قدرت ایران به روایت تحلیلگر آمریکایی

جکسن هینکل، تحلیلگر آمریکایی با انتشار تصویری اقتدارآمیز از رهبر معظم انقلاب در صفحه شخصی خود نوشت: ایران اولین کشوری است که آمریکا را مجبور کرد تمام پول‌های بلوکه شده اش را آزاد کند.

روزنامه نیویورک تایمز نخستین رسانه‌ای بود که از توافق ایران و آمریکا و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران خبر داد و نوشت: پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آن‌ها نشد، مدعی شد که حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهد شد.

البته بر اساس توافقات صورت گرفته شش بانک ایرانی از یک ماه گذشته در دو بانک قطری مذکور افتتاح حساب کرده‌اند و به محض تبدیل این منابع ارزی به یورو، قرار است در اختیار بانک‌های ایرانی قرار گیرد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که شش میلیارد یوروی دیگر از منابع ارزی بلوکه شده ایران در بانک TDI عراق است و مقرر شده از طریق همین دو بانک قطری، این منابع نیز در اختیار شش بانک ایرانی مورد نظر قرار گیرد.

بر خلاف برخی شایعات مطرح شده درباره چگونگی آزادسازی این منابع ارزی، طبق توافقات صورت گرفته به محض انتقال  منابع مورد اشاره، اختیار آن به صورت کامل با بانک مرکزی ایران است.

نکته قابل توجه در این پیام، انتشار تصویری مربوط به رهبر انقلاب در ابتدای رهبری ایشان است که حاکی از بازتاب قدرت جمهوری اسلامی و اقتدار رهبری از سوی این تحلیلگر غربی است. 

رهبر معظم انقلاب