روسیه بر خلاف غربی‌ها سابقه استعمارگری در آفریقا ندارد

چهارشنبه هفته گذشته بخش‌هایی از گارد ریاست‌جمهوری نیجر با محاصره کاخ ریاست‌جمهوری در نیامی، پایتخت این کشور و مسدود کردن دفتر و اقامتگاه محمد بازوم، رئیس‌جمهوری منتخب نیجر، شورش و کودتای نظامی در این کشور آفریقایی را آغاز کردند و اعلام تشکیل حکومت نظامی، منع آمد و شد اعلام کردند.

پس از آن در چند کشور دیگر مانند سنگال و آفریقای جنوبی اعتراضاتی توسط مردم این کشور‌ها بر علیه دولت‌های حاکم شکل گرفت.

برخی از تصاویر منتشرشده از این اعتراضات نشان می‌دهد معترضان، پرچم فرانسه را به آتش کشیدند و یا با پرچم کشور روسیه شعار‌هایی به حمایت از پوتین و روسیه سر می‌دهند. در همین ارتباط به سراغ روح الله مدبر کارشناس بین الملل و مسائل روسیه رفتیم .

روح الله مدبر در این زمینه اظهار کرد: در روز‌های گذشته چندین هزار نفر از مردم آفریقای جنوبی در حمایت از پوتین و روسیه راهپیمایی کردند و تمام شرکت کنندگان که در راهپیمایی کیپ تاون حاضر بودند تصویر پوتین و پرچم روسیه را در دست داشتند و شعارشان این بود که ما همگی پوتین هستیم و اجازه نمی‌دهیم استعمار غرب علیه آفریقا اقدام کند.

وی ادامه داد:این که در آفریقای جنوبی جایی که غربی‌ها سال‌ها تلاش کردند که در آنجا حوزه نفوذ تبلیغاتی خوشان را تقویت کنند، این شور و هیجان در حمایت از روسیه ایجاد شده که قبل از آن نیز در نیجر شاهد بودیم که هزاران تن از مردم این کشور با پرچم‌های روسیه به حمایت از روسیه پرداختند و و علیه فرانسه شعار دادند چند دلیل دارد.

وی ادامه داد: دلیل اصلی آن است که در اجلاسی هم که هفته گذشته در سن پترزبورگ مجمع بشر دوستانه روسیه و آفریقا برگزار شد ۴۹ رهبر آفریقایی از ۵۱ کشور حضور داشتند با وجود تهدید‌های غربی‌ها سخنرانی رهبران آفریقایی بسیار قابل توجه بود. تمام آن‌ها به این نکته اشاره کردند که روسیه هیچ سابقه استعماری در آفریقا نداشته و همواره از قیام‌های استقلال طلبانه آفریقایی‌ها حمایت کرده است. بر خلاف غربی‌ها و اروپایی‌ها که استعمار در آفریقا ایجاد کردند روس‌ها همیشه حضورشان مثبت بوده است. یا فرانسوی‌ها که جمجمه مبارزان الجزایری را هنوز در موزه‌های خود نگه می‌دارند روس‌ها نگاه مثبتی در آفریقا داشتند و این نشان دهنده آن است که روس‌ها در حوزه قدرت نرم و فرهنگی در آفریقا موفق بودند.

وسیه بر خلاف غربی‌ها سابقه استعمارگری در آفریقا ندارد و دارای جایگاه بهتری است

مدبر ادامه داد: آفریقایی‌ها، روس‌ها را به عنوان شریک مطمئن خود در نظم جدید جهانی انتخاب کردند و نکته‌ای بسیار مهم آن است که در بحث بحران غذایی و غلات که آمریکایی‌ها توافق غلات را هم با هماهنگی کیف دچار بحران کردند روسیه بحث تامین غذای آفریقا را ادامه داد و ظرف ۳ ماه آینده هم ۵۰ هزار تن غلات هدیه روسیه وارد آفریقا می‌شود.

وی افزود:در بحران اوکراین، آمریکا کود روسیه را تحریم کرد و با توجه به استفاده آفریقایی ها از این محصول روسیه آن ها عنوان کردند که آمریکا می‌خواهد به فضای کشور‌های آفریقایی ضربه بزند. این رویکردی که روسیه داشته است باعث شده که جایگاهش به شدت در این قاره تقویت شود و جای غرب را پر کند و سال‌ها است که روسیه در حوزه فرهنگی هم کار جدی کرده و من در این حوزه معتقد هستم روسیه جایگاه مهمی در آفریقا دارد و در بحث آموزشی و بهداشتی و بشر دوستانه هم حرکت‌های مثبتی در قاره آفریقا داشته است و البته راهپیمایی در آفریقای جنوبی موضوعی کم نظیری بود که غربی‌ها را نیز در شوک فرو برد.