بدون FATF توانستیم منابع بلوکه شده ایران را آزاد کنیم

  محسن زنگنه با اشاره به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران اظهار داشت: واقعیت مطلب آن است که بسیاری از مناسبات مالی دنیا از طریق مذاکره قابل حل است، این در حالی است که در سال‌های قبل این قبیل مسائل را به FATF‌ و CFT گره می‌زدند و می‌گفتند اگر به این معاهده نپیوندیم، نمی‌توانیم مشکلات مالی و آزادسازی اموال بلوکه شده را محقق کنیم.

وی متذکر شد: ما در سال‌های قبل هم حتی اگر جزو لیست خاکستری یا فهرست سیاه FATF بودیم، مراودات بین المللی، مالی و بانکی خود را داشتیم؛ به عبارت دقیق‌تر در ۴۵ سال گذشته با وجود همه فشارها و تحریم‌ها معاملات خود را انجام داده و دنبال کردیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منشأ همه تحریم‌ها و مشکلاتی که برای ما پیش می‌آید، به طور مستقیم آمریکاست و دولت با آزادسازی منابع بلوکه شده ایران نشان داد حل این مشکلات خیلی ربطی به عضویت ما یا پذیرفتن FATF و مسائل این چنینی ندارد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: علت آنکه پول‌ها و برخی از منابع ما در خارج از کشور بلوکه است، بدون تردید فشارهایی است که آمریکا به کشورهای مختلف می‌آورد. با وجود این، ما هیچ محدودیتی از لحاظ قوانین بین المللی در مراودات مالی خود نداریم. آزادسازی منابع ایران از کره جنوبی یک نمونه است و این موضوع درباره سایر کشورها هم صدق می‌کند و شدنی است.

بدون FATF توانستیم منابع بلوکه شده ایران را آزاد کنیم

زنگنه درباره منابع ارزی آزاد شده ایران، گفت: این منابع جزو منابع داخلی بانک مرکزی است، چرا که قبلاً ریال آن هزینه شده است. این منابعی است که از فروش نفت یا صادرات برای کشور به دست آمده و قبلاً در حساب‌های بانک مرکزی نشسته و به ازای آن بانک مرکزی ریال در اختیار دولت قرار داده است و چون ریال آن هزینه شده، این منابع آزاد شده باید در حساب دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بنشیند.

وی تاکید کرد: تأثیر آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران آن است که ازدیاد منابع واقعی اعتبارات خارجی را به دنبال خواهد داشت و می‌تواند تراز بانکی را تغییر دهد.