بنگاه‌داری، بانک‌ها را صاحب منابعی کرده که از دیدرس نظارتی خارج است

 نشست بررسی گزارش های فنی و تخصصی دیوان محاسبات با حضور سید احمدرضا دستغیب رئیس کل دیوان محاسبات کشور و جمعی از معاونین، مشاورین و حسابرسان این نهاد نظارتی برگزار شد.

 دستغیب در این نشست، با اشاره به ضرورت ورود دقیق دیوان محاسبات به گزارش ها در حوزه فروش نفت، اظهار داشت: در گزارش های فروش نفت باید تفکیک قیمت تمام شده در بخش های "بالادستی"، "میان دستی" و "پایین دستی" به دقت تحت رصد قرار گیرد.

وی با نقد بنگاه داری بانک ها در کشور، افزود: تهاترهای بی ضابطه در نظام بانکی ، باعث انباشت رسوبات سنگین می شود؛ این موضوع بانک ها را صاحب منابعی کرده که از دیدرس نظارتی خارج شده و تولید رانت می کند.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با مهم قلمداد کردن مقوله «زمان» در نظام مالی، گفت: باید بازه زمانی در زمینه دریافت ها و پرداخت ها کاملا معین باشند، همچنین لازم است تا درخصوص "تنفس زمانی" نیز دقت عمل داشت چراکه یک وقت تنفس، ناظر بر تولید است و وقتی دیگر ناظر بر رسوب؛ و این دو با یکدیگر بسیار متفاوتند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم افزایش نظارت بانک مرکزی بر خرید و فروش ارز توسط بانک ها، خاطرنشان کرد: همواره باید آثار مترتب از تصمیم گیری های اقتصادی را بررسی کرد چون بی توجهی به این مقوله مهم، دولت را ناچار می کند تا با استقراض از صندوق توسعه ملی یا انتشار اوراق مشارکت، خود را مقروض کرده و نتواند برنامه هایش را به خوبی اجرا کند.

بنگاه‌داری، بانک‌ها را صاحب منابعی کرده که از دیدرس نظارتی خارج است

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در خاتمه با یادآوری فرمایش رهبر معظم انقلاب درخصوص اصرار دولت ها در استقراض از صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: تلاش دیوان محاسبات، ممانعت از استفاده بلاوجه منابع صندوق است تا آن را برای نسل های آینده حفظ کنیم.

شایان ذکر است، در این نشست گزارش های «بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی درخصوص میزان تبدیل ارز به ریال برای تملک بانک سینا»، «بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی درخصوص میزان مشارکت در تثبیت بازار سرمایه» و «عملکرد منابع و مصارف ۴ماهه تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور» قرائت شد و حاضرین درخصوص آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.