اجرای توافقات با چین چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد؟

 سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود به سفر اخیر هیات ایرانی به چین اشاره کرد و گفت که این سفر به منظور عملیاتی شدن توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهور به چین بوده است.

وی  همچنین تاکید کرد: درباره پروژه‌هایی که باید بعد از سفر رئیس جمهور مورد توافق دو طرف قرار می‌گرفت در کمیسیون مشترک توسعه اقتصادی ایران و چین توافق و مقرر شد از ماه آینده هر کدام از این پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شوند.

جزئیات توافق ایران و چین برای سرمایه‌گذاری‌ مشترک

سیداحسان خاندوزی در کمیسیون مشترک توسعه اقتصادی ایران و چین که اخیرا برگزار شد، به عنوان رئیس طرف ایرانی شرکت کرده بود. وی درباره جزئیات نشست کمیسیون و توافق ایران و چین برای سرمایه‌گذاری‌ مشترک گفته بود که بعد از توافقنامه ایران و چین که در چهار سال و نیم گذشته انجام شد، اجرای این توافقنامه نیازمند پیگیری جداگانه داشت. در این زمینه اولین کمیسیون مشترک بین ایران و چین در پکن برگزار شد و وزیر اقتصاد به عنوان رئیس طرف ایرانی در این کمیسیون شرکت کرد.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، در جلسه کمیسیون مشترک ایران و چین که با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد به عنوان رئیس ایرانی این کمیسیون، وزارت نفت، وزارت کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان امور مالیاتی و وزارت امور خارجه برگزار شد، طرح‌های مورد علاقه ایرانی‌ها برای اجرای مشارکتی با طرف چینی مطرح شد.

وی ادامه می دهد بعد از توافق دو رئیس‌جمهور ایران و چین قرار شد موارد این توافقنامه و آنچه در کمیسیون مورد توافق قرار می گیرد، از ماه آینده اجرایی و عملیاتی شود.

به گفته خاندوزی، اتاق‌های بازرگانی ایران و چین جلسه مشترکی در پکن برگزار کردند و شرکت‌های مهم چینی طرف قرارداد با ایران در این جلسه حضور داشتند. موانعی بر سر راه تجارت ایرانیان قرار داشت که طرف چینی قول برطرف کردن این موانع را داد.

رئیس کمیسیون ایران و چین‌ در مورد سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه، اظهار داشت: ‌وزارتخانه‌های مختلف ما درخواست‌های متفاوت در سرمایه‌گذاری خارجی دارند، اما دولت اصرار دارد که این درخواست‌‌ها اولویت‌بندی شود، فهرست طولانی از سرمایه‌گذاری‌ها وجود داشت، اما تعداد معدودی از این سرمایه‌گذاری‌ها با اولویت به طرف چینی معرفی شد و مورد توافق قرار گرفت که این پروژه‌ها در زمینه انرژی، صنعت، معدن، صنایع معدنی، کشاورزی و یکی دو پروژه اجتماعی در زمینه بهداشت و درمان بود که در اولویت قرار گرفت.

خاندوزی همچنین تاکید می کند که در کنار کمیسیون مشترک ایران و چین دیداری با رئیس چینی این کمیسیون برگزار شد و برخی از موانع بر سر راه تجار ایرانی به صورت مصداقی مطرح و برطرف شد.

وی همچنین می گوید که فضای سازنده‌ای در این گفت‌وگو ایجاد شد و در ماه‌های آینده نتایج ملموس‌تری از سفر هیأت تجاری ایران به چین و نتایج سفر رئیس‌جمهور به این کشور ‌شاهد خواهیم بود.

اجرای توافقات با چین چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد؟

سفر رئیس جمهوری به چین و مورد توجه رسانه های دنیا

آیت الله رئیسی رئیس جمهور اواخر سال گذشته در رأس هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی و به دعوت رسمی رئیس‌جمهور چین  به این کشور سفر کرد.

وزیر امور خارجه، وزیر صمت، وزیر نفت، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی از وزرایی بودند که رئیس جمهور را در سفر به چین همراهی کردند.

سفر رئیسی به چین از برنامه هایی بود که مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و بسیاری از کارشناسان به بحث و بررسی درباره اهمیت و نتایج این سفر پرداختند.

در همین باره روزنامه آمریکایی «پولتیکو» در گزارشی به اهمیت این سفر و دیدار مقامات ایرانی و چین اشاره کرد و نوشت: این دو کشور که به نوعی رقیب آمریکا به شمار می آیند در تلاش برای توسعه همکاری هستند و انتظار می رود سفر رئیسی به چین روابط بین دو شریک سیاسی و اقتصادی را که مخالف سلطه غرب بر امور بین الملل به رهبری ایالات متحده هستند را بیش از پیش عمیق تر کند.

پایگاه خبری «چاینا دیلی» چین هم در گزارشی به سفر رئیس جمهوری ایران به چین اشاره کرد و نوشت که ناظران سیاسی بر این باورند که این سفر با هدف تقویت همکاری دو کشور در زمینه های اقتصاد و بررسی جدیدترین تحولات بین المللی صورت می گیرد.

 اسناد همکاری امضا شده میان مقامات ایران و چین در چه حوزه هایی بود

یکی از اصلی‌ترین‌ ابعاد سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به کشور چین، به عنوان یکی از قدرت های بزرگ اقتصادی جهان، اجرایی شدن سند ۲۵ ساله دو کشور عنوان شده بود که در همین راستا یکی از مهم ترین نتایج سفر این بود که  ۲۰ سند همکاری میان مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و چین به امضا رسید.

اسناد امضا شده میان مقامات ایران و چین در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی و...  بود.

اجرای توافقات با چین می‌تواند دستاوردهای مهم اقتصادی به‌همراه داشته باشد

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اجرای توافقات انجام شده سفر رئیس‌جمهور به کشور چین می‌تواند دستاوردهای مهم اقتصادی به‌همراه داشته باشد؛ البته این اعتقاد هم در میان کارشناسان وجود دارد که برای تحقق اهداف این سفر باید در اجرای قراردادها، موافقت‌نامه‌ها و مباحث تجاری دقیق بود و پیش‌نیاز‌های اجرایی آن موردتوجه مسئولان کشور قرار گیرد.

رئیس جمهور هم پس از سفر به چین در بدو وود به تهران، ضمن تشریح دستاوردهای سفر گفت که چنانچه فعالان اقتصادی و همکاران بنده در دولت مصوبات و تصمیمات این سفر را به شکلی موثر پیگیری کنند، حتما بدانید که گشایش‌های بسیاری در حوزه‌های اقتصادی و تجاری در ارتباط با کشور چین ایجاد خواهد شد.

عملیاتی کردن توافقات با چین تاثیرات زیادی بر محیط اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت

محمدصالح جوکار نماینده مجلس شورای اسلامی درباره دستاوردهای سیاسی و اقتصادی سفر رئیس جمهور به چین، می گوید: ما هرچقدر بتوانیم در حوزه اقتصاد و تجارت با کشورهای مختلف توافقنامه هایی تنظیم و سرمایه گذار خارجی جذب کنیم منجر به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور خواهد شد و یقینا توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورها می تواند تاثیر بسزایی در رشد و توسعه کشور بر جای بگذارد.

وی با اشاره به معطلی توافق صورت گرفته با چین ادامه می دهد که عملیاتی کردن توافقات با چین تاثیرات زیادی بر محیط اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت.

این نماینده مجلس تاکید می کند: به دنبال سفر رئیس جمهور به چین و احیای توافق راهبردی، سرمایه گذاری خارجی در کشور و پیشبرد پروژه های زیرساختی کلید خواهد خورد. از سوی دیگر این سفر یک پیامی برای طرف های غربی و دنیا دارد و آن هم این است که قرار نیست که جمهوری اسلامی همه تخم مرغ های خود را در سبد یک کشور و یا یک تیم مانند گروه برجام قرار دهد.

اجرای قراردادها با چین گشایش‌های اقتصادی برای ما به همراه خواهد داشت

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به قراردادهای اقتصادی بین ایران و چین می گوید: اجرای این قراردادهای اقتصادی با چین گشایش‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این عرصه برای ما به همراه خواهد داشت.

وی با انتقاد از عدم ارتباط مناسب دولت قبل با کشورهایی مانند چین تاکید می کند: متأسفانه غرب زدگی این دولت و نگاهش به کشورهای اروپایی و آمریکا باعث شد تا از شرق و کشوری مانند چین در عرصه اقتصادی و تجاری غافل بماند.

گسترش همکاری ایران و چین در صنایع خودروسازی

 یکی از موضوعات تفاهم نامه ها با چین در حوزه ارتقای کیفیت موتور و تجهیزات خودرو با همکاری مشترک برندهای بزرگ و بروز چینی است که به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت قرار شده بود در این باره شرکت‌های خودروساز داخلی و چینی برنامه‌ریزی جامع و مشخصی را انجام دهند و فرایند همکاری تولید مشترک خودرو در ایران را طراحی کنند؛ بنابراین در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم محصولات باکیفیت و دارای فناوری بالا را در کشور مورداستفاده قرار دهیم.

به نظر می رسد با ورود به فاز اجرایی توافقات با چین، یکی از حوزه هایی که مورد توجه باشد بحث خودروسازی است، زیرا پیش از این هم رئیس سازمان توسعه تجارت گفته بود که بخشی از این توافق اجرایی شده و در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم محصولات باکیفیت و دارای فناوری بالا را در کشور مورداستفاده قرار دهیم.