فروش متری مسکن تاثیری در خانه دار شدن مردم ندارد

ایرج رهبر ، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به قیمت مسکن و گرانی‌های اخیر در این بازار تاکید کرد: ما سال‌هاست که می‌گوییم نباید مسئله مسکن را وارد بازارهای سرمایه‌ای کنیم و قیمت آن بازیچه دست سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران باشد.

وی افزود: مسکن باید به بخش مصرفی تخصیص یابد و سوق پیدا کند. متاسفانه اکنون هر حرکتی را که می‌بینیم ناشی از سرمایه‌ای شدن مسکن است. این حرکات مانند فروش باتری که وارد بورس شده است به بازار مسکن ضربه می‌زند.

رهبر با بیان اینکه تمام رفتارها و تصمیمات نشان می‌دهد که بازیگران و مسئولان این بازار راه را اشتباه می‌روند، متذکرشد که تمام نشانه‌ها این است که عده‌ای سعی دارند مسکن را وارد مسائل سرمایه‌ای کنند و چنین اتفاقی جز این که ممکن است برای تولید کننده که به‌ناچار وارد بورس می‌شود ضرر داشته باشا بلکه به مصرف‌کننده نیز آسیب می‌زند.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران درمورد فروش متری مسکن در بورس‌کالا گفت: با این حال اوضاع برای تولیدکنندگان کمی بهتر است. تولیدکنندگان می‌توانند زمانی که شرایط را بحرانی دیدند ملک خود را بفروشند و به‌صورت یک‌جا یا شرایطی، پول خود را دریافت کنند و سرمایه آن‌ها برمی‌گردد. اما وارد کردن مسکن به بورس وفروش متری اوراق یک خانه در این بازار برای مصرف کننده فایده‌ای ندارد.

وی اقزود: این کار تاثیری در مسکن دارشدن مردم ندارد و این راه اشتباه است. اینکه می‌گویند مردم می‌توانند امسال پنج متر و سال بعد پنج متر دیگر مسکن خریداری کنند، از اساس اشتباه است و فروش متری برای خانه دار شدن مردم تاثیرگذار نیست.

رهبر ابرازکرد: این طرح می‌تواند برای سرمایه گذار، تولید کننده مسکن، انبوه ساز یا خرده فروش سود داشته باشد و سرمایه‌ای که برای ساخت ملک هزینه کرده را بازگرداند زیرا نمی‌تواند یک واحد ساختمان را یکجا بفروش برساند. علت اصلی اما این است که دیگر بین مردم توان خرید خانه وجود ندارد.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران تصریح کرد: امروزه نیز مسئولان به‌جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک می‌کنند و قصد دارند مسکن را به صورت متری به فروش برساند تا سرمایه خودشان برگردد و متاسفانه به همین دلیل مسکن را وارد بازار سرمایه کرده‌اند.

فروش متری مسکن تاثیری در خانه دار شدن مردم ندارد

*ما این تجربه را در سال گذشته در بازار خودرو تجربه کردیم که این محصول وارد بورس شد، آیا فروش متری مسکن می‌تواند مانند خودرو بر افزایش قیمت ملک تاثیرگذار باشد؟

وی در پاسخ به سوال مذکور عنوان کرد: به هر حال از اسم بازار سرمایه مشخص است؛ شخصی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند، انتظار سود دهی از سرمایه خود را دارد و زمانی که سوددهی این بازار دو الی سه برابر سود بانکی است قطعا گران شدن قیمت کالای مصرفی مثل مسکن را در بر خواهد داشت.

رهبر درانتها خاطرنشان کرد: یعنی کسی که وارد بازار سرمایه و بورس می‌شود به دنبال سود بیشتر است که این مورد هم درخصوص مسکن امکان‌پذیر نیست در افزایش قیمت قطعا تاثیرگذار است.