پاسخ عجیب نتانیاهو: تقصیر ایران است، ما هیچ‌کاره‌ایم!

میدل ایست مانیتور" در گزارشی با اشاره به تشدید عملیات های جریان مقاومت و ملت فلسطین علیه صهیونیست ها در اراضی اشغالی و به طور خاص کرانه باختری و متعاقبا موضع گیری های مکرر مقام های ارشد صهیونیست در نسبت دادن این عملیات ها به ایران و تحرکات این کشور، سعی کرده به این سوال محوری پاسخ دهد که چرا این قبیل ادعاها دال بر متهم کردن ایران صرفا نمودهایی عینی از بهانه‌جویی‌های رهبران اسرائیلی و تلاش آن ها جهت انحراف افکار عمومی از توجه به واقعیت ها را نمایندگی می کنند. 

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارش خود می نویسد:

«"بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر رژیم اسرائیل و وزیر جنگ دولت وی یعنی "یوآف گالانت"، علی رغم اختلافات و رابطه پرپیچ و خود، در مورد یک چیز هم نظر هستند: ایران در پسِ مشکلات و چالش های امنیتی اسرائیل است. قطبی‌گرایی اجتماعی و اقتصادی در اسرائیل، بحران های سیاسی و قضایی در اراضی اشغالی، توسعه برنامه های شهرک سازی در کرانه باختری و تشدید جنجال‌ها در این رابطه و طرح درخواست های مکرر از سوی وزرای افراط گرای دولت نتانیاهو جهت به راه انداختن یک جنگ مذهبی، همه و همه از منظر رژیم اسرائیل تقصیرِ ایران هستند!

صهیونیست ها معتقدند که تهدیدات ایران علیه اسرائیل، ماهیت کاملا متفاوتی را در قیاس با گذشته پیدا کرده است. نتانیاهو اخیرا و پس از یکی از عملیات های جریان مقاومت در کرانه باختری در "هبرون" مدعی شده که: "ما در بحبوحه حملات تروریستی هستیم که توسط ایران و نیروهای نیابتی اش: تشویق، هدایت و تامین مالی می‌شوند". پیش از عملیات هبرون، در نزدیکی حواره نیز در جریان یک عملیات جریان مقاومت، دو شهرک نشین صهیونیست کشته شدند. 

پاسخ عجیب نتانیاهو: تقصیر ایران است، ما هیچ‌کاره‌ایم!

حواره شهری کوچک با جمعیت 5500 نفر است که در فوریه سال جاری میلادی شاهد ارتکاب به قتل و عام فلسطینی ها از جانب شهرک نشینان اسرائیلی بود. سازمان عفو بین الملل این جنایت را چنین توصیف کرده است: "در شب یکشنبه 26 فوریه، صدها شهرک نشین اسرائیلی که مورد حمایت رژیم اسرائیل نیز هستند، حملات گسترده ای را علیه فلسطینی ها انجام دادند(در حواره)...شهرک نشینان اسرائیلی ده ها خودرو، خانه و باغ های میوه فلسطینی ها را به آتش کشیدند و به ساکنان فلسطینی نیز حمله مستقیم کردند. حملاتی که با استفاده از میله های آهنی و سنگ انجام شده اند". 

جالب است که هر اقدامی که فلسطینی ها در دفاع از خود و یا در قالب انتقام از اقدامات تجاوزکارانه ارتش و شهرک نشینان صهیونیست انجام دهند، با سنگین ترین و گسترده ترین پاسخ ها از سوی دستگاه های امنیتی اسرائیلی مواجه می شود. در اراضی اشغالی فلسطین حتی یک روز هم بدون اعمال خشونت صهیونیست ها علیه ملت فلسطین شب نمی شود. گزارش های مختلف از سوی سازمان ملل متحد، منابع فلسطینی، اسرائیلی و گروه‌های حقوق بشری اشاره می کنند که در سال جاری میلادی، کرانه باختری شاهد یکی از خونین ترین دوران خود در طی 20 سال گذشته بوده است. 

در این راستا، بیش از 200 فلسطینی و 30 اسرائیلی از ژانویه سال 2023 کشته شده اند(بر اساس گزارش سازمان ملل متحد). سازمان ملل متحد در گزارش خود یکی از اصلی ترین دلایل تشدید خشونت ها در کرانه باختری را ناامیدی از آینده اعلام کرده است. این سازمان به طور خاص با انتقاد از حملات شهرک نشینان اسرائیلی به فلسطینی ها، به این مساله اشاره کرده که این حملات موجب وارد آمدن خسارت گسترده مادی و جانی به ملت فلسطین می شوند. 

در این میان نکته قابل تامل این است که نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش های خود در مورد اوضاع فلسطین و جنایات اسرائیل در اراضی اشغالی، هیچ اشاره ای به ایران و نقش آن در این زمینه ندارند. همان مساله ای که مقام های ارشد صهیونیست نظیر نتانیاهو مدام به آن اشاره می کنند. 

در این رابطه به طور خاص نهادهای تحقیقاتی مثلا به این نکته اشاره می کنند که شهرک سازی های غیرقانونی صهیونیست ها در کرانه باختری، یکی از اصلی ترین دلایل تحریک ملت فلسطین جهت انجام عملیات های انتقام‌جویانه علیه اسرائیلی ها است. بر اساس جدیدترین ارزیابی ها، دولت نتانیاهو چیزی قریب به 200 میلیون دلار جهت توسعه شهرک سازی ها در کرانه باختری، بودجه تعریف کرده است. البته که برخی منابع اعلام کرده‌اند که بودجه مذکور بیشتر از این حرف ها است و واقعیت ها در این رابطه از سوی اسرائیلی ها گفته نمی شوند. 

توسعه شهرک سازی های غیرقانونی صهیونیست ها به معنای اشغال بخش های بیشتری از اراضی فلسطینی و ارتکاب به جنایت و پاکسازی قومیتی علیه فلسطینی ها است. البته که اسرائیلی ها حضور امنیتی خود را نیز افزایش می دهند. مساله ای که نتیجه ای جز تشدید خشونت و درگیری میان صهیونیست ها و فلسطینی ها را به همراه نخواهد داشت. اسرائیل در شرایط کنونی به نحوی جدی به دنبال کوچ دادن اجباری فلسطینی ها از خانه و کاشانه‌شان است. 

"شورای پناهجویان نروژ" به تازگی در گزارشی اعلام کرده که چیزی در حدود 500 فلسطینی از کرانه باختری در طی 20 ماه گذشته اخراج شده اند که بسیاری از آن ها متعلق به جامعه قومیتی در شمال رام الله بوده اند. معادله ای که در نوع خود به این نکته اشاره دارد که صهیونیست ها به نحو جدی به دنبال پیشبرد دستور کار پاکسازی قومیتی در اراضی فلسطینی هستند. 

فهرست جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه فلسطینی ها بی پایان است و این مساله هیچ ربطی به ایران ندارد. هیچ تحلیلگر منصفی نمی تواند ارتباط مستقیم میان رویه های تجاوزکارانه رژیم اسرائیل و واکنش ملت فلسطین به این رویه ها را انکار کند. با این حال، نه از نتانیاهو و نه از گالانت می توان انتظار داشت که افراد منصفی باشند. 

گالانت در مدت اخیر همسو با نتانیاهو ادعا کرده که ایران از هیچ راهی برای آسیب زدن به شهروندان اسرائیلی دریغ نمی کند. نکته خنده دار و مضحک ماجرا این است که درگیری های نتانیاهو و گالانت در ماه های گذشته، خود بیشترین آسیب را به حیثیت رژیم اسرائیل وارد کرده است. با این حال، اکنون هر دو پشتِ این ادعا که ایران بزرگترین تهدید علیه اسرائیل است، پنهان شده اند. در این نقطه این سوال مطرح می شود که چرا ایران؟ و چرا در برهه کنونی این ادعاها علیه ایران مطرح می شوند؟

هم نتانیاهو و هم گالانت سعی دارند با برجسته کردن تهدید ایران، افکار عمومی را از توجه به ریشه ها و محرک‌های قیام کنونی ملت فلسطین منحرف کنند. برای نتانیاهو، سرزنش کردن ایران به وی این فرصت را می دهد تا بر آتش بی ثباتی در خاورمیانه بدمد و اسرائیلی ها را در برابر یک تهدید خیالی بسیج کند و اقدامات دولتش در نقض حقوق بشر فلسطینی ها را نیز توجیه کند. 

برای گالانت، سرزنش کردن و حمله به ایران، موجب برجسته شدن ارتش و شاخه های امنیتی اسرائیل می شود. در واقع، گالانت سعی دارد با تاکید بر ایران به نوعی از دستگاه های امنیتی اسرائیل یک تصویر قهرمانانه در مواجهه با تهدید بزرگی به نام ایران بسازد و مساله قیام ملت فلسطین علیه رژیم اسرائیل را نیز به حاشیه براند. 

با این همه، واقعیت این است که ریشه تمامی مشکلات در اراضی اشغالی صرفا در یک نکته نهفته است: اشغالگری و رویه های آپارتایدی رژیم اسرائیل. 

اسرائیل سال هاست که ملت فلسطین را تحقیر می کند و تئوری های توطئه را علیه ایران، اعراب، اسلام گرایان و غیره مطرح می سازد. با این حال، تل آویو کاملا در اشتباه است. اگر اسرائیل می خواهد دلیل تشدید تحرکات جریان مقاومت و ملت فلسطین علیه خود را بفهمد، کافی است نگاهی به اردوگاه های ویران پناهجویان فلسطینی در جنین، بلاطه و نور شمس بیندازد. قطعا طرحِ تهدید تهران از سوی اسرائیل یک نکته انحرافی است.»