علت اصلی کمبود و قطعی برق در کشور

مصطفی نخعی ، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به کمبود برق قطعی‌های مکرر که اخیرا اتفاق افتاده است، بیان کرد: مصرف برق وضعیت مناسبی ندارد. سال گذشته به رکورد ۶۵ الی ۶۶ هزار مگاوات مصرف در روز رسیدیم و امسال مرز ۷۰ هزار مگاوات را رد کرده‌ایم و به ۷۲ هزار مگاوات در برخی از ساعت‌های پیک مصرف تابستانی رسیده‌ایم و حتی در ساعات پیک مصرف این عدد را رد می‌کنیم.

وی افزود: اکنون نیروگاه‌ها با بالاترین ظرفیت خود کار می‌کنند اما گرمای بی‌سابقه هوا و طول مدت گرما باعث افزایش بسیار زیاد مصرف شده است. بنابراین یکی از دلایل کمبود برق افزایش مصرف بی‌سابقه در کشور است.

نخعی گفت: عامل تاثیرگذار بعدی و دومین علت کمبود برق، خشکسالی‌ها و محدودیت منابع آبی است که منجر به محدودیت تولید نیروگاه‌های برق آبی می‌شود. نمی‌توانیم هرسال صرف اینکه مقدار قابل توجهی به میزان مصرف در کشور افزوده می‌شود فقط تولید را افزایش دهیم. اگر بخواهیم فقط با افزایش تولید ناترازی برق را رفع کنیم، راهکار منطقی، عقلانی و علمی نیست و هیچ کجای دنیا نیز چنین کاری را نمی‌کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهارداشت: متاسفانه شدت مصرف انرژی در کشور ما بالا است و تقریباً تمام کشورهای دنیا ازجمله کشورهای توسعه یافته، کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال رشد سعی کرده‌اند شدت مصرف انرژی را کنترل کنند و آن را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه آمار و ارقام نشان می‌دهد که میزان مصرف انرژی در اکثر کشورها به سمت کاهشی شدن پیش می‌رود، افزود: شدت مصرف انرژی به عنوان یک شاخص مهم در حوزه انرژی در تمامی کشورهای دنیاست که رو به کاهش است. اما در کشور ما همچنان رو به افزایش است و این ناشی از دلایل متعددی است که لازم به بررسی عمیق دارد.

نخعی ادامه داد: با این اوصاف متاسفانه با وجود اینکه میزان مصرف انرژی در کشور بالا است این روال در حال افزایش نیز هست و علیرغم اینکه قوانین خوب و مترقی در حوزه مدیریت مصرف انرژی در کشور داشته و داریم و در مجلس یازدهم نیز قوانین بسیار خوبی وضع شده و به تصویب رسیده و ابلاغ شده است اما مشکل رفع نشده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد: قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق که سال گذشته به تایید مجلس رسید و به دولت ابلاغ شد. اما متاسفانه با وجود این قوانین خوب همواره مشکلات بسیار زیادی در اجرا وجود داشته و دارد. همچنین به طور مثال ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر یا قانون اصلاح الگوی مصرف و قانون هدفمندی بسیار خوب هستند و نکات مفیدی دارند که دولت‌ها با تکیه بر این مواد قانونی می‌توانستند اقدامات خوبی را انجام دهند.

علت اصلی کمبود و قطعی برق در کشور

او گفت: امسال نیز در قانون بودجه ۱۴۰۲ ساز و کار بودجه‌ای را با ورود و پیشنهاد کمیسیون انرژی و تایید کمیسیون تلفیق و صحن علنی ترتیب دادیم و سازوکارهای مالی خوبی را نیز در حوزه بهینه سازی پیش بینی کردیم. از جمله این سازوکارها تعویض موتور کولرهای آبی که می‌تواند صرفه‌جویی بسیار خوبی در حوزه مصرف برق ایجاد کند.

نخعی معتقد است که با این اوصاف بنابراین مشکل ساختاری است و ما با وجود قوانین و سازوکارهای پیش بینی شده‌ای که داریم متاسفانه به دلیل اینکه متولیان حوزه انرژی کشور یعنی وزارت نیرو و وزارت نفت همواره دغدغه تولید را داشته‌اند، شاهد کمبود برق هستیم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: این متولیان اکنون نیز همین تفکر را دارند و تمام هدف و برنامه‌ریزی آن‌ها به سمت افزایش تولید است. در صورتی که چنین برنامه‌ای نمی‌تواند مشکل برق و انرژی را در کشور ما حل کند و منجر به کاهش مصرف شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درانتها خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر من یکی از مشکلات اساسی در کنار مسائل مذکور، ساختار حکمرانی انرژی در کشور است که باید حتماً یک ساختار منسجم و دقیق در این حوزه شکل بگیرد. به طوری که هم کار ستادی استاندارد انجام شود و هم استان‌ها از جمله مدیران استانی درگیر این مسئله شوند.