غرب در بحران اوکراین

با گذشت چند ماه از آغاز ضدحملات ارتش اوکراین علیه نیروهای روسیه در جنوب و جنوب شرق این کشور، شواهد نشان می‌دهد کی‌یف و متحدان غربی‌اش نه تنها پیشرفت و دستاورد چشمگیری کسب نکرده‌اند بلکه متحمل تلفات نظامی سنگین شده و خسارات زیادی به تجهیزات جنگی اهدایی آمریکا و اروپا به این کشور وارد شده است. 

۱- از آغاز فصل بهار، غربی‌ها امید زیادی به طراحی ضدحملات ارتش اوکراین بسته بودند و در این راستا تسلیحات بیشتر و مدرن‌تری را به اوکراین پمپاژ کردند تا بتوانند با عقب راندن روسیه در جبهه‌های مختلف، کارت‌های مختلفی را علیه مسکو در اختیار بگیرند. علی‌‌ای‌حال با وجود کمک‌های مالی و تسلیحاتی سنگین غربی‌ها به کی‌یف، ضدحملات ارتش اوکراین کاملا شکست خورده است و مقامات نظامی ارشد آمریکا و همچنین خود مقامات اوکراینی نیز به این مساله اذعان کرده‌اند.  

غرب اکنون خود را در مخمصه اوکراین گرفتارتر از قبل می‌بیند و به دنبال راهی برای جبران شکست‌های اخیر و همچنین باز کردن راه‌های جدید برای جلوگیری از فروپاشی اوکراین است.  

۲- در حالی که صدای اعتراضات مالیات‌دهندگان آمریکایی و اروپایی در زمینه ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین روز به روز بلندتر می‌شود، قطع این کمک‌ها همه رشته‌های آمریکا و ناتو علیه روسیه را پنبه خواهد کرد، بنابراین آمریکا و ناتو چاره‌ای جز ادامه مسیر کنونی ندارند. وزارت دفاع آمریکا سوم مرداد اعلام کرد در قالب یک بسته جدید 400 میلیون دلاری، کمک‌های تسلیحاتی جدیدی به اوکراین ارسال خواهد کرد. 

لهستان نیز به تازگی 500 میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک کرده و مجموع کمک‌های خود را به ۳ میلیارد دلار رسانده است.  

3- بسیاری معتقدند عدم تخصص نیروهای اوکراینی در استفاده از تسلیحات سنگین از عوامل شکست ضدحملات اخیر بوده است. بویژه اینکه تسلیحات مدرن آمریکا و اروپا در ماه‌های اخیر به‌راحتی از سوی توپخانه ارتش روسیه شکار شده و خسارات زیادی به اوکراین و متحدان این کشور وارد آمده است. در این راستا انگلیس درصدد تقویت نظامیان اوکراینی برآمده است. رسانه‌های غربی اخیرا گزارش دادند 2هزار نفر از نیروهای ویژه اوکراین در پادگانی بسته در انگلیس در حال آموزش‌های نظامی هستند تا در مراحل آتی جنگ با روسیه، وارد نبرد شوند. منابع مطلع غربی در این زمینه می‌گویند نیروهای انگلیسی در حال آموزش دادن به تیپ نخبگان نیروهای ویژه اوکراینی هستند. 

این نیروها که تعدادشان 2 هزار نفر است، در مکانی دوردست در منطقه دارتمور، در جنوب انگلیس در حال آموزش‌های نظامی هستند. 

غرب در بحران اوکراین

۴- در کنار این ۲ مورد، به نظر می‌رسد غربی‌ها راه سومی را نیز در دستور کار قرار داده‌اند تا در صورت ادامه ناکامی‌های ارتش اوکراین در میدان، بتوانند از راه دیپلماتیک خود را از مخمصه و باتلاق اوکراین نجات دهند. روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال روز شنبه خبر داد عربستان میزبان مذاکرات صلح مربوط به جنگ اوکراین و روسیه خواهد بود. نکته جالب توجه این است که مسکو - احتمالا با هماهنگی ریاض - به این نشست دعوت نشده است و شرکت‌کنندگان در این نشست که حدود 30 کشور هستند عمدتا از حامیان کی‌یف هستند. به نظر می‌رسد آمریکا و اروپا در این نشست به دنبال هماهنگی‌هایی برای مذاکره با روسیه با در نظر گرفتن بدترین سناریوها هستند. 

۵- آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به دنبال این بودند که با موفقیت ضدحملات ارتش اوکراین با دست پر و کارت‌های بازی بیشتر به مذاکره با روسیه بروند اما تحولات میدان نبرد، مواضع آنها را تغییر داده است.

مهدی گرگانی