گفت وگوی نتانیاهو با وزیرخارجه انگلیس درباره ایران

 در این دیدار دو طرف بار دیگر در ادامه ادعاهای تکراری بر تلاش برای عدم دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای خوانده شد، تأکید کردند.

رسانه ها گفتند که جلوگیری از ادامه فعالیت ایران و تقویت همکاری در زمینه‌های امنیتی، فناوری و اقتصادی میان دو طرف و بویژه در زمینه هوش مصنوعی از دیگر موضوعات مورد گفت وگو نتانیاهو و کلورلی بوده است.

وزارت امور خارجه انگلیس پیشتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور قرار است با دستور کار تقویت روابط امنیتی و گفت‌وگو درباره ایران، راهی فلسطین اشغالی شود.

در این بیانیه که روز دوشنبه منتشر شد، با تکرار ادعاهای ضد ایرانی آمده بود که کلورلی قصد دارد تا ایران را به دلیل آنچه زمینه‌سازی اقداماتی علیه اسرائیل و اراضی اشغالی فلسطین نامیده شده، محکوم کند.

وی همچنین در جریان این سفر دو روزه که از امروز آغاز خواهد شد، تعهد انگلیس برای تقویت روابط امنیتی میان دو طرف را مورد تاکید قرار خواهد داد.

کلورلی پیش از انجام این سفر طی سخنانی ادعا کرد: من از اولین سفر خود به اسرائیل بعنوان وزیر امور خارجه انگلیس، برای تجدید همکاری امنیتی در مواجهه با تهدیدات غیرقابل قبول ایران استفاده خواهم کرد.

وی افزود: راه حل تشکیل دو کشور بین اسرائیل و فلسطین تنها راه ایجاد امنیت، ثبات و رفاه برای اسرائیلی ها، فلسطینی ها و کل منطقه است. من اعلام خواهم کرد که همه طرف‌ها باید گام‌هایی را برای پیشبرد این هدف بردارند.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که انگلیس فروردین گذشته در بحبوحه بحران سیاسی در فلسطین اشغالی و انتقادهای بین‌المللی از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اقدام به بستن سند توافقی کرد که روابط دوجانبه با رژیم صهیونیستی را در تمام ابعاد توسعه می‌دهد.

گفت وگوی نتانیاهو با وزیرخارجه انگلیس درباره ایران

این سند نقشه راه روابط دوجانبه بین دو طرف را تا سال ۲۰۳۰ تعریف می‌کند. در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است: نقشه راه ۲۰۳۰ برای روابط دوجانبه اسرائیل و بریتانیا یک توافق بلندپروازانه است که تضمین می کند این مشارکت به نوآوری برای رسیدگی به چالش های مشترک ادامه می دهد.

نقشه راه یادشده تعهدات مفصلی را برای تعمیق همکاری در زمینه توسعه روابط رژیم اسرائیل و بریتانیا، از جمله در زمینه تجارت، فعالیت‌های سایبری، علم و فناوری، تحقیق و توسعه، امنیت، سلامت و آب و هوا شامل می شود.

حسام زملط سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر گفته بود که اقدامات لندن نشانگر «کنار گذاشتن مسئولیت‌های این کشور بر اساس قوانین بین‌المللی و وظیفه تاریخی و منحصربه‌فرد آن در قبال فلسطین است».