دسته‌روی عزاداران همزمان با تاسوعا در بازار تهران

عزاداری سنتی بازار تهران هرساله از شب هفتم ماه محرم آغاز می‌شود و دسته‌های عزا با حضور در بازار به عزاداری می‌پردازند. مداحان در این مجالس چهارپایه‌خوانی می‌‌کنند. امروز پنجشنبه پنج مردادماه همزمان با روز تاسوعا این عزاداری با حال و هوای عزای علمدار کربلا برگزار شد. دسته‌ها به دو گروه تقسیم می‌شدند و دودمه‌هایی می‌خواندند. یکی از آن‌ها این دودمه بود:

عباس رسید به علقمه با لب عطشان/ ولی آب ننوشید ولی آب ننوشید/ گفتا که حسین تشنه بود در صف میدان/ ولی آب ننوشید، ولی آب ننوشید.

عزاداری سنتی بازار تهران

چهارپایه‌خوانی یک از مداحی‌های مرسوم عزاداری بازار است که از سنت‌های قدیدم عزاداری تهران به حساب می‌آید. در عزاداری بازار، هر دسته زمانی که به چهارسوق می‌رسد، مداح آن دقایقی فرصت دارد تا روی چهارپایه برود و نوحه‌خوانی کند.

عزاداری بازار تهران با حضور دسته‌های عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و کسبه بازار تهران و عاشقان و شیفتگان دلسوخته امام حسین(ع) برگزار می‌شود و از قدیمی‌ترین آیین‌های عزاداری کشور به شمار می‌رود. کسبه و اهالی بازار به احترام عزای سالار شهیدان مغازه‌های خود را تعطیل می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند. این مراسم از هفتم تا دوازدهم ماه محرم برگزار می‌شود.