گفتگوی تلفنی مهم رئیسی با نخست وزیر عراق

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، با تشکر صمیمانه از دولت و ملت این کشور بابت برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی و میزبانی کریمانه از زائرین ایرانی، این رویداد بی‌نظیر متبرک به نام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را جلوه‌ای از اتحاد و مقاومت امت اسلامی دانست و نقش‌آفرینی رهبری معظم انقلاب اسلامی و مرجعیت معظم عراق در شکل‌گیری رویداد عظیم اربعین را به عنوان زمینه‌ای برای شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی ستود.

رئیس‌جمهور در ادامه ضمن ابراز خرسندی از آغاز به‌کارعملیات احداث راه‌آهن بصره-شلمچه، از اهتمام دولت عراق برای اجرای این طرح که منتج به تسهیل و جهش تبادلات تجاری و همچنین امنیت تردد زائرین دو کشور می‌شود، قدردانی کرد.

رئیسی و عراق

رئیسی در این گفت‌وگو ضمن مرور همکاری‌های امنیتی دو کشور برای ایجاد صلح پایدار، هرگونه تحرک گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب را به‌عنوان اقدامی ضدامنیت منطقه، غیرقابل تحمل دانست و بر تقویت همکاری‌ها دراین زمینه تأکید کرد.

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، حضور میلیونی زائرین ایرانی در مراسم اربعین حسینی (ع) و پذیرایی خالصانه ملت عراق از زوار امام حسین (ع) را نشانه عمق باورهای مشترک و پیوندهای دو ملت توصیف کرد و خدمت به زائرین حسینی را افتخاری برای دولت و ملت عراق دانست.

نخست‌وزیر عراق در ادامه آغاز به‌کار طرح احداث راه‌آهن بصره–شلمچه را نشان‌دهنده عزم جدی دولت عراق برای تقویت و توسعه روابط در همه عرصه‌ها با جمهوری اسلامی ایران عنوان و ابراز امیدواری کرد که ابتکارهای جدید همکاری اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق موجب افزایش بیش از پیش رفاه دو ملت شود.

محمد شیاع السودانی همچنین با تأکید بر اینکه دولت عراق امنیت ایران را امنیت عراق می‌داند، گفت: دولت و ملت عراق به مبارزه کامل با عوامل و عناصر تهدیدکننده امنیت پایدار منطقه پایبند و متهعد هستند.