تازه ترین واکنش قالیباف به اختلاف بین دولت و مجلس

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست تعاون و حکمرانی مردم در مدار قانون، گفت: ما در برنامۀ هفتم توسعه برای بخش تعاون احکام مناسبی پیش‌بینی کرده‌ایم و مطمئن باشید مبتنی بر همین سند تعاون، با تقویت بانک توسعه و هم صندوق ضمانت، و نقش‌آفرینی وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد و کشاورزی و سازمان برنامه و با کمک کلیت دوستان دولت نواقص این حوزه را در برنامه رفع می‌کنیم.

وی افزود: راهبرد ما این است که بتوانیم در طول برنامه، سالانه دو درصد و در پایان برنامه، 10 درصد را محقق کنیم، این نگاه کلی مجلس و دولت در حوزۀ تعاون است. 

رئیس مجلس تصریح کرد: وقتی سهم تعاون در اقتصاد کشور در طول قریب به ۴۰ سال تا الان فقط ۴.۵ درصد شده است، یعنی مشکلات جدی داریم. اگر ما قانون بنویسیم و ۴.۵ درصدمان بشود ۵ درصد، این پذیرفته نیست.

قالیباف تأکید کرد: ما مسئول تحول هستیم، واقعیت تلخ امروز آن است که سهم بزرگ اقتصاد برای تصدی دولت است. بخش خصوصی سهم کوچکی دارد. سهم تعاون سهم ناچیزی در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه ما هیچ شکی نداریم این تحول نه‌تنها در اقتصاد، که در هر موضوعی واگذاری کار به مردم و مردمی‌سازی کار مهم است، گفت: تعاون را یک نماد و تبلور سازمان‌دهی‌ شدۀ مردم در عرصۀ اقتصاد می‌دانیم.

رئیس مجلس در عین حال که توزیع سهام عدالت را به‌نوعی مردمی‌سازی است، با طرح این سؤال که آیا با توزیع آن اقتصاد را مردمی کردیم و تحول رخ داد؟، اظهار کرد: اینکه سهام عدالت را به افراد ذی‌حق برای رعایت عدالت‌ دادیم، کار بسیار افتخارآمیزی بود، اما آیا از خلاقیت، توان، ظرفیت و قوۀ فکر این ۴۵ میلیون نفر هم استفاده‌ کردیم؟ خیر.

قالیباف اضافه کرد: امروز مدیریت این مجموعه‌ها یا به‌صورت ناقص در دست دولت است یا در اختیار افرادی است که نه نمایندگان واقعی سهامداران و نه تحت کنترل دولت هستند، یعنی بدترین شکل مدیریت بر این حجم از سهام‌، وقتی حرف از مردم می‌زنیم، یعنی ما نیازمند خلاقیت، فکر و ابتکارات مردم هستیم.

 وی ادامه داد: مردمی‌سازی یعنی برقراری یکرابطۀ کاملاً رفت‌ و برگشتی بین نقش تنظیم‌گر دولت و نقش خلاقانۀ مردم، اینجا شایسته‌گزینی و رقابت رخ می‌دهد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه ما امروز به مدیریت مردم نیاز داریم و تعاونی‌ها این نقش را دارند، اما تعاونی‌ها امروز به‌ شکل صحیح این نقش را ایفا نمی‌کنند، گفت: مدیریت صحیح این است که اولاً باید معطوف به هدف باشد. هدف الآن حرکت به‌ سمت سهم ۱۵درصدی تعاونی‌هاست؛ ثانیاً باید کنترل‌پذیر باشند، ثالثاً باید خودتنظیم‌گر باشند، رابعاً باید بازگشت‌پذیر باشد، اگر نتوانیم این رابطه را بین دولت و مردم برقرار کنیم، هیچ موضوعی مردمی‌سازی نخواهد شد.

قالیباف تصریح کرد: همۀ مردم باید از ظرفیت‌های فکری و نگاه تحولی‌شان در اقتصاد حضور پیدا کنند، ما هستیم که امروز باید با هوشمندسازی و شفاف‌سازی به‌ سمت مردمی‌سازی پیش برویم، آنگاه موفقیت اتفاق می‌افتد و ناترازی‌های مختلف کشور در بودجه، برق، گاز، آب و نظام بانکی‌ حل خواهد شد.

وی ادامه داد: من می‌گویم ما مشکل پول و اختیار نداریم، مشکل ما نبود نگاه تحولی است. ظاهراً با یک سری تهدید روبه‌رو هستیم، اما فرهنگ جهادی و پیشرو به ما می‌گوید هیچ تهدیدی وجود ندارد؛ بلکه فقط فرصت پیش روی ماست، اما فرصت‌های باریسک و بدون‌ریسک.

رئیس مجلس با بیان اینکه اینجاست که افراد و جامعۀ خلاق با شایسته‌سالاری این فرصت‌های با ریسک را به یک تحول بزرگ تبدیل می‌کنند، اظهار کرد: اما اگر غفلت کنیم، همان فرصت‌های با ریسک، به تهدید تبدیل می‌شوند، فرصت‌های بدون ریسک نیز صرفاً وضعیت موجود را حفظ می‌کند، در حالی‌که ما به یک تحول و جهش بزرگ نیاز داریم.  

قالیباف با تأکید بر اینکه عده‌ای دوست ندارند امور جبهۀ انقلاب پیش برود، گفت: بنابراین گاهی مجلس و دولت را محکوم به یکدستی و گاهی هم محکوم به تنازع و دعوا می‌کنند، یعنی دوست دارند یکی از این دو باشد.

وی افزود: ما در حوزۀ نظارتی و بحث تفکیک قوا هرکدام وظایف خود را انجام می‌دهیم تا کار درست پیش برود، اما این را هم می‌دانیم، بار اصلی به دوش دولت است.

رئیس مجلس ادامه داد: سابقۀ اجرایی من از سابقۀ قانون‌گذاری‌ام بیشتر است، می‌فهمم که ما نباید دست دولتمردان را ببندیم، باید به آن‌ها قدرت مانور بدهیم، ولی این قدرت‌ مانور باید با خلاقیت دولت، در یک جهت‌گیری و بستر مشخص باشد.

قالیباف با تأکید بر اینکه دولت و مجلس دست در دست هم می‌دهیم تا به هدف خود در برنامۀ هفتم توسعه، یعنی ثبات اقتصادی برسیم، گفت: تا ثبات اقتصادی نداشته باشیم، رشد اقتصادی پایدار پیدا نخواهد شد و این مضرترین کار برای یک اقتصاد است.