سودانی: حضرت زینب (س) یک الگوی واقعی است

 محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در پانزدهمین نشست سالانه «روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان » گفت: این مراسم به دور از فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها هر ساله برای حمایت از حقوق زنان که مطالبه‌ای دینی و انسانی است با حضور هیئت‌های دیپلماتیک خارجی و نهادهای مدنی به همت جریان حکمت ملی عراق برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در تاریخ اسلام حادثه کربلا و پیامدهای آن از مهم‌ترین حوادثی است که تأثیر آن را تا امروز در سطح بشری می‌بینیم و دلالت‌های بزرگ آن حادثه با وجود همه مصائب آن همان اصولی است که امروز هم در قوانین‌مان درج می‌کنیم، مفاهیمی همچون انصاف و برابری و عدالت و آزادگی و مخالفت با ظلم.

نخست وزیر عراق عنوان با اشاره به برخی زوایای شخصت حضرت زینب (س) به عنوان یک الگوی واقعی برای زنان، تاکید کرد: حضرت زینب شخصیت محوری و اصلی بود که متولی استمرار موضع امام حسین (ع) و اصحاب آن حضرت شد و به وضعیت زنان و کودکان در مسیر اسارت رسیدگی کرد و با وجود همه مصائب استوار ماند و بر تسلیم به قضای الهی و ادامه ندای برادرش در مبارزه با ظلم تأکید کرد و چه شایسته است که گرامیداشت یاد ایشان با کرامت زنان همراه باشد.

السودانی با بیان اینکه دولت ما از آغاز فعالیت خود طرح‌های متعددی برای مبارزه با خشونت علیه زنان اجرا کرد، گفت: از جمله آنها کارزار ۱۶ روزه نه به خشونت علیه زنان بود که در آن به انواع خشونت علیه زنان و نادیده گرفتن حقوقشان و جلوگیری از تقویت توان و کارآمدی آنان بدون به حاشیه راندن ارزش‌های جامعه و تضعیف اصول اجتماعی در عین رعایت همه کنوانسیون‌های بین‌المللی در این باره بر اساس اصول ارزشی عراق توجه شد.

وی تاکید کرد که حمایت از زنان از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه دولت بود که دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌هایی تبدیل شد و نتیجه آن راهبرد ملی زنان بود که به تصویب هیئت دولت عراق رسید و به ابعاد گوناگون مشارکت زنان در بخش‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد و همچنین در این راستا قانون زنان آزادشده ایزدی به همه زنانی که قربانی خشونت تروریسم بود تعمیم داده شد.

سودانی: حضرت زینب (س) یک الگوی واقعی است

نخست وزیر عراق گفت: موجب افتخار است که زنان امروز در عالی‌ترین نهادهای اجرایی حضور دارند از جمله یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کلیدی را در دست دارند و تعداد آنها در مجلس نیز فراتر از سهمیه تعیین‌شده در قانون است.

سودانی خاطرنشان کرد که با زنان عراق عهد می‌بندیم که برای تحقق هرچه موجب تأمین حیات شایسته و دفع ظلم از آنان شود و مبارزه با هرگونه تبعیض علیه آنان و شراکت‌شان با مردان در ساخت عراق تلاش کنیم و آن را مسئولیت انسانی و اخلاقی پیش از مسئولیت قانونی خود می‌دانیم.

«محمد حلبوسی» رئیس مجلس عراق نیز در سخنرانی خود در این نشست گفت: خشونت علیه زنان اقدامی ناپسند و محکوم است.

وی با تاکید بر اینکه باید موضوع زنان را در مهم‌ترین برنامه‌هایمان قرار دهیم، گفت: باید برای تدوین قوانین لازم در توانمندسازی زنان تلاش کنیم.

رئیس مجلس عراق همچنین از اقدامات «سید عمار حکیم» و تمام فعالیت‌ها در زمینه مبارزه با خشونت علیه زنان قدردانی کرد.

«فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق در این نشست تاکید کرد که کنفرانس مبارزه با خشونت علیه زنان با حادثه کربلا همزمان شده که باید از آن عبرت گرفت.

وی به مشارکت و نقش‌آفرینی امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) اشاره و عنوان کرد که زن به دور از مشکلات جامعه نبوده است.

رئیس شورای عالی قضایی عراق ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره زن گفت که اهتمام به زنان و تعامل مثبت با زنان در احادیث نبوی نیز آمده است.

زیدان ادامه داد: ما باید سیستم‌های تربیتی، اجتماعی و اقتصادی برای اطلاع از وضعیت خشونت و راه‌هایی قانونی از طریق اصلاح قوانین ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد که باید با افکار وارد شده به جامعه مقابله کرد و کار فرهنگی و قانونی برای حمایت از جامعه انجام داد.

رئیس شورای عالی قضایی عراق تصریح کرد که ما امید داریم زن به جایگاه خود برسد و از وجود خود و اعتقادات دینی و اخلاقی خود دفاع کند.

زیدان با بیان اینکه همواره به دنبال تصویب قوانینی برای تضمین حقوق زنان هستیم، گفت که جوامعی که زن در آن شریک موثری نباشد، جوامعی هستند که نمی توانند پیشرفت کنند.