رسانه؛ لشکر همیشه بازنده!

  جنگ است؛ از بدِ روزگار، سخت‌ترین جنگ را جنگ نرم نامیدند؛ شاید برای همین است که عمده مسئولان، فقط در زبان، آن را جنگ قلمداد می‌کنند و به «استطاعت جنگ نرم»، توجهی ندارند. این‌ها از کل زندگی و سخنان شهید بزرگوار حسن طهرانی‌مقدم که رضوان خدا بر او باد، همین عبارت را دوست دارند که «فقط انسان‌های ضعیف به اندازه امکاناتشان کار می‌کنند.» می‌دانید چرا؟ چون همان موقع هم خون به دل این شهید کردند تا صنعت موشکی ما بالاخره به اینجا برسد. واقع ماجرا آن است که بسیاری از مسئولان به این جمله شهید عزیز ما باور قلبی ندارند و تنها آن را مستمسکی برای شانه خالی کردن از آماده‌سازی امکانات لازم برای جهاد قرار داده‌اند. اما در این‌باره و مسائل مرتبط با جهاد تبیین و تبلیغ، نکاتی قابل ذکر است:

۱.ما رسانه و اصحابش را در این سال‌ها همواره نکوهش کردیم. به جز سخنرانی‌های مناسبتی و تصنعی روز خبرنگار، مابقی ایام، آن کسانی‌که باعث غلبه تهاجم فرهنگی شده‌اند، آنان‌که ناتوان در نمایش توانمندی‌ها بوده‌اند، گروهی‌که در پاسخ به شبهات الکن و علیل‌اند و خلاصه عامل همه مشکلات کشور، اصحاب رسانه و تبلیغ بوده‌اند. آنان‌که بیش از همه از رسانه و جنگ نرم و نبرد شناختی و تقابل ترکیبی و این کلیدواژه‌های مصنوعی می‌گویند، قدری خود را جای این لشکر همیشه قاصر و مقصر و شکست‌خورده بگذارند؛ آیا رمق و انگیزه‌ای برای نبردهای بعدی باقی می‌ماند؟ آیا تاکنون کسی از این لشکریان پرسیده نسبتی بین تجهیزات و تسلیحات شما و دشمن وجود دارد یا نه؟ آیا بعد از عملیات‌های موفق، کسی اقدام به تکریم و بزرگداشت آن‌ها کرده است؟ تقریبا همه اقشار و اصناف با رهبر معظم انقلاب دیدار دارند؛ اما اهالی رسانه در کوران جنگ نرم هم توفیق زیارت فرمانده کل قوا را ندارند و امکان توشه‌گیری و احیانا درددل و ذکر مسائل مرتبط با حوزه کاری‌شان میسر نشده است.

۲.دنیای امروز و رسانه‌های بی‌شمار دشمن، بسیاری از ذائقه‌ها را خراب کرده است؛ خبر خوب در رسانه، خبر بد است. توهین و تهمت و تخریب، بی‌زحمت و هزینه، دست‌به‌دست می‌شود و توضیح و تبیین و تکریم، بازحمت و پرهزینه هم منتقل نمی‌شود؛ گویی خوبی‌ها نارسانا شده‌اند و بدی‌ها تنها رساناهای دنیایند.

چندی پیش هم به بهانه دیگری، اهمیت «ماقبل تبیین» را متذکر شده بودم. تحول در این ذائقه‌های تغییریافته؛ آرام‌سازی کسانی‌که از خشم و نفرت، مدام فریاد می‌زنند و نمی گذارند صدا به صدا برسد و پرهیز از اقدامات عجولانه و هیجانی ولو با نیت‌های صادق، از اوجب واجبات است. مثلا خوب است گشتی در ارشادالقلوب بزنیم و امراض دل و روح را با نسخه‌های آن معالجه کنیم نه با گشت‌های دیگر!

رسانه؛ لشکر همیشه بازنده!

۳. محدودیت‌های رسانه‌ای جبهه انقلاب با دشمن، قابل قیاس نیست؛ این محدودیت‌ها گاهی در محتوا رخ نشان می‌دهد؛ گاهی در قالب و فرم، نمایان می‌شود و گاهی در میزان هزینه‌کرد و سرمایه‌ای که طرفین این دعوا انجام می‌دهند مشخص می‌شود. بنابراین باید با لحاظ واقعیت‌ها طراحی و اقدام کرد. البته که چنانچه ما با رعایت تقوا و سعی کامل، مشغول انجام تکالیف باشیم، برکات الهی از زمین و آسمان بر ما نازل خواهد شد و «من حیث لایحتسب» رزق خدا شامل حال ما می‌شود؛ اما همانطور که گفته شد پس از عمل متقیانه و تمام سعی، لطف خدا شامل حال ما می‌شود. ولی برخی از مفاهیم دینی و مکتبی سوءبرداشت و سوءاستفاده می‌کنند که همین امر، آنان را به ورطه رخوت و سستی و بی‌برنامگی می‌اندازد.

مسعود پیرهادی