نزدیکی عراق به ایران و سوریه به مذاق آمریکا خوش نیامد

«صباح العکیلی» تحلیلگر سیاسی عراق تاکید کرد که بعد از رویکرد دولت این کشور مبنی بر نزدیکی به ایران با هدف تضمین واردات گاز از این کشور و تأمین برق عراق ، آمریکا برای ضربه زدن به بغداد وارد عمل شده است.

وی در ادامه افزود: تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه برخی کشورها از جمله ایران، تحریم‌های یکجانبه به شمار می‌رود و از همین روی، عراق به هیچ عنوان، تعهدی به اجرای این تحریم‌ها ندارد چرا که آنها برآمده از تصمیمات سازمان ملل نیست.

العکیلی بیان کرد: آمریکا می کوشد برخی کشورها را در بعضی زمینه‌ها تحت فشار قرار دهد و این مسأله با وجود استقلال عراق در تصمیم گیری هایش، باعث شده، به این کشور ضربه وارد کند.

وی تصریح کرد: موضع عراق در قبال ایران و همکاری با این کشور در کنار رویکرد دولت بغداد مبنی بر تمایل به سمت دمشق و گسترش همکاری‌ها با سوریه، به مذاق طرف آمریکایی خوش نیامده است و باعث شده این کشور اقداماتی برای هدف قرار دادن عراق اتخاذ کند.

«عباس المالکی» عضو ائتلاف دولت قانون عراق نیز پیش از این، از ادامه کارشکنی آمریکا در امور عراق و تلاش برای ایجاد بحران در این کشور انتقاد کرده بود.

وی در این باره گفت: همزمان با رسیدن به اوج فصل تابستان آمریکا تلاش می‌کند با جلوگیری از حل بحران برق در عراق، دولت این کشور را تحت فشار قرار داده و آن را در برابر مردم قرار دهد. دولت آمریکا با ایجاد مانع در برابر برقراری ثبات و آرامش در عراق، تلاش دارد در بین جامعه فتنه ایجاد کند.

المالکی تاکید کرد: دولت آمریکا در موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که عراق درگیر آن است، با اهدافی از پیش تعیین شده وارد گود شده و تلاش می‌کند کشور را درگیر بحران سازد.