عضویت در بریکس، معامله ای پرسود و بدون ریسک

حسن همتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با افکارنیوز به عضویت ایران در بریکس اشاره کرد و گفت: بریکس گروهی از قدرت های نوظهور است که می تواند با تمام توان در برابر هژمونی دلار ایستادگی کند تا فشارهایی با دلایل واهی به کشورهایی که زیر پرچم آمریکا نمی روند وارد نشود.

وی افزود: 2 شهریورماه بود که رئیس جمهور آفریقای جنوبی در کنفرانس خبری مشترک با سران کشورهای روسیه، چین، برزیل و هند، موافقت سران «بریکس» با قبول عضویت رسمی ایران در این گروه را به شکل رسمی اعلام کرد.

رئیس فراکسیون امنیت پایدار و روابط خارجی پویا مجلس تشریح کرد: این اتفاق درحالی رخ می دهد و ایران در لیست عضویت قرار گرفته است که سال‌های متمادی بود که دولت‌ها می‌خواستند به این پیمان که کشورهای چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی از اعضای اصلی آن هستند، بپیوندند، اما این امر محقق نمی‌شد.

همتی تاکید کرد: اما از آنجا که دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود پیوستن به این پیمان بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داد و بعد از حدود دو سال، ایران وارد گروه بریکس شد؛ گروهی که به امریکا و اروپا هیچ وابستگی ندارد و سعی اعضا بر این است که دلار را از چرخه مبادلات تجاری خود حذف کنند.

*عضویت در بریکس ثابت می کند که نمی توان ایران را در انزوا نگه داشت

رئیس فراکسیون امنیت پایدار و روابط خارجی پویا مجلس ادامه داد که آمریکا و متحدانش طی سالیان گذشته تمام تلاش خود را کردند تا جمهوری اسلامی ایران را به هر طریقی که شده است به انزوا بکشانند. به متحدان و دوستان کشور ما فشار آوردند و تحریم ها را افزایش دادند.

او با بیان اینکه با عضویت ایران در بریکس محرز شد که نمی توان ایران را در انزوا نگه داشت، اظهارداشت: ائتلاف، همکاری‌های مشترک و همچنین عضویت در پیمان‌های مختلف به امریکا و اروپا این پیام را داد که ایران را نمی‌توانند در انزوا نگه دارند.

همتی گفت: بریکس گروهی بزرگ با حجم تجارت بالاست. ایران می‌تواند با همکاری با کشورهای عضو بریکس (چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی) میزان مبادلات تجاری خود را به طور قابل توجهی افزایش دهد. همچنین در فضای بریکس می‌توان ضمن بهره‌مندی از منابع مالی، دلار را کنار گذاشت و تحریم‌های موجود را بی‌اثر کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درانتها تصریح کرد: ایران در حالی عضو دائم بریکس شد که طبق آمار در سال 2021 بیش از 50 درصد از حجم صادرات کشور به کشورهای عضو این پیمان بوده است و 5 کشور یاد شده حدود 54 درصد از واردات کشور را تأمین کرده‌اند. بنابراین چنین اتفاقی موجب رشد چشم گیر مبادلات اقتصادی کشورمان درعین تحریم شود.

حسن همتی