سفر «السودانی» به بصره برای راه‌اندازی طرح ریلی مشترک با ایران

 یک منبع وابسته به دولت عراق اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی » نخست وزیر این کشور به منظور راه اندازی پروژه ارتباط ریلی با ایران، شنبه آینده از استان بصره بازدید خواهد کرد.

این منبع در گفتگو با شفق نیوز افزود که این سفر با هدف گذاشتن سنگ بنای پروژه ارتباط راه آهن با جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

این خبر در حالی است که وزیر حمل و نقل عراق نیز چندی پیش برای بررسی پرونده ارتباط ریلی بین کشورش و ایران با هدف جا به جایی مسافر بین دو کشور به تهران سفر کرده بود.

بر اساس گزارش شفق نیوز، توافق بین ایران و عراق شامل آغاز عملیات حذف مین‌های کاشته شده از زمان جنگ هشت ساله بین دو کشور در مناطق مرزی و ایجاد یک پل متحرک بر روی اروند رود (شط العرب) در شمال بصره است که قرار است ظرف یک سال و نیم تکمیل شود.

پیشتر نیز «حازم الخالدی» مشاور نخست وزیر عراق با «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در محل این وزراتخانه دیدار و درباره تسریع در روند اجرای پروژه راه آهن شلمچه - بصره گفتگو کرده بودند.

سفر «السودانی» به بصره برای راه‌اندازی طرح ریلی مشترک با ایران

در همین راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه گذشته خبر داد که در جریان سفر و بازدید مدیرعامل و تیم فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل و مسؤولان ارشد راه‌آهن‌های ایران و عراق و همچنین مقام‌های سیاسی در کنسولگری ایران در بصره تشکیل شد، به امضای طرفین رسید.