آخرین مهلت پیش ثبت‌نام انتخابات مجلس

 فردا (یکشنبه ۲۲ مرداد) آخرین مهلت پیش ثبتنام متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس است، فرصتی که از ۱۶ مرداد آغاز شده و تا فردا ( ۲۲ مرداد ماه) ادامه خواهد داشت.

به گفته وزیر کشور مهلت مشخص شده تمدید نخواهد شد، سخنگوی ستاد انتخابات نیز بر این موضوع تاکید کرده است و متقاضیان پیش ثبت‌نام انتخابات مجلس تنها فردا را فرصت دارند تا نام خود را در میان نامزدهای شرکت در انتخابات مجلس ثبت کنند و از آنجایی که پیش ثبت‌نام برای نامزدها الزامی است اگر این فرصت یک روزه را از دست بدهند دیگر نمی توانند وارد رقابت های انتخاباتی برای ورود به مجلس دوازدهم شوند.

 پیش‌بینی وزارت کشور و ستاد انتخابات بر این بوده که در روزهای پایانی ثبت نام اولیه، شاهد استقبال بیشتر متقاضیان باشیم و بر همین اساس اعلام شده که متقاضیان انجام پیش ثبت‌نام خود را به روز آخر موکول نکنند و زودتر با مراجعه به پنجره واحد وزارت کشور پیش ثبت‌نام خود را انجام دهند.

متقاضیان می‌بایست به آدرس اینترنتی keshvar.moi.ir  مراجعه و به قسمت «ثبت درخواست متقاضیان داوطلبی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» وارد شده  و اطلاعات و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنند.

 آخرین مدرک تحصیلی معتبر، تصویر کارت یا گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی و یا کارت معافیت دائمی برای آقایان با سن کمتر از۵۰ سال (در صورت عدم دریافت برخط پاسخ استعلام) و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از مدارکی است که متقاضیان هنگام پیش ثبت نام باید آن را در سامانه مربوطه بارگذاری کنند.

فردا آخرین مهلت پیش ثبت‌نام انتخابات مجلس

چرا پیش ثبت‌نام؟

پیش ثبت‌نام، اقدامی بود که با تصویب قانون جدید انتخابات به فرایند انتخابات اضافه شد و در سالهای گذشته چیزی به عنوان پیش ثبت‌نام برای ورود به مجلس وجود نداشت و همین موضوع موجب شده بود در روز ثبت نام افراد با چهره‌های مختلف و هر میزان سواد وارد حوزه های ثبت نام شوند و این موضوع ضمن این که مشکلاتی را در زمان بررسی و تایید صلاحیت ها ایجاد می‌کرد، موجب برخی فضاسازی ها در فضای مجازی می‌شد.

بر همین اساس کارشناسان و نمایندگان مجلس که پیگیر قانون جدید انتخابات مجلس بودند معتقدند با اضافه شدن مرحله پیش ثبت‌نام تنها افراد دارای صلاحیت می توانند با مراجعه به حوزه های مشخص شده در انتخابات ثبت نام کنند.

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای شورای نگبهان نیز درباره مرحله پیش‌ثبت‌نام از داوطلبان گفته بود که در قانون جدید فرآیند پیش‌ثبت‌نام در نظر گرفته شده تا کسانی که شرایط اولیه حضور در انتخابات‌ مانند مدرک تحصیلی، سن لازم، عدم سوء پیشینه موثر قضایی و امثال این‌ها را ندارد، وارد فرآیند نشوند تا وضعیت گذشته ساماندهی شود و افرادی که شرایط عینی و شکلی دارند با خیال آسوده‌تری ثبت‌نام کنند.

البته همانطور که پیش از این نیز گفته شده شورای نگهبان در مرحله پیش ثبت‌نام وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها نخواهد شد و تنها مدارک شکلی و عینی افراد توسط نهادهای مورد استعلام بررسی خواهد شد.

فرآیند بعد از پیش ثبت‌نام

براساس آنچه در قانون آمده پس از تایید مدارک بارگذاری شده از سوی ۶ دستگاه معرفی شده در قانون، کد رهگیری برای متقاضیان ارسال خواهد شد.

ثبت نام قطعی داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی از ۲۷ مهرماه به مدت هفت روز انجام خواهد شد.

بعد از ثبت نام قطعی داوطلبان، شورای نگهبان صلاحیت ثبت نام کنندگان را بررسی خواهد کرد.

زمان برگزاری انتخابات

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

رشد نزدیک به ۵۰ درصدی

سال ۱۳۹۸ و برای انتخابات مجلس یازدهم طبق آمار رسمی اعلام شده، در کل کشور ۱۵۶۱۸ نفر (برای ۲۹۰ کرسی) ثبت‌نام کرده بودند که رشد حدود 15 درصدی را به نسبت دوره قبل مجلس داشت. از این تعداد نیز در تمام کشور ۷۱۴۸ نفر از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده و وارد ماراتن انتخابات شدند.

در این دوره تا شب گذشته براساس اعلام ستاد انتخابات کشور بیش از ۲۷ هزار نفر برای داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام اولیه خود را انجام داده اند که تا اینجا علیرغم اینکه دو روز دیگر فرصت باقی مانده، بیش از ۱۱ هزار ۳۰۰ نفر بیشتر از دوره قبل است که یک رشد نزدیک به ۵۰ درصدی را داشته است.

بازه سنی 30 تا 40 سال، 39 درصد، 40 تا 50 سال، 36 درصد، 50 تا 60 سال، 20 ردصد و 60 تا 70 سال، 5 درصد، گستردگی سنّی ثبت‌نام‌کنندگان را تشکیل می‌دهد.

ترکیب جنسیتی هم، 87 درصد آقایان و 13 درصد خانم‌ها هستند و درباره ترکیب تحصیلی هم، کارشناسی ارشد، 71 درصد، دکترا 14 درصد، کارشناسی با سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس 11 درصد و مدرک حوزوی 3 درصد است.

درخواست احزاب مختلف از افراد دارای صلاحیت برای پیش ثبت نام

احزاب مختلف در روزها و هفته های گذشته از افراد دارای صلاحیت و نخبگان برای ثبت نام در انتخابات دعوت کردند. این احزاب هم اکنون در حال بررسی اوضاع و تحرکات رقبای خود هستند و به نظر می رسد با توجه به انجام پیش ثبت نام ها، در روزها و ماه های آینده شاهد گرم شدن بیشتر تنور انتخابات خواهیم بود.