عضویت ایران در بریکس تحریم‌های آمریکا را خنثی می‌کند

  جلیل رحیمی جهان آبادی در مورد عضویت ایران در گروه بریکس ، گفت: گروه بریکس جمعی از کشورها و قدرت های بزرگ فعلی و آینده جهان از جمله چین و روسیه و کشورهایی همانند هند، برزیل و آفریقای جنوبی هستند که به دلیل بهره مندی از تکنولوژی و فناوری در معادلات بین المللی تاثیر گذارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عضویت ایران در بریکس را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: ایران کشوری شاخص در خاورمیانه بوده و بسیاری از کشورهای بزرگ از جمله اعضای بریکس، نگاه مثبتی به فعالیت های جمهوری اسلامی دارند و بر این اساس داشتن شریک قوی همانند تهران در منطقه غرب آسیا برای این گروه مهم است.

نماینده مردم تربت جام در مجلس با بیان اینکه دستیابی به تامین منافع مشترک جهانی در سایه پیوستن به ائتلاف های بین المللی مانند بریکس محقق می شود،اظهار داشت: نظام مالی بین‌المللی در حال دگرگونی است و در این راستا گروه بریکس به دلیل ماهیت اقتصادی قوی و بهره مندی از جمعیت زیاد، نقش مهمی را ایفا می کند لذا پیوستن ایران به این مجموعه می تواند آثار مثبتی به همراه داشته باشد و در مقابله با تحریم ها تاثیر گذار باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: اقتصادهای نوظهور مجموعه بریکس فرصت ارزشمندی برای فعالیت کشورهای در حال توسعه و مخالف با سلطه آمریکاست.

عضویت ایران در بریکس تحریم‌های آمریکا را خنثی می‌کند

وی دیپلماسی فعال را یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: دولت آیت الله رییسی در زمینه سیاست خارجی موفق عمل کرده است و توانست با راهبرد تقویت تعاملات با کشورهای همسایه این مسیر را موفق طی کند.

به گزارش ایرنا،بریکس ( BRICS) نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی آن کشورها یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی ساخته شده‌است.هرچند اعضای گروه بریکس همگی به غیر از روسیه در ردهٔ کشورهای درحال توسعه یا اقتصادهای درحال ظهور هستند، اما عموماً به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند. بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

سران گروه بریکس در نشست اخیر خود در آفریقای جنوبی، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در این گروه موافقت کردند.