تدارک سپاه برای دور کردن تهدید از خلیج فارس

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی روزهای اخیر ۲ اقدام مهم داشت؛ برگزاری رزمایش در منطقه «نازعات» در خلیج‌فارس و رونمایی از انبوه سامانه‌های پهپادی و موشکی .

 

۱- رزمایش نیروی دریایی سپاه پس از حواشی اخیر پیرامون جزایر ایرانی در بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس و روسیه برگزار شد که اعتراض ایران و احضار سفیر مسکو را هم در پی داشت.

منطقه نازعات شامل جزایر سه‌گانه «بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک» می‌شود. این رزمایش به مرکزیت جزیره بوموسی انجام شد و در آن برخی تاکتیک‌های حفاظت از حریم جزایر با به‌کارگیری تجهیزات جدید از جمله شناورهای تندرو مجهز به موشک‌های 600 کیلومتری در قالب یگان ویژه «شهید حججی» رونمایی شد و سپاه اعلام کرد سامانه‌های جدید از جمله موشک‌های بالستیک 300 کیلومتری فتح و موشک‌های کروز 400 کیلومتری قدیر را نیز در این جزایر مستقر کرده است.

این رزمایش البته حامل یک پیام دیگر هم بود؛ ارتش آمریکا در هفته‌های اخیر تعدادی از جنگنده‌های «اف 35» خود را به منطقه اعزام کرده که بسیاری آن را واکنش این کشور به اقدامات سپاه در خلیج‌فارس از جمله برخورد با شناورهای متخلف خارجی ارزیابی کردند.

سپاه پاسداران از اواخر دهه 80 با تفکیک ماموریت از نیروی دریایی ارتش، مسؤولیت حراست از خلیج‌فارس و تنگه هرمز را برعهده دارد و در طول این چند سال با به‌کارگیری انواع سامانه‌های رزمی و ایجاد ایستگاه‌های مختلف برای رصد و کنترل و عملیات علیه هرگونه اقدام نامتعارف در این منطقه، این ماموریت را انجام داده است.

همه اینها در حالی است که آمریکایی‌ها به عنوان یک کشور فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس حضور دارند ولی توان مقابله با نیروی دریایی سپاه از آنها سلب شده است.

به نظر می‌رسد اقدام آمریکا در اعزام جنگنده‌های «اف 35» برای بازسازی وجهه از دست رفته‌شان در نظر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است که سال‌ها با دامن زدن به مساله ایران‌هراسی و اینکه تنها آمریکا می‌تواند از شما در برابر ایران محافظت کند، سعی در فروش بیشتر اسلحه به این کشورها کرده‌اند.

این موضوع آنقدر برای آمریکایی‌ها اهمیت دارد که برای فرار از پاسخگویی به سپاه هنگام ورود و خروج در خلیج‌فارس، سعی می‌کردند شناورهای خود را شبانه و در میان شناورهای غیرنظامی عبور دهند اما هر بار توسط سامانه‌های

مستقر در ایستگاه‌های سپاه کشف و با آنها برخورد شده است.

سپاه پاسداران اگرچه رزمایش‌های خود را طبق برنامه سالانه به شکل روتین برگزار می‌کند اما رزمایش اخیر را می‌توان حامل یک پیام چندوجهی برای همه آنهایی دانست که نیم‌نگاهی به جزایر ایرانی دارند یا می‌خواهند سلطه خود را در منطقه نشان دهند.

۲- علاوه بر رزمایش اخیر، نیروی دریایی سپاه انبوهی از تجهیزات جدید خود را نیز رونمایی کرد که شامل سامانه‌های جدید پهپادی و موشک‌های 1000 کیلومتری می‌شود.

اخیرا نیروهای دریایی سپاه و ارتش به موشک‌های کروز «ابومهدی» با برد 1000 کیلومتر مجهز شدند که دست عملیاتی آنها را در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و آب‌های آزاد بلندتر خواهد کرد.

سپاه پاسداران در سال‌های اخیر علاوه بر حضور در خلیج‌فارس، مامور به حضور در آب‌های اقیانوسی نیز شده و حالا با تجهیز شناورهای خود به سامانه‌های رزمی جدید که برخی در آینده نزدیک رونمایی می‌شود، با قدرت بیشتر در ماموریت جدید حضور خواهد یافت.

تدارک سپاه برای دور کردن تهدید از خلیج فارس

جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری زیادی برای تقویت قوای دریایی خود کرده است که در ارتش با ساخت ناوشکن‌های جدید و تجهیز آنها به سامانه‌های جنگی مدرن و در سپاه با ساخت شناورهای کلاس «شهید سلیمانی» و ساخت شناورهای بزرگ‌تر با ماموریت حمل پهپاد دنبال می‌شود.

آمریکایی‌ها نیز که در سال‌های گذشته همیشه ناوهای هواپیمابر خود را در قالب ناوگان پنجم خود در بحرین داشتند، با افزایش برد و قدرت پاسخگویی ایران، مجبور به تغییر تاکتیک شده و دکترین دریایی خود در این منطقه را پس از سال‌های طولانی تغییر دادند.

این تغییر البته زیر دید و اشراف اطلاعاتی نیروهای ایرانی در ارتش و سپاه صورت می‌گیرد و هر دوی این سازمان‌ها، راهبردها و تاکتیک‌های خود را متناسب با این تهدیدات طراحی و به‌روزرسانی می‌کنند.

همزمان با این اتفاقات، جمهوری اسلامی در حال بازسازی روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز هست که نمونه مهم آن احیای روابط با عربستان بود. 

ایران در منطقه خلیج‌فارس، یک راهبرد اصلی دارد که آن را همیشه و به صراحت اعلام کرده و آن اینکه امنیت منطقه تنها با همکاری کشورهای منطقه تامین خواهد شد و حضور کشورهای فرامنطقه‌ای، چیزی جز ایجاد ناامنی ندارد.

یک هشدار نیز همیشه داده شده است: همزمان که دست ایران برای همکاری و تعامل با کشورهای منطقه دراز است، اجازه نخواهد داد دشمنانش از خاک کشورهای همسایه برای ایجاد ناامنی یا انجام عملیات علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

مهدی بختیاری