربی خلاصه نمی‌شود که گاهی خود را جامعه جهانی می‌نامند. جامعه جهانی عبارت است از همه کشورهایی که در قاره‌های مختلف قرار دارند. ما معتقدیم همچنان که قاره آسیا مهم است، قاره آمریکا نیز اهمیت دارد.

وی گفت:‌ قاره آفریقا یک قاره مهم است که ظرفیت‌های بسیاری دارد که خداوند متعال به مردم این منطقه منابع طبیعی و ذخایر بسیاری مرحمت کرده است که مهم‌ترین آن نیروی انسانی و جوانان با استعداد است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند منشأ تحول در هر عرصه‌ای باشند.

مخالفت ایران با تحریم‌ها و یک‌جانبه‌گرایی

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما مخالف با تحریم‌ها و یک جانبه‌گرایی هستیم. چرا که معتقدیم امروز تحریم ابزاری همچون ابزار نظامی در اختیار آمریکایی‌هاست که آن را علیه ملت‌ها به کار می‌برند، تحریم نیز یک ابزار مانند ابزار نظامی است. اما آن که در این حین آسیب می‌بیند، ملت‌ها هستند. راه این است که با اتکال به خداوند و اعتماد به داشته‌های بسیار راه پیشرفت را ادامه دهیم.

وی ادامه داد:‌ با پیروزی انقلاب اسلامی احساس مشترک با ملت زیمبابوه به وجود آمد که با ما دارای اشتراکات بسیاری هستند که ازجمله خداخواهی، مقابله با استعمار و نیز حق خواهی است.

جوانان ایرانی علوم مختلف را بومی‌سازی کردند

رئیسی با بیان اینکه رئیس جمهور زیمبابوه در گزارشی اعلام کرد که گام‌های بسیار خوبی برای پیشرفت این کشور برداشته‌اند که موجب خوشحالی ماست، خاطرنشان کرد: ایران هم شاهد رشد اقتصادی رشد تولید، رشد در ابزار تولید و نیز رشد در علم و فناوری بوده است.

وی افزود: جوانان ما به دانشی دست یافتند که مغرب زمین فکر می‌کرد که این دانش در اختیار اوست در حالی که جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف پیشرفت داشته و به علوم دست یافته و آن را بومی کرده است. ایران در دانش هسته‌ای، در حوزه نظامی و امور علمی و فن‌آوری به رشد و پیشرفت دست یافته‌است.

توافقات ایران و زیمبابوه برای گسترش همکاری‌ در همه زمینه‌ها

رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم افزایش روابط و همکاری‌های میان ایران و زیمبابوه تاکید کرد: معتقدیم ظرفیت‌های بسیار زیادی میان دو کشور وجود دارد. اما، به میزان دوستی میان ما، تجارت افزایش نیافته است و سطح روابط تجاری و اقتصادی ما سطح قابل قبولی نیست.

وی افزود: توافق نامه‌هایی که امروز به امضا رسید و اسنادی که به امضا خواهند رسید، اراده لازم را برای توسعه در تجارت، همکاری در معادن، صدور نیروها و خدمات فنی و مهندسی، صدور خدمات در موضوع معادن که دارای تجربیات بسیاری در آن هستیم را نشان می‌دهد، زیرا ما می‌خواهیم تجربیاتمان را با کشور دوست زیمبابوه به اشتراک بگذاریم. ما حاضریم این تجربیات را با کشورهای دوستمان در آفریقا به اشتراک بگذاریم.

رئیسی

رئیسی بیان کرد: در حوزه کشاورزی، علم و فناوری می‌توانیم همکاری داشته باشیم و روابط تجاری ما نیز باید توسعه پیداکند. همچنین محصولاتی که در ایران و زیمباوه تولید می‌شود را می‌توان تبادل کرد. ما امیدواریم با همکاری‌های دولت زیمبابوه و با اقدام شخص آقای رئیس جمهور محترم این کشور ارتباطات‌ِمان توسعه یابد.

تأکید مشترک ایران و زیمبابوه بر حقوق بشر

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موضوع حقوق بشر گفت: ایران و زیمبابوه از این باب هر دو بر حقوق بشر تاکید می‌کنند. اما، نه آن حقوق بشری که به دست‌آویزی برای نظام سلطه جهت فشار آوردن به کشورهای مستقل و آزاد، بدل شده است.

وی ادامه داد: حقوق بشر واقعی یعنی حقوق انسان. ما دو کشور مخالف تروریسم، افراط گرایی، تجزیه طلبی و جرایم سازمان یافته هستیم و این‌ها مواضع مشترکی است که ما را می‌تواند به صورت دوجانبه بلکه در سطح جهانی همکار یکدیگر قرار دهد.

آمادگی ایران برای انتقال تجربیات در حوزه پزشکی

رئیس‌جمهور از آمادگی ایران برای انتقال تجریبات به زیمبابوه خبر داد و گفت: ایران در حوزه بهداشت، تولید تجهیزات پزشکی و دارو دارای تجربیات بسیار بالایی است و این می‌تواند زمینه همکاری دو کشور را فراهم کند.

از ابراز احساسات مردم زیمبابوه نسبت به انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب متشکرم

رئیسی در بخش دیگری از نشست خبری مشترک با همتای زیمبابوه‌ای خود عنوان کرد: جا دارد یک بار دیگر از مهمان نوازی دولت و ملت زیمباوه همچنین از صفا و شور مردمی که به فرودگاه و به استقبال هیأت ایرانی آمدند و نیز از ابراز احساسات مردم خوب این کشور صمیمانه تشکر کنم. حتماً این ابراز احساسات مربوط است به انقلاب شکوهمند اسلامی و مردم قهرمان ایران که قهرمانی خود را به جهانیان نشان دادند و نیز مربوط است به رهبری فرزانه انقلاب اسلامی.

وی ادامه داد:‌ این احساسات حتماً مربوط به کشوری است که توانسته با وجود همه فشارها و تحریم‌ها روی پای خود بایستد و آزاد و مستقل و مردم سالار باشد. همین طور حتماً این احترام و شور مردم زیمباوه مربوط است به قهرمانان ملی ما از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی و مربوط است به ملتی که ۴۴ سال است با زیاده خواهی‌ها مقابله می‌کند.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به قهرمانان کشور زیمباوه، گفت: در اینجا جا دارد از قهرمانان ملی کشور دوستمان زیمبابوه تجلیل کنم و نام آن‌ها را به نیکی یاد کنم و به همه آن‌ها و مردم زیمباوه ادای احترام کنم.

دعوت رئیس‌جمهور زیمبابوه از شرکت‌های ایرانی

امرسون منانگاگوا رئیس جمهور زیمباوه نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از سفر آیت‌الله رئیسی به زیمبابوه، این سفر را در توسعه تعاملات دو کشور بسیار موثر دانست و از شرکت‌های ایرانی برای استفاده از ظرفیت‌های کشورش در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن و کشاورزی دعوت کرد.

رئیس‌جمهور زیمبابوه ضمن محکومیت تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، افزایش سطح تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور را راهکاری موثر در جهت مقابله با ابزار تحریم عنوان کرد.