واکنش آمریکا به گفتگوی رئیسی و پوتین درباره بریکس

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی (۱۷ اوت/آگوست – ۲۶ مردادماه) در پاسخ به سوالی در خصوص گفتگوی روسای جمهور ایران و روسیه در خصوص بریکس گفت: گزارشها را در خصوص این گفتگو مشاهده نکرده ام و ایران و روسیه باید در خصوص تعاملات خود اظهار نظر کنند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال با تکرار مواضع واشنگتن در خصوص نفوذ منطقه ای ایران افزود: آمریکا عضو گروه بریکس نیست اما تکرار می کنم که ایران همچنان به اقدامات خرابکارانه و بی ثبات کننده خود ادامه می دهد و این اقدامات شامل ارائه پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین است که ایالات متحده آمریکا با آن مخالف است.

پاتل تاکید کرد: ما به همراه متحدان و شرکای خود به پاسخگو ساختن ایران و روسیه به دلیل استفاده از این پهپادها علیه اوکراینی ادامه خواهیم داد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره گزارش ها پیرامون ادعای ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها آن را رد کرده اند، گفت: بر ما پوشیده نیست که حکومت ایران این پهپادها را به روسیه ارائه کرده است و آنها از این پهپاد ها در اوکراین استفاده می شود.

واکنش آمریکا به گفتگوی رئیسی و پوتین درباره بریکس

وی تصریح کرد: آزادی ۵ آمریکایی و انتقال آنها به حبس خانگی در ایران از سایر مسائل جداست و ما به پاسخگو ساختن حکومت ایران به خاطر اقدامات بی ثبات کننده در منطقه و فراتر از آن ادامه خواهیم داد.

خبرگزاری روسی تاس امروز اعلام کرد روسای جمهور ایران و روسیه در گفتگوی تلفنی بر عزم دو کشور برای توسعه بیشتر روابط دوجانبه در زمینه های تجاری، انرژی، حمل و نقل و محیط زیست تاکید کردند.

به گزارش تاس، کاخ کرملین با انتشار بیانیه ای درباره این گفتگو اعلام کرد: روسای جمهور دو کشور موضوع های مرتبط با همکاری در امور منطقه ای و بین المللی در خصوص عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای و تمایل ایران برای پیوستن به گروه بریکس گفت و گو و تبادل نظر کردند

پوتین در این گفت‌وگو، اقدام تروریستی اخیر در حرم شاهچراغ شیراز را محکوم کرد و به رئیس جمهوری ایران تسلیت گفت. روسای جمهوری دو کشور همچنین رضایت خود را نسبت به سطح بالای روابط روسیه و ایران ابراز کردند.

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور نیز اعلام کرد در گفتگوی تلفنی امروز عصر بین رؤسای جمهور ایران و روسیه، دو طرف تحولات قفقاز و پیشرفت توافقات اقتصادی بخصوص در زمینه کریدور شمال-جنوب و انرژی را مرور کردند. دو رئیس جمهور توافق کردند که همکاری های اقتصادی منطقه ای را نیز توسعه دهند.