هشدار درباره کم آبی/ استان یزد و مردم این شهر تشنه هستند

محمدصالح جوکار ، رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد تشدید وضعیت خشکسالی استان یزد در تابستان سال جاری بیان کرد: استان یزد در منطقه کویری واقع شده است که در سالیان گذشته دچار خشکسالی‌های مستمر بوده است.

وی افزود: متاسفانه منابع آبی سطحی ازجمله قناها و چشمه‌ها به دلیل عدم بارندگی به‌طورکامل خشکیده است و هم در حوزه کشاورزی و هم آب شرب روستاییان به‌طور جد تاثیر گذاشته است.

جوکار گفت: منابع پایدار آب برای مردم به‌شدت نگران‌کننده است. در سال‌های گذشته رئیس جمهور در سفرهای خود به استان یزد کلنگ انتقال ۱۵۰ میلیون متر مکعب شیرین سازی آب دریا و انتقال آن را استان یزد را به زمین زد.

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور درمجلس تاکید کرد: اما متاسفانه به‌دلیل نبود منابع و عدم مشارکت جدی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است و صحبت‌هایی صورت گرفته و جلساتی برگزار شده است که منافع چند معدن را برای منابع انتقال آب اختصاص دهند که آن هم به مرحله عملیاتی و اجرایی نرسید.

او ادامه داد: بنابراین اکنون مصرف آب بیشتر از منابع زیرزمینی صورت می‌گیرد و سالانه بیش از ۴۵ سانتی‌متر سطح منابع آبی دشت یزد درکاهش پایین رفتن است که در آینده مشکلات متعددی را برای این استان اسجاد خواهد کرد.

نماینده مردم یزد درمجلس ضمن اشاره به رویکرد انقلابی دولت سیزدهم یادآورشد: امیدوار هستم دولت با روحیه انقلابی که داشت و ضمن بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی معادن شرکت‌های معدنی بزرگ استان و استفاده از مشارکت آن‌ها، خط انتقال آب از دریای عمان هرچه زودتر اجرایی شود.

هشدار درباره کم آبی/ استان یزد و مردم این شهر تشنه هستند

جوکار اذعان کرد: امروز یزد و مردم یزد تشنه هستند. به‌ویژه که تابستان امسال مشکلات جدی برای تامین آب پرفشار مردم در مناطق مختلف شهر یزد وجود داشت و امید است این مسئله مجدد تکرار نشود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس ادامه داد: تامین آب دائم و همیشگی در سایه این است که منابع پایدار چه درحوزه بخشی و داخلی و چه در حوزه بیرونی تامین شود که نیازمند همت و اراده و همکاری دولت به عنوان قوای اجرایی کشور است.

وی در انتها متذکرشد: اگر تاریخ یزد را بنگریم مشخص می‌شود که بخشی از روستاهای استان یزد زیر طوفان شن گم شدند و امروز براثر اکتشافات کشف می‌شوند. بنابراین اگر توجهی به آب یزد نکنیم و به کمربند اطراف این استان بی‌توجه باشیم ممکن است در آینده چنین اتفاقاتی تکرار شود.