تنوع کشور‌های عضو بریکس فرصت‌های مناسب اقتصادی ایجاد می‌کند

 هادی اعلمی کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با عضویت ایران در گروه بریکس گفت: دو نظریه در حوزه جهانی در ارتباط با بریکس وجود دارد. یکی از آن‌ها معتقد است که این گروه در مرحله جنینی و ابتدایی است که نیاز به رشد و پیشرفت دارد و تا کامل شدن فاصله بسیاری دارد. البته این نظریه مخالفانی دارد که معتقد به بحث هژمونی حاکم بر دلار هستند.

وی ادامه داد: هر ایده‌ای راجع به حوزه‌های بین المللی و سازمان‌ها چه واقعی و یا نه چندان جدی باشد اکنون در حال حاضر ایده شکل گیری چنین سازمانی مانند بریکس بسیار مورد پذیرش است. غربی‌ها قبول داشته باشند یا نه، ایده تشکیل این گروه پذیرفته شده و کشور‌ها اقبال زیادی به این گروه نشان می‌دهند.

وی گفت: موافقان بریکس نیز بیشتر در حوزه آفریقا و آسیا و آمریکای لاتین جور دارند که نسبت به این سازمان و ایده آن بسیار علاقه‌مند بوده و معتقد هستند دنیا فقط آمریکا نیست و تنها بحث دلار نیست و کشور‌ها باید منافع ملی خود را در نظر بگیرند و از ارز‌های خود بتوانند استفاده کنند و در واقع خود باوری داشته باشند.

وی افزود: در واقع بریکس از همین جا اهمیت خود را نشان می‌دهد. به دلیل آن که بریکس در واقع فضای متنوعی را از کشور‌های مختلف ایجاد می‌کند که با وجود علایق متفاوت آن کشور‌ها می‌توانند به آن چیزی که همه به دنبال آن هستند یعنی منافع اقتصادی دست یابند.

اعلمی اظهار کرد: برای جمهوری اسلامی ایران عضویت در بریکس بسیار فرصت خوبی است این دعوت نامه که از اول ژانویه ۲۰۲۴ عضویت ما اجرایی می‌شود بسیار مهم و حیاتی است منتهی منوط به آن است که بتوانیم با آمریکایی‌ها حوزه‌های تنش زای خود را حل و فصل کنیم.

تنوع کشور‌های عضو بریکس فرصت‌های مناسب اقتصادی ایجاد می‌کند

وی گفت: تمام دنیا تنها آمریکا نیست و کشور‌های دیگر نیز در مسائل و مبادلات  اقتصادی ذینقع هستند و ما باید بتوانیم مشکلات را با آمریکایی‌ها به ویژه در حوزه اتمی حل کنیم و به راه حل قطعی برسیم و قطعا این‌ها مقدمه‌ای خواهد بود تا کشورمان به یک فضای جهانی وارد شود تا بتواند پیشرفت و توسعه جدی را دنبال کند و فکر می‌کنم بریکس بسیار فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان می‌آورد.  

گفتنی است که سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی در نشست اخیر خود در آفریقای جنوبی با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.