گشت مشترک ویژه اربعین برگزار می‌شود

 سرتیپ «احمد علی گودرزی» فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران پس از حضور در دهمین نشست هماهنگی بین فرماندهان مرزبانی ایران و عراق در مرکز فرماندهی مرزبانی عراق در بغداد گفت: مقرر شد که گشت‌های مشترکی را به ویژه در ایام اربعین امام حسین (ع) برگزار کنیم و درخصوص کنترل مرز اقلیم کردستان عراق نیز به توافق رسیدیم که هماهنگی های بیشتری داشته باشیم.

 در این نشست که با حضور سردار سرتیپ «احمد علی گودرزی» فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و سرلشگر «محمد عبدالوهاب سکر» همتای عراقی وی برگزار شد، در زمینه تامین امنیت گذرگاه های مرزی دو کشور و ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین در گذرگاههای مرزی تبادل نظر شد.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران پس از این نشست در گفت و گوی مشترک با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما در بغداد اظهارداشت: در این نشست هماهنگی هایی که طی ۲ سال اخیر بین مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست و برادر عراق انجام شده است، مرور شد.

سردار احمد علی گودرزی افزود: برخورد با مجرمان و کسانی که قصد دارند سلاح و مهمات به داخل کشور ایران منتقل کنند از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد در این زمینه، تبادل اطلاعات بین مرزبانی دو کشور انجام شود و در خصوص دستگیری این مجرمان، رزمایش مشترک برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه مقرر شد گشت‌های مشترکی را به ویژه در ایام اربعین امام حسین (ع) برگزار کنیم، گفت: همچنین مقرر شد به منظور تسهیل زائران قرارگاههای مشترکی در دو کشور تشکیل شود و بر اساس سازوکارهایی که انجام شده است نمایندگانی بصورت شبانه روز در مرز ایران و عراق و در معابری که زائران تردد می کنند، مستقر شوند.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این باعث خواهد شد تا رفت و آمد زائران اربعین راحت تر انجام شود .

وی با بیان اینکه جلسه کاربردی و خوبی با طرف عراقی برگزار شد، گفت: انشاء الله در آینده و پس از اربعین نیز در طول سال گشت های همزمان بین جمهوری اسلامی ایران و عراق برای تبادل اطلاعات برگزار خواهد شد و این موضوع می تواند به امنیت پایدار مرزهای دو کشور کمک کند.

سردار گودرزی اضافه کرد: در خصوص کنترل مرز اقلیم کردستان عراق نیز به توافق رسیدیم که در امتداد مرز و استفاده از تجهیزات الکترونیکی هماهنگی های بیشتری داشته باشیم و کلانتری های مرز در طول سال جلسات متعدد داشته باشند.

گشت مشترک ویژه اربعین برگزار می‌شود

وی با اشاره به اینکه این جلسات هم اکنون در آستانه اربعین افزایش یافته است، گفت: این جلسات و هماهنگی ها و هم افزایی ها بین دو کشور باعث خواهد شد تا امنیت بیشتری برای زائران امام حسین (ع) تامین شود.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: به مصوباتی رسیده‌ایم که اگر نسبت به گذشته بیشتر اجرا شود قطعا" امنیت مرزهای دو کشور در ابعاد مختلف تامین خواهد شد.

وی گفت: مقرر شد هرگونه اخبار و اطلاعاتی که در بحث اشرار مسلح به ویژه معاندین و گروه های ضد انقلاب که بعضا" در حاشیه مرزهای دو کشور اقدام به شرارت می کنند را تبادل کنیم و با انجام عملیات مشترک با این افراد معاند که بعضا مرزهای کشور را به مخاطره می اندازند، برخورد کنیم.

سردار گودرزی با اشاره به اینکه طی ۶ ماه گذشته، این سومین نشست بین فرماندهی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و عراق بود، گفت: از زمانی که سرلشگر «محمد عبدالوهاب سکر» مسئولیت فرماندهی مرزبانی عراق را برعهده گرفته است، هماهنگی بین دو کشور برای انسداد مرز افزایش یافته است.

برگزاری رزمایش های مشترک دریایی را از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست عنوان کرد.

سرلشگر «محمد عبدالوهاب سکر» فرمانده مرزبانی عراق نیز گفت: این نشست، نشسست دوره ای بود که درباره همکاری های دو کشور در زمینه مرزهای مشترک در سطوح فرماندهی گفت و گو و تبادل نظر شد.

وی افزود: در این نشست درباره از بین بردن مشکلات و همچنین محدود کردن نفوذ بین مرزهای دو کشور و ارائه بهترین خدمات به زوار اربعین امام حسین (ع) در گذرگاههای مرزی بین دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

فرمانده مرزبانی عراق گفت: همه گذرگاهها برای پذیرش زائران اربعین نسبتا" آماده است، گفت: با نظارت کمیته عالی و هماهنگی بین دو کشور کارها انجام شده است و انشاء الله خدمات اداری و امنیتی بهتری نسبت به سال های گذشته با زائران ارائه خواهد شد.