خاندوزی: برای ۴۵ هزار خانه لوکس برگ تشخیص مالیاتی صادر شد

 سید احسان خاندوزی  سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری که امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: شاخص شامخ یکی از شاخص‌هایی است که هم وضعیت بنگاه‌ها و هم چشم اندازی برای آینده را نشان می‌دهد. مقدار این عدد در خرداد ماه برای کل اقتصاد عدد ۵۳.۲۸ بود که هم‌چنان بالای ۵۰ است و به معنای حضور اقتصاد در منطقه رونق است. شامخ صنعت نیز در خردادماه عدد ۵۵.۳۰ را ثبت کرده است.

شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بزرگ رشد داشته است

وی افزود: شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بزرگ در خردادماه نسبت به خرداد سال گذشته ۲.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. از ۱۳ صنعت منتخب این شاخص، ۱۲ صنعت نسبت به خرداد سال گذشته رشد مثبت داشتند. در ماشین آلات و تجهیزات در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته ۱۰.۵ درصد رشد را شاهد هستیم.

خاندوزی گفت: ورود حوزه تولید به رونق و چشم انداز مثبت پیش روی فعالان اقتصادی خود را در کاهش نرخ بیکاری خرداد نشان داده است. در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود ۷۲۸ هزار نفر به جمعیت شاغلین کشور افزوده شده است.

وی ادامه داد: کاهش نرخ بیکاری در بهار امسال همزمان با بالارفتن جمعیت فعال و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بود. نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهش پیدا کرده و در ۲۴ استان تک رقمی شده است. اگر نرخ بیکاری کاهش پیدا کند و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش پیدا کند، نشان دهنده کاهش حقیقی بیکاری و افزایش اشتغال است.

نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال  ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرده است

خاندوزی تاکید کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. نرخ بیکاری جوانان کشور، یعنی بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال نیز نرخ بیکاری از ۲۴ درصد به ۲۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده. نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان نیز با کاهش ۱.۱ درصد به ۱۲.۱ درصد رسیده است.

دولت سیزدهم به غفلت ۱۱ ساله از بازار افریقا پایان داد

وی افزود: سفر اخیر رئیس جمهور به آفریقا، خاتمه دادن به غفلت ۱۱ ساله نسبت به این منطقه از دنیا بوده است. اندازه بازار آفریقا حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار است که سهم ایران در پایان دولت دوازدهم فقط ۶۰۰ میلیون دلار بود اما با اقدامات دولت سیزدهم این عدد در سال اول دولت با افزایش ۲ برابری به ۱.۲ میلیارد دلار رسید.

وی گفت: فرانسه ۲۷ برابر، امریکا ۴۰ برابر، چین ۱۵۰ برابر، ترکیه ۱۹ برابر، هند ۴۰ برابر و برزیل ۱۲ برابر ایران به افریقا صادرات دارند.

برای ۴۵ هزار خانه لوکس برگ تشخیص مالیاتی صادر شد

وی گفت: در خصوص مالیات موسوم به باغ ویلاهای مجاز دولت به دنبال درآمدزایی نیست و هدف این مالیات تحقق عدالت است و تاکنون برای 45 هزار ملک لوکس در کشور برگ مالیات صادر شده است.

خاندوزی: برای ۴۵ هزار خانه لوکس برگ تشخیص مالیاتی صادر شد

توافقات با چین  وارد فار اجرایی می شود

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: سفر اخیر هیئت ایرانی به منظور عملیاتی شدن توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهور به چین بود.

وی ادامه داد: در کمیسیون درباره پروژه‌هایی که باید بعد از سفر رئیس جمهور مورد توافق دو طرف قرار می‌گرفت، توافق و مقرر شد از ماه آینده هر کدام از این پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شوند.

نتایج اقدامات دولت در برخورد با سفته بازان نمایان شده است

خاندوزی تصریح کرد:  اقداماتی که دولت در 3 ماه گذشته در خصوص مقابله با سفته بازی در بازارهای دارایی انجام داد، رفته رفته آثار خود را نشان خواهد داد.

وی گفت: 63 هزار برگه مالیاتی برای خانه‌های خالی در 3 ماهه اخیر صادر شده است که تمرکز اصلی بر افرادی بود که 2 واحد به بالا منزل خالی در اختیار داشتند. در کنار استفاده از ابزار مالیاتی، سایر مولفه‌ها مانند کنترل رشد نقدینگی منجر به تعادل قیمت‌ها در ماه‌های آتی خواهد شد.

آخرین وضعیت تخصیص سهام به متولدین سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲

خاندوزی در ادامه با اشاره به تخصیص اعتبار برای صندوق‌های سهام متولدین ۱۴۰۰ تاکنون گفت: قانون جوانی جمعیت مصوب آبان 1400 بود؛ در قانون بودجه همان سال ردیف اعتبار برای اختصاص سهام در نظر گرفته نشده بود

وی تاکید کرد: در قانون بودجه 1401 مبلغ 1500 میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص سهام به یک میلیون متولد همان سال در نظر گرفته شد که تاامروز 600 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

 وزارت اقتصاد تا امروز برای والدین متولدین سه ماهه اول، و سه ماهه دوم فراخوان داده است؛ ثبت نام متولدین سه ماهه اول به پایان رسیده و سه ماهه دوم در شرف اتمام است.

وی ادامه داد: تا امروز 493 هزار و 671 نفر از متولدین توسط والدین ثبت نام شده اند و بزودی با اتمام آن، والدین متولدین سه ماهه سوم فراخوان می شوند.

خاندوزی تاکید کرد که درباره متولدین 1400 و 1402 در بودجه سنواتی اعتباری در نظرگرفته نشده با این وجود با نظر مساعد و همراهی ریاست سازمان برنامه قرار است از منابع عمومی تامین اعتبار صورت گیرد. در همین راستا مکاتباتی با سازمان برنامه انجام و درخواست شده مبلغ یکهزار میلیارد تومان جهت اختصاص سهام به متولدین 1400 و دو هزار میلیارد تومان جهت متولدین 1402 اعتبار اختصاص یابد.

وی گفت: امیدواریم با همراهی سازمان برنامه و تامین اعتبار مورد نیاز، بتوانیم متولدین این دو سال را هم فراخوان کنیم.

وزارت اقتصاد قائل به مبناشدن «فرمول» در نرخ خوراک پتروشیمی هاست

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه نشست خبری گفت: بنده با نرخ گذاری ثابت مخالف هستم و معتقدم که باید مبنای نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی ها بر اساس فرمول باشد.

وی افزود: مبنا قرار گرفتن فرمول می‌تواند عاملی برای پیش‌بینی پذیر شدن بازارها برای فعالین اقتصادی باشد.

خاندوزی تصریح کرد: پیشنهاد ما بر این مبناست که فرمول مبنایی برای 3 سال و یا حتی تا پایان برنامه هفتم توسعه باشد تا سرمایه‌گذاران بتوانند بر مبنای آن فعالیت‌های خود را سامان دهند.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: به جهت بررسی این پیشنهاد، فردا جلسه‌ای اضطراری در کمیسیون اقتصادی دولت برگزار می‌شود که امیدواریم با همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها این پیشنهاد مصوب شود.

کاهش ۷ درصدی مالیات تولید

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: هدف دولت از وضع پایه‌های مالیاتی و اجرای قوانینی هم‌چون مالیات بر سوداگری، جذب منابع بودجه‌ای نیست. بلکه این پایه‌ها به دنبال تنظیم‌گری در جامعه است.

وی ادامه داد: این دولت برای اولین بار نرخ مالیات بر تولید را 7 درصد کاهش داده است و ‌همچنین به منظور کاهش هزینه‌های اصناف، امسال مالیات مقطوع نیمی از اصناف صفر بوده است.

رویکرد دولت در مهار تورم

خاندوزی ادامه داد: دولت به منظور مهار تورم، مجموعه اقداماتی را در بسته مهار تورم تصویب کرد. دو دسته عوامل بنیادین و کوتاه مدت در خصوص شکل گیری تورم وجود دارد.

وی افزود: دولت برنامه های مهار تورم را با محوریت اعمال سیاست‌های کنترل نقدینگی و مدیریت انتظارات تورمی با تمرکز بر 5 مجور طراحی کرده است

خاندوزی تصریح کرد: این برنامه ها ذیل 5 سرفصل اصلی باز مهندسی نظام تامین مالی دولت، تسویه‌ بدهی‌های دولت و بخش دولتی، کاهش ناترازی شبکه بانکی، کاهش ناترازی ارزی و اتخاذ یک سیاست پولی فعال تعریف شده است.

سهم ۱۲ هزار میلیارد تومانی دانش بنیان ها از بودجه امسال

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: بر اساس قانون بودجه سهم دانش بنیان‌ها به چند بخش اعتبارات معاونت علمی، پارک‌های وزارت علوم، پارک‌های جهاد دانشگاهی و هم‌چنین حمایت از طرح‌های نوآورانه تقسیم میشود.

وی تاکید کرد: در مجموع این اعتبارات قریب به 11 هزار و 560 میلیارد تومان در سال جاری اعتبارات بودجه‌ای دارند. اما در ماه‌های اول به این دلیل که تحقق درآمدها با کندی مواجه است، بخش مصارف نیز کمتر از بقیه ماه‌های سال است و تاکنون قریب به 700 میلیارد تومان از اعتبارات دانش بنیان‌ها اختصاص پیدا کرده است.

خاندوزی یادآور شد: دولت بخشی از منابع تسهیلات تبصره 18 را به منظور افزایش سرمایه صندوق‌ها استفاده می کند که این صندوق‌ها نیز نقش مهمی در تامین اعتبارات لازم دانش‌بنیان‌ها خواهد داشت.

آخرین وضعیت برگزاری مجامع بانکهای خصوصی

خاندوزی، در ادامه نشست خبری گفت: براساس تبصره 2 ماده 5 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، بانک‌ها باید سقف سهامداری مجاز را مراعات کنند و اگر این نسبت رعایت نشد، حق رای سهام مازاد در اختیار وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد. بنابراین وزارت اقتصاد سهامدار نمی‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون به غیر از سه بانک ملت، تجارت و صادرات که از گذشته دولتی بودند، وزارت اقتصاد سهامدار هیچ بانک خصوصی دیگری نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: اما حق رای سهام مازاد 4 بانک در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفته است. حق رای ناشی از  61 درصد سهام موسسه ملل، حق رای ناشی از  66 درصد سهام بانک رفاه، حق رای ناشی از ۶۰ درصد سهام بانک اینده و حق رای ناشی از ۶۶ درصد سهام بانک ایران زمین در اختیار وزارت اقتصاد است.

وی افزود: در مورد دو بانک رفاه و موسسه ملل هیچ مساله‌ای وجود نداشته و کلیه مجامع برگزار و صورت‌های مالی تصویب شده است و به محض اینکه صورت‌های مالی سال 1401 نهایی شود مجمع برگزار می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد اما بانک ایران زمین به جهت اینکه مشمول ماده 39 قانون پولی و بانکی شده است، اختیار حق رای به بانک مرکزی منتقل شده است.

خاندوزی ادامه داد: در مورد بانک آینده به‌خاطر اینکه برخی سهامداران شکایتی را به دیوان عدالت اداری کرده بودند، باوجود اینکه دیوان مصوبه بانک مرکزی را تایید کرده بود، اخیرا این نهاد مجددا دستور توقف اجرای مصوبه را داده است. در همین راستا فعلا اقداماتی انجام داده‌ایم، ازجمله اینکه حسابرس معتمد را معرفی کردیم و همچنین درخواست برگزاری مجمع عمومی را داده‌ایم اما همه اینها منوط به این است که موضوع در دیوان عدالت اداری تعیین تکلیف شود.

تصمیمات جدید دولت برای تقویت تسهیلات اشتغالزایی

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: برای اولین بار به منظور بهره‌مندی استان‌ها از تسهیلات اشتغال زایی(تبصره 18) برای تمام استان‌ها حساب‌های  افتتاح شد.

وی ادامه داد: امسال 100 هزار میلیارد تومان از محل بودجه به منظور اشتغال حمایتی تخصیص پیدا خواهد کرد. هم‌چنین بیش از 100 هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی عادی بنگاه‌ها اختصاص خواهد یافت.

خاندوزی گفت: دولت امسال برای ارائه تسهیلات اشتغالزایی، به سمت تمرکز زدایی از پایتخت و ارائه اختیارات به استان‌ها حرکت کرده است.

وی افزود: هم‌چنین تمرکز دولت رصد تسهیلات پرداختی از طریق سامانه است تا برخلاف گذشته پول پاشی صورت نگیرد  و  ‌وام گیرندگان به تعهدات اشتغالزایی شان بصورت دقیق عمل کنند.

توافقات با چین  وارد فار اجرایی می شود

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه این نشست خبری گفت: سفر اخیر هیئت ایرانی به منظور عملیاتی شدن توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهور به چین بود.

وی تاکید کرد: در کمیسیون درباره پروژه‌هایی که باید بعد از سفر رئیس جمهور مورد توافق دو طرف قرار می‌گرفت، توافق و مقرر شد از ماه آینده هر کدام از این پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شوند.

کاهش نرخ بیکاری ناشی از رونق تولید است

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: ورود حوزه تولید به رونق و چشم انداز مثبت پیش روی فعالان اقتصادی خود را در کاهش نرخ بیکاری خرداد نشان داده است.

وی گفت: در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود 728 هزار نفر به جمعیت شاغلین کشور افزوده شده است. کاهش نرخ بیکاری در بهار امسال همزمان با بالارفتن جمعیت فعال و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بود.

خاندوزی تصریح کرد: نرخ بیکاری در 25 استان کشور کاهش پیدا کرده و در 24 استان تک رقمی شده است. اگر نرخ بیکاری کاهش پیدا کند و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش پیدا کند، نشان دهنده کاهش حقیقی بیکاری و افزایش اشتغال است.

وی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 0.3 درصد افزایش پیدا کرده است.

خاندوزی ادامه داد: نرخ بیکاری جوانان کشور، یعنی بازه سنی 15 تا 24 سال نیز نرخ بیکاری از 24 درصد به 21.6 درصد کاهش پیدا کرده.

وی گفت: نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان نیز با کاهش 1.1 درصد به 12.1 درصد رسیده است.