توافق های اخیر ایران و آمریکا زمینه ساز احیای برجام است

یعقوب رضازاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد مذاکرات بین ایران و آمریکا و نتایج حاصل از آن مانند تبادلات زندانیان و دستاوردهای آن تاکید کرد: طی ماه های گذشته مدام در رسانه های غربی شاهد اخباری مبنی بر توافقی نانوشته میان ایران و آمریکا بودیم.

رضازاده گفت: رسانه های آمریکایی تصریح کرده بودند آمریکا در این توافق ادعایی متعهد شده از توقیف نفت ایران و تحریم های جدید و تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت خودداری کند. تا در مقابل نیز ایران غنی‌سازی را در سقف ۶۰درصد حفظ کرده و فراتر نرود.

توافق های اخیر ایران و آمریکا زمینه ساز احیای برجام است

وی افزود: تایید یا تکذیب و بیان جزئیات این توافق ادعایی به عهده وزارت امور خارجه و دولت است. اما به نظر من چنین توافقی می تواند زمینه ساز ازسرگیری مذاکرات برجامی در اواخر دهه سوم شهریور ماه امسال باشد.

رضازاده تاکید کرد: قطعا شکی وجود ندارد که مسئولان وزارت امورخارجه کشور بیش از هر نهاد و شخص دیگری به دنبال راهکارهایی برای گشایش های بین المللی در ارتباطات با غربی ها هستند. بنابراین سیستم سیاسی کشور و دستگاه دیپلماسی به نیابت از دولت و مردم این موضوعات را در ادامه مذاکرات گذشته دنبال می‌کند.

نماینده مردم سلماس درمجلس تصریح کرد: با این اوصاف من پیش بینی می کنم مذاکرات برجامی در اواخر دهه سوم شهریور ماه امسال از سر گرفته خواهد شد. هرچند هم اکنون کارشناسان سازمان انرژی اتمی و دستگاه وزارت خارجه و طرف مقابل، مباجث مربوط به این مذاکرات را دنبال می کنند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مباحث مورد بحث در مذاکرات تهران و واشنگتن درراستای بر کاهش تحریم ها، صادرات نفت گفت: تاکنون هر بحث و مسئله ای در این راستا وجود داشته به نفع ایران پیش رفته است، ازجمله مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا، بحث آزادسازی ارز در کره جنوبی یا مسئله ادامه مذاکره برجامی و صادرات نفت.

او گفت: همچنین آزادسازی های ارزهای بلوکه شده، تحریم صادرات نفت، فشار و سخت گیری برای غنی سازی و سایر مفادی که چندین سال است در موضوعات برجامی مورد مذاکره و بررسی است، مورد بحث و گفتگو قرار گرفته و اکنون هم روند خوبی را طی می کند‌.

رضازاده درانتها خاطرنشان کرد: این مذاکرات باعث ثبات خوبی در بازار ارز، مسکن، سکه و خودرو شده است و درصورت به نتیجه رسیدن آن وضعیت بازارها و ارز در کشورمان بهبود خواهد یافت. اما باید مراقب باشیم که درصورتی چنین وضعیتی محقق می شود که همچنان مذاکرات را بر مدار عزت بچرخانیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درانتها مطرح کرد: بنابراین برای جلوگیری از شیطنت هایی که ممکن است توسط دشمن رخ دهد، این مذاکرات در محیط های بسته و کاملا محرمانه انجام می شود تا نتایج خوبی که منجر به توافق خوبی در آینده مذاکرات برجامی است، حاصل شود.