آخرین وضعیت جریان های سیاسی برای انتخابات مجلس دوازدهم| از تصمیم شورای ائتلاف تا استراتژی پایداری و اصلاح طلبان

معمولا در فاصله چند ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی ، تیم‌های انتخاباتی در تهران و مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، رفته رفته آرایش انتخاباتی به خود می‌گیرند و با توجه به گزینه‌هایی که برای حضور در کارزار انتخابات معرفی می‌کنند، امیدوارند تا بتوانند صندلی‌های بهارستان را به خود تخصیص دهد. هرچند خبر برگزاری انتخابات چند ماه آینده و پیش ثبت نام ها نتوانسته در میان عموم مردم تحرکات سیاسی و انتخاباتی ایجاد نماید اما بخشی از فعالان سیاسی، همواره امیدوار به آینده در حال برنامه‌ریزی هستند.

فاصله زمانی تا انتخابات مجلس دوازدهم چندان طولانی نیست و ممکن است در همین مدت چند ماهه، ائتلاف ها و ترکیب های جناحی به مانند گذشته نباشد و شاهد بروز و ظهور تشکل های جدیدی باشیم. در بحبوحه انتخابات مجلس یازدهم بود که طیفی از «اصولگرایان» با سازوکاری جدید تصمیم به ورود به انتخابات گرفتند و خروجی این تصمیم شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی بود.

اما «جبهه پایداری» نسبت به این ساز و کار انتقاداتی داشت اما سرانجام و در روزهای آخر به ارائه یک لیست مشترک رضایت داد و این  لیست رأی آورد، ولی این پایان اختلافات نبود و بار دیگر بین همان ها که در لیست بودند اختلاف بالا گرفت. از یک سو «مصطفی میرسلیم» بر سر صندلی ریاست «محمدباقر با قالیباف» به جدال برخاست و البته در این جدال به پرونده اقتصادی قالیباف ورود کرد. پایداری‌ها هم که از ابتدا نسبت به سرلیست بودن قالیباف انتقاداتی داشتند، در مجلس گاه و بیگاه در موضوعات مختلف با طیف حامیان رییس مجلس به مشکل خوردند.

در کنار احزاب اصولگرا در چند هفته اخیر تحرکاتی در بین اعتدالیون سیاسی ایران به چشم می‌خورد؛ از یک سو طیف اطراف «حسن روحانی» که به حزب «اعتدال و توسعه» معروف هستند در حال شکل دادن تیم‌های انتخاباتی خود هستند و در سوی دیگر هم به‌نظر افرادی که در اطراف «علی لاریجانی» تجمع کرده‌اند، بعد از شوکی که با رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به آن‌ها وارد شد، حالا به‌ دنبال جبران مافات هستند و بر اساس شنیده‌های موثق، این جریان سیاسی با دعوت گسترده از نمایندگان ادوار و حامیان خود خواسته اند که به طور گسترده در پیش ثبت نام‌ها باشند.

در این میان، هرچند بنا بر شنیده‌ها، چهره‌های مطرح جناح «اصلاح‌طلبان» در پیش ثبت نام حضور نداشتند، برخی از‌ چهره های کمتر شناخته شده این جریان به خصوص در شهرستان‌ها در این مرحله شرکت کرده اند و منتظرند ببینند در صورت تایید صلاحیت چه تحولاتی در واپسین روز‌ها رخ خواهد داد و بر آن اساس لیست مورد نظر خود را ارائه نمایند؛ اما با مرور برخی از گفت‌وگو‌های قعالان سیاسی می‌توان به شناخت دقیق تری از حضور جناح‌های سیاسی در مرحله پیش ثبت نام رسید.

شورای ائتلاف با برنامه و کارنامه می آید

امیرابراهیم رسولی شورای ائتلاف اصولگرایان درباره معیارها برای حضور افراد در لیست شورای ائتلاف برای انتخابات یازدهم اسفندماه، اظهار داشت: کارگروه چهار نفره شورای ائتلاف در حال مطالعه مدل انتخاباتی شوراست. این مدل‌های انتخابات هم با مطالعه تجربیات گذشته و هم با استفاده از کارشناسانی که کار انتخاباتی کرده‌اند، استفاده می‌کنیم. در این خصوص تاکنون چهار جلسه تشکیل شده است. سعی می‌کنیم در مدل انتخاباتی اشکالات و اصلاحات قبلی را جبران کنیم تا شاخص مجلس قوی‌تری از مجلس یازدهم باشیم.

وی عنوان کرد: کارگروهی با نام ارزیابی و نظارت عملکرد نمایندگان در شورای ائتلاف تشکیل داده ایم که شامل افراد حقیقی و حقوقی است. شاید به نوعی اولین بار است، یادم نمی‌آید در هیچ یک از جریان‌ها چنین اقدامی انجام شده باشد. مهمترین وظیفه این کارگروه این است که دقیق برای هر نماینده کارنامه‌ای از عملکرد او درست می‌کند. حدود ۲۱۰ کارنامه تهیه شده که تقریباً مراحل جدی را پشت سر گذاشته است.

کواکبیان: ۲۵ تن از اصلاح‌طلبان مجلس دهم در انتخابات نام نویسی کرده‌اند

کواکبیان دبیر کل حزب اصلاح طلب مردم سالاری در گفت‌وگو با تسنیم، تاکید کرد، بهار فعالیت یک حزب و جریان سیاسی، انتخابات است؛ ولی باید شرایط شرکت در انتخابات نیز فراهم شده باشد، برای همین برای شرکت در انتخابات مجلس نیز به تمام اعضای حزب اعلام شد، هر که شرایطش را دارد در این انتخابات شرکت کند، در نهایت اگر مشاهده شد، این افراد از تمام خوان‌های احراز صلاحیت عبور کردند و باقی ماندند شاید یک لیستی نیز ارائه کنیم، اما امروز نمی‌توانم این موضوع را بیان کنم و باید منتظر زمان بعد از تأیید صلاحیت‌ها باشیم که ببینیم چند نفر از این افراد می‌مانند؛ مثلاً امروز از اصلاح‌طلب‌های مجلس دهم که آمار گرفته‌ام، حدوداً ۲۵ نفر از این افراد در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، یعنی اگر همین افراد تأیید صلاحیت شوند، می‌توان یک لیست ارائه کرد.

تبیین استراتژی انتخابی جبهه پایداری

مرتضی آقا تهرانی، دبیر کل جبهه پایداری در گفت‌وگو با فارس از برگزاری نشست های انتخاباتی این حزب خبر می دهد و می گوید کمیته سیاسی حزب به سیاق سال های گذشته، هر هفته پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی جلسه دارد. نشست های بسیاری در زمینه انتخابات پیش روی مجلس، برای انتخاب افراد اصلح توسط کمیته برگزار شده است.دبیر کل جبهه پایداری در ادامه خاطرنشان کرد: ما در نهایت لیستی را تهیه کرده و از بین افراد اصلح گزینه های نهایی را برای لیست ۳۰ نفره تهران انتخاب می کنیم.

این جبهه که به مانند انتخابات گذشته بر گزینه «اصلح» تاکید دارد، آن گونه که شنیده می شود، قطعا در ارائه لیست مشترک با دیگر اصولگرایان اختلاف نظرهای جدی خواهد داشت و ممکن است همین امر موجب تشکیل ائتلاف های جدیدی در جناح اصولگرایان شود. همین چند هفته پیش بود که محمد رضا باهنر از اصولگرایان قدیمی از سهم خواهی و شرط گذاشتن جبهه پایداری برای دریافت نیمی از لیست تهران برای ارائه لیست مشترک خبر داده بود که البته رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت:ائتلاف زیر بار شرط نخواهد رفت؛ در کار جمعی شرط معنا ندارد.

احزاب جدید برای تقابل یا تعامل؟

چند ماه پیش بود که حزب دیگری با نامی طولانی‌تر تاسیس شد؛ «جمعیت اعتلای نهاد‌های مردمی انقلاب اسلامی» تشکیلاتی بود به رهبری «زهره الهیان» که شهردار تهران، «علیرضا زاکانی»، سخنران اصلی مراسم افتتاحیه آن بود. در پوستر‌هایی که در ابتدای تاسیس آن حزب منتشر شده بود، نام مهرداد بذرپاش هم به‌ عنوان یکی از سخنرانان افتتاحیه آمده بود، اما او در این مراسم حضور نیافت و نزدیکان او هم در این مراسم حضور نداشتند.

از همان زمان می‌شد حدس زد که برخی از چهره ها به مانند بذرپاش دنبال ایجاد ساز و کار تازه هستند که خود را «شبکه راهبری یاران انقلاب اسلامی» که به اختصار شریان نام دارد نامیده اند.در میان اعضای شورای مرکزی این حزب هم، چند نام خاص دیده می‌شود. یکی از این چهره‌ها، حمید رسایی است. حمید رسایی، از چهره‌های رادیکال مجلس نهم بود که در افکار عمومی نزدیک به جبهه پایداری تلقی می‌شود. با این حال حمید رسایی تا اینجا همیشه از کار حزبی گریزان بوده است. او اوایل ارتباط نزدیک تری با جبهه پایداری داشت، اما بعد از مدتی گفت به‌ خاطر اینکه پایداری او را محدود می‌کرده و او استقلال‌اش را از دست می‌داد، این تشکیلات را ترک کرده است.

روزنامه «صبح نو» نزدیک به قالیباف با تیتر «وحدت با وحدت‌شکنان» به استقبال تاسیس این تشکل رفت. این روزنامه در گزارش خود نوشته است: «مسلم است تأسیس «شریان» را می‌توان حرکتی در جهت تضعیف شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به‌ عنوان نهاد ایجادکننده وحدت در سه انتخابات اخیر دانست؛ رویکردی که بر خلاف موضوعات مطرح‌ در نشست ۱۱ اسفند نه تنها موجب تقویت جریان انقلاب در مقطع فعلی و فعالیت سیاسی سازنده در تقابل با تهدیدهای بیرونی نخواهد شد، بلکه در جهت وحدت‌شکنی و ظهور اختلافات و تشتت‌آرا، بیش از هر چیز آینده فعالیت سیاسی شورای ائتلاف را زیر سوال می‌برد. این‌که بذرپاش به‌عنوان فردی که در فرآیند شورای ائتلاف سهیم بوده اکنون با افرادی چون رسایی ـ که همواره مخالف این شورا بوده‌اند و فرآیند وحدت را زیر سوال برده‌اند ـ هم‌نشین شده، باید ادامه دلخوری او از لیست شورای شهر شورای ائتلاف دانست؟»

اما میثم نادی از اعضای شریان در توضیح چگونگی تشکیل شریان، نوشت: «از تیرماه ۱۴۰۰ به فکر راه‌اندازی تشکیلاتی ساختارمند افتادیم و با ده‌ها نفر از اهل دغدغه، نشست و برخاست داشتیم و مشغول تبادل فکر و تضارب آرا برای رسیدن به مفاهیم و رویکرد مشترک شدیم. تا قبل از مجمع، ۵۰ جلسه برگزار شد که ماحصل آن، مرامنامه و اساسنامه‌ای است که در دسترس عموم قرار دارد. از ابتدا تاکید داشتیم، نمی‌خواهیم حزب باشیم و در تلاشیم شبکه‌ای گفتمانی و البته جریان‌ساز و موثر - و نه منفعل و مقطعی - به راه بیفتد. شریان می‌خواهد به قدر بضاعتش، نخ تسبیح نیروهای انقلابی - علیرغم تنوع در سلیقه - باشد و البته مرزبندی‌های صریحی دارد که علاوه بر مرامنامه، در مواضع رسمی به مرور منتشر می‌شود.»

مجلس

تلاش حداکثری قالیبافی ها

اما در بین جناح‌های سیاسی باید فعال‌ترین افراد را رییس مجلس و حامیان وی دانست که دقیقا ابتدای سال ۱۴۰۲ با تغییر رویکرد معطوف به انتخابات آخر سال، میدان دار خیلی از فعالیت‌های انتخاباتی با چاشنی حمله به دولت شدند، زیرا این طیف با انجام استیضاح یا تهدید به استیضاح وزرای دولت به دنبال انتقال این پیام به جامعه است که می‌توانند به عنوان نهاد ناظر بر دولت و قوه تقنینی بر بهبود شرایط کشور به خصوص شرایط اقتصادی تاثیرگذار باشند که البته در عمل تا به حال در این امر و انتقال این پیام چندان موفق نبوده اند.

جمع بندی

آنچه در پایان می توان گفت، این که انتخابات آخر سال تا این مرحله تحرکات زیادی را در بین فعالان سیاسی در امر نام نویسی به خصوص در بین جناح اصولگرایان ایجاد کرده و آمار سه برابری ثبت نام نسبت به انتخابات گذشته هم تایید این سخن است که احتمالا با کاندیداها و جناح های و لیست های متعددی روبه رو باشیم که همین امر موجب تشدید رقابت و سخنان انتخاباتی در چندماه اخیر خواهد شد.