ادعای کذب درمورد جزایر سه گانه ایران دور از انتظار نبود/ هنر دستگاه دیپلماسی جلوگیری از چنین بیانیه هایی است

ظهره وند گفت: بیانیه ای که اخیرا ازسوی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس صادر شد، اتفاق عجیب و دور از انتظاری نبود. جلوگیری از این بیانیه ها نیازمند هنر دستگاه دیپلماسی است. اما متاسفانه به نظرمن با روند فعلی باید همواره آمادگی و انتظار داشته باشیم که بیانیه های ازسوی کشورهای عربی و حتی شرکای راهبردی صادر شود.

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با افکارنیوز ضمن اشاره به بیانیه اخیر روسیه و شورای همکاری خلیج فارس و مواضع اتخاذ شده برخی از مقامات این کشورها درمورد جزایر سه گانه ایرانی بیان کرد: بیانیه ای که اخیرا از سوی شورای همکاری خلیج فارس در دیدار وزیر خارجه روسیه صادر شد، اتفاق غیرمترقبه ای نبود. قطعا اگر بیانیه های دیگری نیز در آینده صادر شود طرف اماراتی تلاش دارد چنین بندی را در بیانیه مشترک بگنجاند و این حرف بی پایه را دوباره تکرار کند.

وی افزود: این اتفاق هیچ تضادی با احیای روابط ما با امارات یا عربستان ندارد. احیای رابطه به معنای آن نیست که در ماهیت آن کشورها تغییری ایجاد شده یا در جهت گیری های ما تجدیدنظری صورت گرفته است. باید به این مسائل بسیار دقیق نگریست و دقیق تر نیز آن ها را تفهیم کرد.

ظهره وند گفت: چنانچه می خواهیم این بند در بیانیه های آتی وجود نداشته باشد نیاز به برخورد فعال تر و پویاتر توسط دستگاه دیپلماسی کشور است. به ویژه با کشورهایی که از آن ها به عنوان همکار یا شریک راهبردی یاد می کنیم مانند روسیه و چین، این نیازمند دیپلماسی خاص است اما متاسفانه من این رویکرد را نمی بینم.

این کارشناس مسائل منطقه ای عنوان می کند: بنابراین با روند فعلی باید همواره آمادگی و انتظار داشته باشیم که بیانیه های مشابهی مثل بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس و روسیه صادر شود و این صحبت های بدون بنیان در یک بند خاص مجددا تکرار شود تا ما نیز دوباره یک واکنش سوری داشته باشیم و ماجرا ختم شود. این اتفاق عجیبی نیست و تضادی هم با روابط فعال یا روابط احیاشده ایران با کشورهای مختلف ندارد.

او اضافه کرد: چنین مسائلی همیشه در حوزه های مختلف مدیریتی در سطح کشور رخ می دهد. چنین مسائلی همیشه حایگاه خاص خودشان را دارد و مفهوم دیپلماسی نیز همین است که ما در سایه روابط فعال با هر کشوری اگر به یک موضوع و مولفه ای حساسیت داریم با هنر دیپلماسی بتوانیم آن مولفه را متوقف یا حذف و مدیریت کنیم و مانع از سایه افتادن بر روابط شویم.

*جلوگیری از صدور بیانیه های کذب و ضد تمامیت ارضی نیازمند هنر دیپلماسی است

ظهره وند با بیان اینکه جلوگیری از تکرار چنین بیانیه هایی به هنر دیپلماسی ربط دارد، اظهار داشت: به وقوع پیوستن چنین عملکردی به هنر دیپلماسی و وزیر امورخارجه کشور بستگی دارد. وزارت امورخارجه مانند یک دستگاه دولتی باید بتواند معضلات را به بهترین شیوه و با کمترین هزینه حل و فصل کند.

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: در غیراین صورت هرکسی می تواند وزیر یا مسئول باشد. کسی که می تواند مشکل کمبود آب، برق، تورم و گرانی و تنش در روابط را حل کند و سطح و جایگاه و موقعیت کشور را ارتقا دهد، مسئول واقعی است. وگرنه هرکسی می تواند این عنوان را با خودش حمل و جابجا کند و من این مسائل را در جلسات کارشناسی مطرح کرده ام.

image.png

ظهره وند در انتها خاطرنشان کرد: درنهایت لازم به یادآوری است که چنین اتفاقی و چنین بیانیه هایی باز هم تکرار خواهد شد اما مفهومش این نیست که روس ها یا چینی ها نامرد هستند. هرکشوری منافع خودش را دنبال می کند و هنر دیپلماسی به این مفهوم است که یک دیپلمات یا دستگاه دیپلماسی کشور بتواند خطوط قرمز را بدون اینکه لازم به پرداختن هزینه های بالا و ایجاد تنش در روابط باشد به طرف مقابل تبیین کند و درمقابل بتواند امتیاز بدهد و امتیاز بگیرد. اما متاسفانه من این روند را نمی بینم و چنین اتفاقی مجددا تکرار خواهد شد.