هشدار آیت‌الله مصباح یزدی در خصوص رویکرد فعلی مسئولان فرهنگی کشور

افكار نيوز:رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار با هيئت رئيسه دانشگاه تربيت مدرس با تأكيد براينكه بينش اسلامي، عقلانيترين بينشهاست، خاطرنشان كرد: مهمترين بعد شخصيتي انسان وابسته به عقايد و ارزشهايش است كه اگر اين بعد از انسان گرفته شود، به سختي ميشود يك تفاوت جوهري بين انسان و ساير حيوانها قايل شد.

وی ادامه داد: بر خلاف سایر موجودات، انسان آفریده شده تا با افعال اختیاری خود به کمال برسد؛ کمالی که تنها در سایه ارتباط با خدا حاصل می شود و حتی بقای حیات مادی و سایر مسایل دیگر نیز در راستای این هدف است.

آیت‌الله مصباح یزدی هدف از انقلاب اسلامی را نیز در راستای این کمال دانست و گفت: متأسفانه وقتی به سیر فعالیت های فرهنگی به معنای خاص آن یعنی اعتقادات و ارزش ها بنگریم می بینیم یک سیر نزولی طی شده است، یعنی از زمان تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی تا زمان فتنه اخیر یک منحنی نزولی در زمینه فرهنگی ترسیم می شود، هر چند اخیرا خداوند به کسانی توفیق داد تا اندکی توانستند این منحنی را به طرف صعود تغییر جهت دهند، اما ما هنوز به نقطه آغاز انقلاب هم نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به تأکیدات امام(ره) در زمینه مسائل فرهنگی، نیاز به تحول فرهنگی را ضروری خواند و ادامه داد: نمی توان توقع داشت این تحول به سرعت صورت گیرد بلکه باید به صورت تدریجی و با برنامه‌ریزی مناسب حاصل شود و مدت زمان ایجاد تحول نیز متناسب با برنامه‌ریزی صحیح همراه با درک واقعیت‌های جامعه و شناخت راهکارهای موجود برای تحول خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سیر حرکت انقلابی جامعه ما نزولی شده است، ادامه داد: باید یک جهش و به یک معنا انقلابی فرهنگی ایجاد شود، چرا که انقلاب ما در اصل یک انقلاب فرهنگی بود اما نه تنها در زمینه فرهنگ صحیح اسلامی فعالیتی صورت نگرفت، بلکه نیروهای انقلابی نیز در این زمینه تنزل کرده‌اند.

آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان نمونه به تأسیس دانشگاه تربیت مدرس با هدف‌هایی متعالی و سپس مراحل تنزل و عقب‌گرد آن اشاره و اضافه کرد: مقررات باید عوض شود، و نمی‌توان توقع داشت با بخشنامه و مصوبه مشکل حل شود، بلکه باید اهداف دانشگاه مورد نظر قرار گیرد و با توجه به تجربیات ۳۰ ساله انقلاب و همچنین فتنه اخیر که زنگ خطر را به صدا درآورد، مقرراتی متناسب با آن اهداف تنظیم شود.

وی ریشه همه مشکلات فرهنگی را عدم اعتقاد راسخ و محکم مسئولان به دین و ارزش های اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: گاهی نامی از ولایت فقیه برده می شود، ولی محتوای آن درک نشده و گاهی اسلام به گونه‌ای معرفی می‌شود که مردم خوش‌شان بیاید در حالی‌که جایگاه اسلام تضعیف می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با هشدار نسبت به روند فعلی فعالیت‌های فرهنگی کشور و مسئولان آن اظهار داشت: بعید نیست در آینده فتنه‌ای شدید‌تر توسط افرادی صورت گیرد که امروز آنها را به عنوان نیروهای ارزشی می‌شناسیم همانگونه که در فتنه اخیر کسانی که قبلاً نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس مجلس نظام بودند، حضور داشتند.

وی با اشاره به کمرنگ شدن دین در بین افراد جامعه به ویژه جوانان و دانشجویان ادامه داد: همین جوان‌ها هستند که فردا اختیار مملکت را به دست می‌گیرند و اگر متدین و انقلابی نباشند، مشخص است که انقلاب تضعیف خواهد شد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با تأکید بر برنامه ریزی متناسب با هدف دانشگاه خطاب به هیئت رئیسه دانشگاه تربیت مدرس گفت: هر چند شما می‌توانید عنوان کنید که این کار بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به ما ربطی ندارد، اما در مقابل این وضع همه ما مسئولیم و شما می‌توانید با ارائه طرح و پیشنهاد، نوشتن مقاله و کتاب و یا سخنرانی نظرتان را اعلام کنید تا مد نظر قرار گیرد و اساساً آغاز تحول بنیادی در دانشگاه‌ها وابسته به اصلاح دانشگاه تربیت مدرس است چرا که تا استاد معتقد به انقلاب و اسلام نداشته باشیم، دانشگاه اسلامی شکل نمی‌گیرد.

وی مهمترین عامل پیروزی انقلاب را فرهنگیان دانست و گفت: بهترین نیروهایی که برای این انقلاب خدمت کردند، از دانشگاه و آموزش و پرورش بودند و امروز هم اگر بخواهد اصلاحی صورت گیرد، باید از فرهنگ شروع شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه امروز هر چه داریم از برکت خون شهداست و نسبت به آنها مدیون هستیم، ادامه داد: نباید از کمبود امکانات واهمه داشت، مگر در زمان سابق کمبود امکانات نبود؟ باید با احساس مسئولیت در این راه بکوشیم و از این فرصت که دولتی بر سرکار است که آثارگرایش به معنویت و دین در آن بیشتر است، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بحمدالله امروزه علی‌رغم فشارهای فرهنگی، جوانان ما روحیه خوبی دارند و حضور آنها در جلسات اعتکاف و مسجد جمکران و مناسبت های مذهبی این موضوع را اثبات می کند، و هرچند برخی از آنها گاهی ظاهری زننده هم دارند، اما حضورشان در این مراسم نشان از دل پاک و صافشان دارد و تنها با یک تلنگر استاد می‌توانند در مسیر اصلی قرار گیرند.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان گفت: نباید همواره از دولت توقع داشته باشیم بلکه باید خودمان شروع کنیم و چه بسا با روشن شدن آثار آن دولت هم حمایت کند.