رونق دلالی با خودروهای اسقاطی!

  بازار خودرو این روز‌ها شاهد پدیده‌ای بدیع و عجیب است که موجب شده برخی خودروهای قدیمی مثل پیکان و پراید مدل ۸۰ به پایین با بیش از ۲۰ سال عمر در برخی برنامه‌های کاربردی فروش مجازی مثل دیوار، با قیمتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان آگهی شوند؛ یعنی با قیمتی شبیه خودرو‌های درحد نو ایرانی مثل سمند، کوئیک و .... وقتی با برخی فروشندگان این خودرو‌ها تماس می‌گیری، متوجه نوعی تازه و مدرن از دلالی خودرو و بازی با قیمت آن‌ها به بهانه اسقاطی بودن می‌شوی؛ موضوع از این خبر نشئت می‌گیرد که چندی پیش توسط یکی از مسئولان مربوط مطرح شد: «همه خودرو‌های وارداتی برای شماره‌گذاری باید گواهی اسقاط داشته باشند». با این حال برخی کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که گول آگهی‌ها و شایعات را نخورید؛ برای واردات، خودروی فرسوده نیاز نیست. جزئیات بیشتر از این دلالی مدرن و هشدار‌ها را در گزارش ما می‌خوانید.

قیمت‌های بی ضابطه

این روز‌ها با مروری بر صفحات آگهی‌های دیوار درباره خودرو‌هایی مثل پیکان و پراید قدیمی مدل ۸۰ یا همان حوالی، می‌توان قیمت‌های عجیب و غریبی درحد ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان را مشاهده کرد؛ قیمت‌هایی که هیچ ضابطه‌ای ندارند و با ایده‌ای نو از نوعی دلالی مدرن نشئت می‌گیرد و در کنار آن‌ها می‌توان قیمت‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را نیز برای برخی خودرو‌های مشابه مشاهده کرد که بی تردید از طرف یک مصرف کننده بی ادعا آگهی شده است. مثلا درحالی که در آخرین لحظات تهیه این گزارش (عصر دیروز) یک پیکان دوگانه سوز مدل ۷۷ در مشهد به قیمت ۹۰ میلیون تومان در برنامه دیوار آگهی شده، یک پیکان وانت مدل ۸۷ دوگانه سوز در تهران درهمین برنامه کاربردی به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان آگهی شده است! همزمان قیمت یک پیکان مدل ۷۶ نیز در این برنامه کابردی «غیرقابل نمایش» منتشر شده است.

دلیل اصلی مسئله

به عنوان یک خریدار با برخی از این فروشنده‌ها تماس می‌گیریم و جزئیات و علت گرانی بیش از حد خودروی قدیمی شان را جویا می‌شویم. پاسخ روشن است: «به دلیل مسئله خودرو‌های وارداتی و نیاز به اسقاط خودرو برای واردات.» یکی از آن‌ها که عنوان آگهی اش «پیکان اسقاطی مدل ۸۱» است به گزارشگر ما می‌گوید: «موارد دیگری هم برای اسقاط موجود است، مثلا یک پرشیا مدل ۸۰ داریم که ۳۵۰ میلیون تومان است و دلمان هم نمی‌آید برای اسقاط بگذاریم.» وی درخصوص علت این گرانی با بیان این که چند روز پیش هم یک پژو مدل ۷۹ داشتیم که ۲۶۰ میلیون تومان فروختیم، می‌افزاید: «الان مسئله اسقاط خودروهاست، بالاخره هر از گاهی دری به تخته می‌خورد (و موجب گرانی می‌شود.)

فروشنده دیگری قیمت پیکان وانت مدل ۸۷ خود را ۴۰۰ میلیون تومان آگهی کرده است که بعد از کلی تعریف درباره سالم بودن خودروی قدیمی اش، علت گرانی بیش از حد آن را در ماشین‌های وارداتی معرفی می‌کند و البته با چند دقیقه چانه زنی و پیشنهاد معاوضه با یک سمند حاضر می‌شود تا ۳۷۰ میلیون تومان برای همین خودرو پایین بیاید.

رونق دلالی با خودروهای اسقاطی!

گول نخورید؛ برای واردات، خودروی فرسوده نیاز نیست!

درهمین حال و هوا ایسنا گزارش داد: چند روزی است که آگهی‌های فروش خودرو‌های فرسوده با قیمت‌های بسیار بالا در پی یک شایعه، بحث برانگیز شده است؛ بنابراین مردم نباید فریب این آگهی‌ها و سودجویان را بخورند؛ حقیقت این است که برای واردات خودرو به هیچ خودروی فرسوده‌ای نیاز نیست و آنچه توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده اعلام شده، لزوم ارائه گواهی اسقاط آن هم توسط واردکننده است.

آخرین بند آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده به موضوع الزام اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی اشاره دارد که مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند.

به دنبال این موضوع برخی افراد سودجو و دلالان، حقیقت آیین‌نامه را کمی دستخوش تغییر قرار داده و با شایعه‌پراکنی اعلام کردند که با داشتن خودروی فرسوده می‌توانید برای واردات خودرو‌های کارکرده خارجی با عمر حداکثر ۵ سال اقدام کنید؛ بر این اساس این موضوع آغازی برای انتشار آگهی‌های فروش خودرو‌های فرسوده در برخی سایت‌های خرید و فروش شد تا جایی که قیمت برخی خودرو‌های مدل پایین همچون پیکان‌های دهه ۵۰ و ۶۰ به شکل عجیبی افزایش یافت و حتی تا ۵۰۰ میلیون تومان هم پیش رفت.

همچنین شایعه شد که شرط ترخیص خودرو‌های وارداتی، اسقاط خودروی فرسوده است؛ بنابراین برخی به تب و تاب این افتادند که خودروی فرسوده خود را با قیمت‌های فراتر از تصور به فروش بگذارند.

گواهی اسقاط برای گروه تولیدی نیاز است نه خود خودروی اسقاطی

این در حالی است که طبق اعلام ستاد نوسازی خودرو‌های فرسوده برای شماره‌گذاری هر نوع وسیله نقلیه نوشماره اعم از خودرو، موتورسیکلت و خودرو‌های سنگین نیاز به ارائه گواهی اسقاط توسط تولیدکننده یا واردکننده ضروری است و این موضوع صرف خودرو‌ها نیست و بر این اساس، ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده، به تازگی در جدولی تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری انواع خودرو‌ها را اعلام و رئیس این ستاد تاکید کرد که تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودرو‌های تولیدی مکلف‌اند از گروه گواهی اسقاطِ مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند.

اما انتشار مفاد آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده، با توجه به این که به ارائه گواهی اسقاط خودروی فرسوده برای واردات اشاره کرده است، سبب شد که جریان‌سازی دروغی در بازار به راه بیفتد و پای خودروی فرسوده نیم میلیاردی را به آگهی‌های فروش باز کند؛ اما نکته‌ای که مردم باید بدان توجه کنند و فریب این آگهی‌ها را نخورند این است که همان‌طور که در آیین‌نامه خودرو‌های وارداتی قید شده و همچنین ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده تاکید کرده است، ارائه گواهی اسقاط برای واردات ضروری است و نه خود خودروی فرسوده و قیمت هر گواهی اسقاط از ۳۰ میلیون تومان فراتر نمی‌تواند برود.

موضوع آگهی‌های پیکان‌های فرسوده با قیمت‌های گزاف آن‌قدر داغ شد که طی روز‌های اخیر، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی مشهد در نامه‌ای با اتاق اصناف مشهد اعلام کرد: «با توجه به شایعه گرانی قیمت خودرو‌های فرسوده با مبالغ غیرواقعی و مشاهده چندین نمونه در فضای مجازی، ایجاد تشویش اذهان عمومی در خصوص خرید و فروش خودرو‌های فرسوده، خواهشمند است ضمن پیگیری و اطلاع‌رسانی موضوع، برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری و سوءاستفاده از شهروندان، اقدام لازم را مبذول فرمایید.»

گواهی اسقاط ربطی به خودروی اسقاطی ندارد

همچنین به گزارش خبرآنلاین، علی خسروانی، فعال بازار خودرو در صفحه شخصی خود نوشت: گول بازی‌های جدید قیمت خودرو‌های مدل پایین برای اسقاط را نخورید. وزارت صمت مقرر کرده قیمت گواهی اسقاط توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شود. فعلا این قیمت حدود ۳۰ میلیون تومان است. ماشین ۱۵۰ میلیونی را به هوای اسقاط نخرید که فردا گواهی اسقاط را نتوانید ۳۰ میلیون بیشتر بفروشید و متضرر شوید. خناسان با شایعه‌پراکنی پراید مدل پایین ۱۵۰ میلیون تومانی را هم از دسترس قشر ضعیف جامعه دور می‌کنند.