تدوین و تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بعد از ۵۰ سال فعالیت

حسین حق‌وردی ، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در این کمیسیون بیان کرد: در هفته جاری در کمیسیون آموزش، اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مصوب شد که نزدیک به ۲۰ ماده بود.

وی افزود: در این اساسنامه سعی کردیم مشکلاتی که سازمان آموزش فنی حرفه‌ای داشت را مد نظر قرار دهیم. تدوین تهیه و تصویب اساسنامه بر اساس مجوزی که از صحن علنی مجلس گرفته بودیم بر اساس اصل ۸۵ امضا شد. به این معنا که نمایندگان مجلس این مجوز را به ما دادند که خود کمیسیون اساسنامه را تهیه و تصویب کند.

حق‌وردی با بیان اینکه اکنون اساسنامه به تصویب رسیده است و برای شورای نگهبان ارسال خواهد شد، یادآور شد: حدود ۵۰ سال است که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور فعالیت می‌کند. اما متاسفانه تاکنون فاقد اساسنامه بوده است.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: از طرف دیگر گسترش آموزش فنی و حرفه‌ای و علوم مهارتی بسیار گسترش یافته و به نوعی ضرورت جامعه شده است. امسال نیز مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه در دو دیدار جداگانه که با معلمان و کارگران داشت بر ضرورت توجه به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تاکید فرمودند.

او گفت: ایشان هم به گسترش آموزش‌های فنی در آموزش و پرورش و هم در آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای آزاد که متولی آن سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است، تاکید داشتند. نکته این است که این سازمان بعد از ۵۰ سال فعالیت در سه سطح گرفتار مشکلاتی است که باید برطرف شود.

تدوین و تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بعد از ۵۰ سال فعالیت

*کمبود بودجه و نقدینگی اصلی‌ترین مشکل سازمان فنی و حرفه‌ای است

حق‌وردی سه اشکال اساسی این سازمان را برشمرد و گفت: نخستین مشکل، در بحث بودجه و اعتبارات است. دوم فرسودگی تجهیزات و لوازمی که دارد و سومین مشکل نیروی انسانی است. ما در این اساسنامه سعی کردیم مشکلات سازمان را در هر سه سطح حل کنیم. به‌طوری که در تدوین اساسنامه به این مسائل توجه داشتیم و سعی داشتیم اساسنامه کاربردی را تهیه و تصویب کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد که امیدوار هستیم تا این اساسنامه با عنایتی که اعضای محترم شورای نگهبان دارند، مشکلات سازمان را در هر سه سطح مذکور رفع کند. در این اساسنامه منابع درآمدی برای سازمان پیش بینی کرده‌ایم. چرا که اصلی‌ترین مشکل این سازمان کمبود نقدینگی و اعتبارات است.

وی به وضعیت مربیان فنی و حرفه‌ای کشور اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر مربیان فنی و حرفه‌ای مشتاق به فعالیت جدی نیستند و انگیزه‌ای ندارند. علت این مشکل هم این است که این مربیان کار آموزشی انجام می‌دهند اما کار کارمندی از آن‌ها می‌خواهند.

حق‌وردی عنوان کرد: به طوری کار آموزش ساعتی محاسبه می‌شود اما از آنجا که مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای قشر مظلومی هستند، کار آن‌ها آموزشی است اما حساب و کتاب با آن‌ها به صورت کارمندی صورت می‌گیرد.  لذا برای اینکه بتوانیم اشتیاقی برای آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور ایجاد کنیم به خواسته‌ها و مطالبات این مربیان نیز توجه کردیم.