ما درباره خاک و سرزمینمان با هیچ احدی شوخی نداریم

 به دنبال مطالب مندرج در بیانیه پایانی ششمین دور گفتگوهای راهبردی وزرای خارجه روسیه و‌ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، سفیر فدراسیون روسیه از سوی علیرضا عنایتی، دستیار وزیر و مدیر کل خلیج فارس به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به مطالب مندرج در بیانیه مذکور به سفیر روسیه در کشورمان ابلاغ شد.

روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست اخیر خود در مسکو در بیانیه‌ای مشترک خواهان «ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی دادگستری به منظور حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین‌المللی» شده بودند.

در بیانیه صادره از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه آمده است: «وزیران خارجه از تمامی تلاش‌های مسالمت‌آمیز، از جمله ابتکارات امارات متحده عربی و کوشش‌های این کشور در دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز در مورد موضوع جزایر سه‌گانه تنب‌بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه با دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید می‌کنند.»

* اگر با روسیه یا عربستان ارتباط داریم به این معنا نیست که از مواضع کلیدی و راهبردی خودمان عدول کنیم

جعفر قادری ، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به بیانیه روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس درمورد چزایر سه گانه ایرانی بر جدیت ایران برای حفظ تمامیت عرضی تاکید کرد و گفت: امروز تعامل ما با کشورهای همسایه در حوزه های مختلف برقرار است که البته این بدین معنا نیست که اگر با روسیه یا عربستان ارتباط داریم، بخواهیم از مواضع کلیدی و راهبردی خودمان بخواهیم عدول کنیم.

وی افزود: جزایر سه گانه بخش لاینفکی از سرزمین ایران است و به هیچ عنوان از سرزمین ما جدا نخواهد شد. برخی شیطنت ها که توسط کشورهای همسایه و کشورهای دیگر انجام می شود هیچ تاثیری بر موضع ما ندارد هرچند نقش صهیونیست و آمریکا در این مواضع به مشام می رسد اما تاثیری بر مواضع ما ندارد.

قادری عنوان کرد: سیاست ما بر مبنای تعامل و همکاری با کشورهای همسایه است اما به هیچ وجه از یک وجب از خاک سرزمین خودمان عقب نشینی نخواهیم کرد. ما سال ها جنگیدیم و اجازه ندادیم که حتی یک وجب از خاک سرزمینمان غصب شود و از این به بعد هم همینطور است.

نماینده مردم شیراز درمجلس با بیان اینکه دوران دفاع مقدس و مقاومت 40 ساله جمهوری اسلامی ایران موضعی واضح درمورد این نوع ادعاهای واهی است، گفت: کشورها و نهادهای دیگر هم که روی چنین موضوعاتی اظهار نظر می کنند باید بدانند که اگر ما قرار بود باج بدهیم و از خاک خودمان عقب نشینی کنیم 8 سال نمی جنگیدیم و اینقدر شهید نمی دادیم.

ما درباره خاک و سرزمینمان با هیچ احدی شوخی نداریم

او ضمن اشاره به اینکه این بحث در آبان ماه سال گذشته نیز در بیانیه چین و شورای همکاری خلیج فارس نیز یک بار دیگر مطرح شده بود، اظهار داشت: کشورهای عربی از گذشته درمورد جزایر سه گانه مواضع کذب اتخاذ می کردند. آن ها کار خودشان را می کنند و ما هم راهبرد خودمان را داریم و به هیچ وجه گوشمان به این نوع بیانیه ها بدهکار نیست و تاثیری در سیاست های ما ایجاد نمی کند.

قادری معتقد است: جمهوری اسلامی بارها ثابت کرده است که با هیچ کشوری بر سر تمامیت ارضی خود بحث و مذاکره نمی کند و همانطور که وزیر امورخارجه کشور تاکید کرد ما نیز تکرار می کنیم که بر سر استقلال، حاکمیت و تمامیت‌ارضی ایران، با هیچ طرفی تعارف نداریم.

این نماینده مجلس درانتها خاطرنشان کرد: روابط و ارتباطات جای خود و مواضع و منافع نیز جای خود را دارد. احیای ارتباطات یا تقویت آن نمی تواند بهانه ای برای ادعاهای کذب یک کشور علیه ما باشد. برای تمام دنیا محرز است که چزایر سه گانه متعلق به ایران است و این تعلق نیز بارها در مجامع بین المللی اثبات شده است.