احضار کاردار سوئیس در پی توقیف و تخلیه نفت ایران

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ششم شهریور ماه درباره اقدام آمریکا در توقیف و تخلیه نفت ایران در تگزاس اعلام کرد که در غیاب سفیر سوئیس ، کاردار این کشور به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و به این موضوع اعتراض شد.

وی همچنین اعلام کرد که دو یادداشت اعتراض رسمی هم در این خصوص به سفارت سوئیس داده شد.

چندی پیش یک رسانه آمریکایی با بررسی رصد تردد کشتی‌ها از تخلیه نفت توقیف شده ایران در ساحل تگزاس و انتقال آن به یک نفتکش دیگر خبر داد.

کنعانی با اشاره به اقدام رسمی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک تصریح کرد: دولت آمریکا باید بداند تعدی و تعرض به منافع ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند و این رویکرد غیرسازنده با پیام‌ها برای آمادگی گفت‌وگوی مستقیم سازوگار نیست و حرکت در مسیر خلاف تفاهمی است که در چارچوب مبادله زندانیان صورت گرفته است.

احضار کاردار سوئیس در پی توقیف و تخلیه نفت ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا از یک طرف تأکید می‌کند که علاقه‌مند به گفت‌وگوی مستقیم با ایران است و اینکه در چارچوب گفت‌‌وگوی مستقیم اختلافات حل و فصل و زمینه اجرای برجام فراهم شود از یک طرف شاهد اعمال برخی تحریم‌های جدید و از سوی دیگر شاهد توقیف محموله نفتی و تخلیه آن هستیم. این اقدامات با پیام‌های ارسالی برای ایران مبنی برای آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم و بازگشت به توافق سازوگار نیست.